منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نرم افزار Coreboot , جایگزینی آزاد برای BIOS

یک پروژه ی متن باز:

coreboot_laptop
کُربوت یک پروژه نرم‌افزار آزاد است که با هدف جایگزینی سفت افزار(فرم ویر) انحصاری BIOS که شما این روزها می‌توانید در اکثر کامپیوترهای امروزی پیدا کنید ایجاد شده است.
در بیشتر موارد BIOS یا فرم ویرٍ بوت تنها چیزی است که بر سر راه اشخاصی که روی سیستمشان منحصرا نرم‌افزار آزاد اجرا می‌کنند قرار دارد.(در مورد کمپین BIOS آزاد FSF بیشتر بدانید.)برای مطالعه بیشتر در مورد توسعه ی coreboot,سیستم های تحت پشتیبانی و چگونگی شروع استفاده از یک BIOS آزاد از این لینک دیدن کنید.

چطور میتوانید به پروژه کمک کنید؟
یکی از بهترین راههای کمک به این پروژه, تشویق فروشندگان برای انتشار مشخصات و نیازمندی های محصولاتشان است با این هدف که نرم‌افزار coreboot قابلیت اجرا بر روی آن سیستم را پیدا کند.
اگر می‌خواهید در مورد coreboot و توسعه‌دهنده ی پروژه شدن بیشتر بدانید,از کانال آن بر روی «آی آر سی» دیدن کنید یا برای گفتگو با توسعه‌دهنده های فعلی عضو میلینگ لیست پروژه شوید.
حوزه ی دیگری که به توجه و توسعه نیاز دارد, توسعه ی یک BIOS VGA برای کارت های گرافیک است.ما شما رو تشویق می کنیم به فشار آوردن به سازندگان کارت گرافیک برای انتشار BIOS VGA به عنوان نرم‌افزار آزاد و اگر علاقه‌مند به شروع توسعه ی یک BIOS VGA هستید , یک نقطه ی شروع خوب می‌تواند توسعه ی یکی برای تراشه ی Geode LX از شرکت AMD باشد که تمام مستندات آن موجود است.همچنین بعضی از پورت های Coreboot هنوز هم روی میکروکدهای انحصاری تکیه می کنند.ما نیاز به تقسیم پورت ها به دو دسته پورت هایی که از میکروکدهای انحصاری استفاده میکنند و نمیکنند و برای آن‌هایی که میکنند, ما باید راهی برای جایگزینی کد های انحصاری باشیم تا آن پورت ها بدون نیاز به آن‌ها اجرا شوند.در ضمن گروه شیرازلاگ نیز می تواند به شما در توسعه ی این پروژه کمک کند.

کربوت چگونه کار می کند؟
کاری که کوربوت انجام می‌دهد در‌واقع یک تست و ارزیابی سخت‌افزار و سپس اجرای یک زنجیره ی بوت به اسم payload(معادل فارسیش باید بشه بار مفید یا همچین چیزی) است.
در‌واقع با جدا کردن این دو مرحله از هم, کوربوت می تواند از یک نرم‌افزار تخصصی, که مستقیماً از فرم ویر اجرا می‌شود و سیستم را در حافظه ی فلش بالا می‌آورد و بوت لودر های سنتی تا برنامه‌ای مانند فرم ویر های استاندارد مثل PCBIOS و EFI تغییر کند.با نبود اجبار به داشتن قابلیت‌های غیر ضروری در برنامه ی مورد نظر,باعث کاهش مقدار کد و  در نتیجه مقدار فضای Flash مورد نیاز برای اجرا می شود.
در حال حاضر Coreboot از بیش از ۲۳۰ مادربرد پشتیبانی می کند.برای اطلاعات بیشتر به صفحه ی پشتیبانی مراجعه کنید.
____________________________________________________________
لینک گیت هاب پروژه:
https://github.com/coreboot/coreboot
منابع:
http://coreboot.org
http://www.fsf.org/campaigns/priority-projects/coreboot-the-campaign-for-a-free-bios



برچسب ها :