منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نسخه نهایی Fedora Linux 35 منتشر شد

fedora 35

fedora 35پس از انتشار نسخه بتا از Fedora Linux 35, تیم توسعه پروژه فدورا خبر انتشار نسخه نهایی لینوکس فدورا ۳۵ را اعلام کرد و هم اکنون قابل دانلود و استفاده می باشد.

فدورا لینوکس برای مصارف گوناگون:

نسخه‌های فدورا برای اهداف مشخصی مانند استفاده‌های در دسکتاپ، در محیط‌های سرور و ابری و برای اینترنت اشیا طراحی شده‌اند.

Fedora Workstation بر رو دسکتاپ متمرکز است و در این نسخه از میزکار GNOME 41 استفاده شده است. GNOME 41 دارای بهبودهایی در زمینه ی power management می باشد و GNOME Software جستجو و پیدا کردن برنامه های کاربردی را ساده تر کرده است. همچنین دارای کلاینت ‌‌VNC و RDP جدید برای remote desktop می باشد.

با این انتشار Fedora Cloud نیز دارای بهبودهایی می باشد. از آنجایی که اغلب ارائه دهندگان public cloud در حال حاضر از UEFI boot پشتیبانی می کنند، Cloud images از hybrid boot پشتیبانی می کنند که شامل BIOS و UEFI می باشد.

به دنبال تغییر فایل سیستم پیش فرض فدورا ۳۳ به BTRFS ، هم اکنون Fedora Cloud 35 نیز از فایل سیستم BTRFS پشتیبانی می کند.

فدورا دارای نسخه های دیگری مانند Fedora Spins و Labs می باشد که هر کدام برای سلیقه ها و کاربردهای خاصی طراحی شده اند که یکی از آنها Fedora Comp Neuro می باشد که برای محاسبات علوم اعصاب می باشد. Fedora LXQt نیز نسخه ای نسخه ای از فدورا می باشد که یک محیط میزکار سبک را ارائه می دهد. خانواده فدورا لینوکس ۳۵ دارای عضو جدیدی می باشد که Fedora Kinoite نام دارد و بر پایه میزکار KDE Plasma می باشد.

علاوه بر اینها فدورا دارای نسخه های alternate architectures می باشد که برای معماری هایی چون ARM AArch64, Power و S390x می باشد.

 

بهبودهای میزکار در فدورا:

در فدورا ۳۴ سیستم صدا (audio system) به صورت پیش فرض به PipeWire سوئیچ شد و هم اکنون دارای بهبودهایی با اضافه کردن WirePlumber session manager می باشد. WirePlumber امکان سفارشی سازی بیشتر سیاست و قوانین صوتی و تصویری را فراهم می کند.

 

سایر بروزرسانی ها:

فدورا مانند همیشه شامل بروزرسانی هایی در این نسخه می باشد که شامل system library و زبان های برنامه نویسی از جمله Python 3.10, Perl 5.34 و PHP 8.0 می باشد. فدورا لینوکس ۳۵ همچنین شامل نسخه 1.0 Firewalld  می باشد که یک سرویس فایروال مدرن است.

 

دانلود فدورا ۳۵:

برای دانلود انواع نسخه های فدورا ۳۵ می توانید به وب سایت رسمی پروژه ی فدورا مراجعه کنید:

https://getfedora.org

یا اینکه می توانید فدورا ۳۵ را از طریق تورنت نیز دانلود کنید:

https://torrent.fedoraproject.org

The post نسخه نهایی Fedora Linux 35 منتشر شد first appeared on طرفداران فدورا.



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,