منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نزول فروش سرورهای یونیکس IBM و Oracle

طبق گزارش بررسی بازار سرور IDC در ربع سوم سال ۲۰۱۳ که به تازگی منتشر شده، شرکت‌های IBM و Oracle بازندگان اصلی (در قسمت فروش سخت‌افزار یونیکس) محسوب می‌شوند، که دلیل اصلی آن، کاهش تقاضا برای سرورهای انحصاری یونیکس (از جمله سرورهای IBM Power مجهز به سیستم‌عامل AIX) می‌باشد.

فروش یونیکس و مین‌فریم‌های انحصاری چندین سال است که به دلیل ورود لینوکس و سلوشن‌های کلاود در بازار سرور رو به افول گذاشته است. در حال حاضر اکثر سیستم‌های انحصاری یونیکس را پردازنده‌هایی با معماری‌های غیر x86 تشکیل می‌دهند (از جمله RISC، Itanium و IBM Power) که طبق این گزارش به حداقل خود در تاریخ گزارش‌های IDC رسیده است.

HP جایگاه اول را (با ۲۸.۱٪) پس گرفته و IBM دومین جایگاه را (با ۲۳.۴٪) در اختیار دارد، و فروش مین‌فریم‌ IBM System Z مجهز به سیستم‌عامل انحصاری IBM z/OS نسبت به ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته و ۶.۸٪ فروش امسال در بازار سرور ربع سوم سال را به خود اختصاص داده است.

با وجود کاهش درخواست برای سیستم‌عامل یونیکس در بازار سرور، IBM تصمیم به زنده نگه داشتن سخت‌افزار یونیکس (با مقاصدی دیگر) گرفته است. به عنوان مثال قرار دادن پردازنده‌های Power با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia در سرورهای آینده و سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری به منظور اجرای لینوکس بر معماری Power از اقدامات جالب IBM در این زمینه است.

فروش سرورهای لینوکس به سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر ۲۸٪ بازار را در اختیار دارد؛ و سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه (حتی با سرمایه گذاری بر معماری‌های غیر x86) می‌تواند به فروش هر چه بیشتر آن کمک شایانی بکند.

در طرف دیگر، Fujitsu (رقیب IBM در تولید سرورهای Sparc) در قسمت “Others” گزارش (۱۶٪) قرار گرفته است. با این حال Fujitsu در صدد تولید پردازنده‌های Sparc64 (صرف نظر از کاهش درخواست برای این معماری) است.

Fujitsu M9000 Sparc Server

Oracle نیز جایگاه خوبی در گزارش ندارد و فروش سرور‌های آن نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شده‌است و مقدار ناچیزی از بازار سرور (۴.۱٪) را به خود اختصاص داده است. با ادامه این روند به نظر می‌رسد که طی یک یا دو سال آینده از لیست ۵ شرکت برتر در فروش سرور خارج شود. اما Oracle نیز تسلیم نشده و به ساخت نسل جدید سیستم‌های مبتی بر معماری RISC پرداخته است که با وجود کاهش تقاضا سود خوبی برایش به همراه خواهد داشت.

نظر شما در این باره چیست؟ با توجه به این گزارش و سرمایه‌گذاری‌های Fujitsu و Oracle در سرور‌های یونیکس از یک سو، و سرمایه‌گذاری IBM در لینوکس از سوی دیگر، بیشترین رشد فروش را در کدام یک از شرکت‌ها و سیستم‌عامل‌ها می‌توان انتظار داشت؟

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , ,