منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

میکروتیک و RouterOS چیست

میکروتیک نام شرکتی است که محصولات شبکه تولید می‌کند و محصولات آن به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود. محصول نرم افزاری آن سیستم عاملی بر گرفته از هسته لینوکس و تحت نام RouterOS به مشتریان شرکت ارائه می شود. این سیستم عامل رایگان نبوده و برای استفاده از آن می بایست لایسنس آنرا از شرکت خریداری نمود. RouterOS اصلی ترین محصول شرکت میکروتیک است که به صورت یک فایل iso از سایت شرکت قابل دانلود است و می توان از آن به مدت ۲۴ ساعت به صورت رایگان و trial استفاده کرد. این سیستم عامل بر روی معماری X86 و بر روی یک PC معمولی نصب شده و قابلیت یک روتر و فایروال را فراهم می کند.در واقع با نصب این سیستم عامل بر روی PC آنرا تبدیل به یک روتر و Gateway درون شبکه خود می کنیم و می توانیم سرویس هایی مانند dhcp, dns, cache, nat, vpn و غیره را توسط آن درون شبکه پیاده سازی کنیم.از دیگر محصولات شرکت میکروتیک برد های سخت افزاری و تحت نام RouterBOARD هستند که در مدل های گوناگون و با ویژگی های مختلف ارائه می شوند.

RouterBOARD همراه با RouterOS به عنوان روتر استفاده می شوند و انواع گوناگون سرویس ها مانند Access Point, VPN, NAT و غیره را فراهم می کنند. این برد ها در گونه های مختلفی هستند که می توان به برد RouterBOARD RB493G اشاره کرد. این برد ها دارای پردازنده، حافظه RAM، اسلات های miniPCI و غیره هستند. در شکل زیر نمونه ای از این برد را مشاهده می کنید. برد در یک کاور در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

RouterBOARD_RB493G_top_view

MikroTik_RB493_Indoor-Case_Internal

از وب سایت میکروتیک یا سایت routerboard می توانید مشخصات محصولات سخت افزاری را با جزییات و در قالب فایل های PDF مشاهده کنید. به طور مثال شکل زیر از فایل های PDF مربوط به محصول RouterBOARD RB493G اجزای برد را به طور مشخص نشان می دهد

routerboard1

همانطور که گفته شد محصول دیگر شرکت میکروتیک سیستم عامل لینوکسی RouterOS است . با نصب آن بر روی یک PC معمولی می توان سرویس های گوناگونی همچون فایرول، NAT,VPN,DNS, DHCP,CACHE و غیره را پیاده سازی و پیکربندی نمود. کنترل سیستم عامل و به طبع سرویس ها از سه طریق خط فرمان، کنسول تحت وب WebFig و برنامه مدیرتی تحت ویندوز WinBox امکان پذیر است. نخست لازم است سیستم عامل را بر روی سخت افزار PC نصب کرده و سپس از طریق روش های گفته شده آنرا مدیریت و پیکربندی کرد.

با استفاده از packagesystem می توان سرویس ها و ویژگی هایی را به RouterOS اضافه یا حذف کرد. package هایی که توسط package system نصب می شوند تنها توسط شرکت میکروتیک ارائه می شوند. package ها را می توانید از سایت میکروتیک دانلود کنید. package ها به ازای هر معماری پردازنده که سیستم عامل بر روی آن نصب شده است وجود دارند. به طور معمول معماری X86 رایج بوده اما معماری مانند mips نیز قایل استفاده است. برای نمونه بسته user-manager یک بسته برای مدیریت کاربران است.

از مطلب “نصب RouterOS بر روی ماشین مجازی VMWare” می توانید چگونگی نصب آنرا بخوانید. همچنین می توانید از سایت میکروتیک آنلاین به زبان فارسی نیز استفاده کنید.



برچسب ها : , , ,