منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نسخه نهایی فدورا 18 منتشر شد

\"fedora_fedorafans.com\"

و سرانجام هجدهمین نسخه از توزیع محبوب و دوست داشتنی فدورا منتشر شد.توزیع قدرتمندFedora 18 که برای انتشار با چندین بار تاخیر روبرو بود هم اکنون در دسترس و قابل استفاده می باشد و تمامی آن کاربرانی که قصد پرواز با f18 را دارند هم اکنون می توانند از پرواز خود لذت ببرند و از امکانات و سرویس های شگفت انگیز آن استفاده نمایند.

Fedora 18 که با اسم رمز گاو گرد ( Spherical Cow) می باشد دارای تغییرات و ویژگی های زیادی می باشد.از جمله چشمگیر ترین این تغییرات می توان به برنامه نصاب فدورا یعنی آناکوندا (Anaconda) اشاره کرد که در این نسخه به صورت کامل بازنویسی و طراحی شده که دارای رابط کاربری زیبا و شیکی می باشد و روند نصب را برای کاربران جدید ساده تر کرده است،هر چند کاربران حرفه ای و مدیران سیستم قادر به استفاده از تنظیمات پیشرفته می باشند.

\"Anaconda

\"Anaconda-fedora18-fedorafans.com\"

همانطور که قبلا در خبرها گفته شد فدورا ۱۸ قادر به پشتیبانی از بوت امن UEFI می باشد که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به اینجا مراجعه نمایید.گفتنی است فدورا ۱۸ با Kernel 3.6 منتشر شد ولی هم اکنون Kernel 3.7.2 برای آن بروزرسانی شده است.

همچنین توانایی Network Manager از hotspot جهت استفاده از آداپتور وای فای (Wi Fi) کامپیوتر برای ساخت شبکه hotspot بهبود پیدا کرده است.

\"NetworkManager

و اما در بحث میزکارها فدورا در این نسخه، کلکسیونی از بهترین میزکارها را گردآوری کرده است که از آن جمله می توان به

KDE Plasma Workspaces 4.9,GNOME 3.6,Xfce 4.10,Cinnamon و MATE Desktop اشاره نمود که Cinnamon یک میزکار زیبا و پیشرفته است که بر پایه Gnome 3 می باشد و میزکار MATE نیز بر پایه Gnome 2 می باشد و کاربران می توانند بر اساس سلیقه خود این میزکار های شیک را استفاده کنند.

\"MATE

MATE 1.4 on fedora 18

\"Cinnamon-fedora18\"

Cinnamon-fedora18

\"gnome-fedora18\"

gnome-fedora18

\"kde-fedora18\"

kde-fedora18

اوه راستی شما برنامه نویس هستید؟نگران نباشید!فدورا شما را فراموش نکرده است!فدورا ۱۸ در این نسخه شامل بروزرسانی هایی برای زبان های برنامه نویسی از جمله Rails 3.2, Python 3.3 و Perl 5.16 می باشد.

همچنین فدورا از DragonEgg نیز بهره می برد که DragonEgg یک پلاگین (افزونه) برای gcc هست که جانشین بهینه‌سازهای gcc و ژنراتورهای کد آنهائی که از LLVM هستن میشود. در معماری‌های x86-32 ، x86-64 و تمامی خانواده‌ی ARM مورد هدف باشد. همچنین از زبان‌های C ، C++ و Fortan بصورت کامل پشتیبانی می‌کند و از زبان‌های ADA ، GO ، Obj-C ، Obj-C++ و جاوا بصورت جزئی پشتیبانی خواهد کرد.

و اما برخی از ویژگی هایی که فدورا ۱۸ برای مدیران سیستم به ارمغان آورده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

آپدیت آفلاین سیستم که به مدیران سیستم این اجازه را می دهد که کتابخانه های مهم را کنترل نمایند.

قابلیت اتصال آسان فدورا ۱۸ به FreeIPA و Active Directory بوسیله ی Samba4

پایگاه داده Riak NoSQL که یک سیستم پایگاه داده تحمل پذیر خطا و مقیاس پذیر است، برای اولین بار در فدورا ۱۸ گنجانده شده است و ویژگی‌های دیگری مانند آپدیت آفلاین با استفاده از systemd و PackageKit  ، کم کردن حجم فایل‌های debug.* با استفاده از فشرده ساز Dwarf  ،تغییرنام بالون‌های  SELinux و چندین مورد دیگر اشاره نمود.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های فدورا ۱۸ به اینجا و اینجا مراجعه نمایید.فدورا ۱۸ هم اکنون برای سیستم های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی در دسترس و قابل دانلود می باشد و این در حالی است که نسخه ی بتای فدورا ۱۸ برای معماری ARM و نسخه آلفای فدورا ۱۸ برای معماری PPC منتشر شده اند که تا چند وقت دیگر نسخه نهایی آنها نیز منتشر می شود.

جهت دانلود نسخه نهایی فدورا ۱۸ برای معماری های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی با لینک مستقیم و تورنت به اینجا مراجعه نمایید.



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,