منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نگاهی بر فدورا ۱۵

پیش گفتار

سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، تیم توسعه‌ی فدورا نسخه‌ی جدید خود را با ۲ هفته تاخیر ارائه داد. پانزدهمین شماره‌ی فدورا با اسم رمز Lovelock دست‌خوش چندین تغییر مهم و چشم‌گیر از جمله استفاده از محیط جدید و بسته‌های نرم‌افزاری جایگزین شده است که در این مقاله به بررسی خلاصه و مفید آن‌ها خواهیم پرداخت.

\"Fedora

Fedora 15 + Gnome3

\"Fedora

Fedora 15 + KDE 4.6.3

دیسک زنده

فدورا به هیچ وجه کسی را بد عادت نمیکند! این توزیع بدون هر گونه نرم افزار تجاری عرضه می‌شود. بنابراین انتظار رویارویی با هیچ سرگرمی متداولی نظیر MP3، فلش و… را نداشته باشید، که البته با توجه به حجم ۵۶۵ مگابایتی، منصفانه به نظر می‌رسد. در هر حال چیزی که بیش از همه در این نسخه توجه ما را به خود جلب می‌کند خود میزکار فدورا ۱۵ هست. فدورا بعنوان اولین توزیع، در استفاده از گنوم۳ پیش‌قدم شده و از عنوان پیشتاز بودن خود دفاع کرده است که میتواند باعث به چالش کشیده شدن یونیتی شود.

\"Fedora

Fedora 15 Desktop Live

\"Fedora

Fedora 15 Desktop Live

اگر بررسی گنوم ۳ را خوانده باشید احتمالا اغلب اسکرین‌شات‌ها را دیده‌اید و با محیط گنوم۳ آشنایی لازم را دارید و نیازی به تکرار بسیاری موارد نیست. با این حال سعی می‌کنیم برای روشن‌تر شدن بررسی، قسمت‌هایی را توضیح دهیم.

شما Activities, Workspaces و جستجوی لحظه‌ای را در اختیار دارید. به هر حال برای جستجو نیاز است که شما بر روی Activities کلیک کنید، بنابراین با روال عادی کمی متفاوت خواهد بود. در حقیقت به نظر میرسد برای انجام بسیاری از کارها شما باید دو برابر کلیک‌هایی که در نسخه‌ ۲ این میزکار انجام می‌دادید را انجام دهید تا به هدفتان برسید. هیچ راهی برای قرار دادن آیکن‌ها و Shortcutها بر روی دسکتاپ یا حتی پنل بالایی وجود ندارد.

 

متاسفانه باز هم فدورا نتوانست در طول آزمایش چند ساعته‌ی من، پایداری خودش را به رخ بکشد. در حین کار، من به یک کرش برخورد کردم. به هر حال فدورا هم استثنا نیست و نباید توقع معجزه از این توزیع داشت.

 

\"Fedora

Fedora 15 Crash

محیط گنوم۳ در فدورا هم نتوانست من را شگفت‌زده کند. با اینکه گنوم۳ عملکرد نسبتا خوبی داشت ولی بسیار از یک میزکار کاربردی برای هر کاربری با هر سطحی فاصله دارد و به نظر می‌رسد در بیشتر موارد باعث سختی کار شده تا راحتی آن. در هر حال من برای پیکربندی سیستم و وایرلس و سامبا و… از حالت Fallback استفاده کردم! این میزکار همچنان با چیزی که من نیاز دارم فاصله دارد.

\"Fedora

Fedora 15 Fallback

مورد دیگری در این قسمت توجه من را جلب نکرد. ابزارهای سرگرمی نظیر کدک‌ها، فلش و… که به کلی خارج از انتظار بود که البته با وجود ابزاری مانند fedoraplus به‌طور حتم مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.


نصب

فدورا ۱۵ را می‌توان از راه‌های متفاوت و متنوعی از جمله استفاده از در گاه USB یا DVD یا CD و یا بصورت مستقیم از روی شبکه بارگذاری و نصب نمود. این توزیع با اشکال مختلف و محیط‌های گوناگون و حتی با هدف‌های خاص مانند امنیت، گرافیک، بازی و… تولید می‌شود که شما می‌توانید از بین گزینه‌های موجود، توزیع مورد نظر خود را برگزینید. ما در اینجا قسمت‌هایی از مراحل نصبِ ویرایش عادی، که بیشتر مورد استفاده‌ی عموم است را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در مرحله‌ی نصب، تفاوت چندانی با نسخه‌ قبل مشاهده نمی‌شود. در حقیقت چیزی که نصاب این نسخه را متفاوت می‌کند، تم برنامه‌‌ی نصب فدورا هست که با گنوم ۳ هماهنگ شده، که چندان جذاب نیست. هیچ چیز، حتی فونت‌ها و رنگ‌ها همخوانی ندارند و تنها وجه تشابه را شاید بتوان در دکمه‌های بزرگ و خاکستری پنجره‌ نصب دید که همخوانی چندانی با محیط کلی نصب ندارد. در کل شما روال نصب را در یک نرم افزار کاملا هماهنگ با گنوم۲ انجام می‌دهید!

عکس زیر  مرحله‌ی پارتیشن‌بندی را نشان می‌دهد. این یکی از قسمت‌هایی‌ست که اکثر تازه‌‌ واردان و کسانی که تازه می‌خواهند شروع به نصب لینوکس و یادگیری آن کنند در آن به مشکل بر می‌خورند.

 

\"Partitioning

Partitioning

 

\"Add

Add Partition

 

بعد از ساختن پارتیشن‌ها و انجام یک‌سری تنظیمات دیگر، نوبت به انتخاب بسته‌های مورد نیاز  می‌رسد. این عمل می تواند از ۲ روش انجام پذیرد :

۱-انتخاب یکی از گزینه های موجود با توجه به نیاز خود

  • Graphical Desktop : برای استفاده‌های روزمره از این گزینه استفاده می‌شود و شامل بسته‌های مولتی‌مدیا، آفیس، گرافیک و … می‌شود.
  • Software Development : این انتخاب بیشتر برای برنامه‌نویسان است و نیازهای آن‌ها را تا حدود زیادی برطرف می‌کند.
  • Web Server : با انتخاب این گزینه اغلب ابزارهای مورد نیاز جهت ساختن یک وب سرور بر روی سیستم شما نصب خواهد شد.
  • Minimal : این گزینه تنها بسته‌هایی را که صرفا جهت نصب شدن فدورا لازم است، انتخاب می‌کند و از نصب کلیه‌ی بسته‌های اضافی و جانبی صرف نظر می‌نماید.

۲-انتخاب بسته ها به صورت دستی

که نیازی به توضیح ندارد و همه چیز در این روش کاملا قابل درک است.

 

\"Edit

Edit Repo

 

\"Package

Package Group Details

 

پس از اتمام این مرحله، نصاب شروع به نصب بسته‌ها با توجه به شیوه‌ی انتخابی شما می‌کند.

 

\"Installing

Installing Packages

 

تصویر زیر مربوط به نصب فدورا با استفاده از محیط دیسک زنده است.

 

\"Installing\"

Installing

مرحله‌ی دوم نصب، پس از یک مرتبه Restart سیستم انجام می‌شود که در آن به شما امکان ساختن کاربر جدید داده می‌شود. یک تغییر که در این قسمت مشاهده می‌شود امکان افزودن کاربر به گروه Administrators هست، اگرچه من دقیقا متوجه نشدم منظور از قرار دادن این امکان چه بوده و چه کاربردی دارد. در اینجا یک کلمه عبور ریشه‌ی مجزا وجود خواهد داشت.

شروع به کار…

پس از restart کردن و تنظیم کردن چند قسمت کوچک، مانند ساختن کاربرها، وارد محیط Gnome 3 می‌شوید که این خودش نوعی انقلاب است! ( اگر سخت افزار شما توانایی اجرای این محیط را نداشته باشد، شما در حالت Fallback قرار می‌گیرید و وارد محیطی مانند Gnome 2 می‌شوید.)

 

\"Gnome3\"

Gnome3

 

برای باز کردن برنامه یا مدیریت پنجره‌ها، تنها کافیست بر روی دکمه‌‌ی Activities که در گوشه بالا سمت چپ وجود دارد کلیک کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، منو دارای ۵ قسمت اصلی هست.

  • پنل افقی در سمت چپ که محل قرار دادن برنامه‌های مورد علاقه و پرکاربرد است.
  • قسمتی که مدیریت پنجره‌ها و نرم‌افزارها را بر عهده دارد.
  • قسمتی که آیکون برنامه ها در آن جای می‌گیرد.
  • قسمتی که تقسیم بندی بسته‌های نصب شده بر اساس کاربرد آن‌ها توسط این قسمت انجام میگیرد  (مانند : Accessories ,Games ,Office ,Internet …. ).
  • جعبه‌ی جست‌و‌جو  به شما این توانایی را می‌دهد که برنامه‌ی مورد نظر خود را تنها با دانستن قسمتی از نام، توضیحات و… در چند ثانیه پیدا و اجرا کنید.

 

\"Fedora

Fedora 15 Apps

 

قاب پنجره‌ها هم مانند خیلی از اجزای دیگر، دست‌خوش تغییرات شده است. با اندکی دقت به گوشه بالا سمت چپ مشاهده می‌کنید که دکمه‌ای برای Maximize و  Minimize وجود ندارد! بله درست است دکمه‌ای در کار نیست! همچنین Panel , Dock یا Side Bar برای قرار گرفتن پنجره های کوچک شده وجود ندارد! سازندگان و گسترش دهندگان گنوم به این نتیجه رسیده‌اند که وجود این دکمه‌ها ضروری نمی‌باشد و اقدام به حذف آن‌ها کرده‌اند! این عمل شاید موجب اختلال در عملکردها نشود. زیرا عمل بزرگ کردن صفحه تنها با دوبار کلیک کردن بر روی پنجره امکان پذیر است و با وجود تسلط کامل بر روی هر ۴ دکستاپ دیگر نیازی به Minimize نیست. به راحتی می‌توان پنجره‌ها را در بین فضاهای کاری جابه‌جا کرد، همچنین اطلاع یافتن از اتفاقاتی که در فضاهای کاری مختلف، در میزکار شما رخ می‌دهد کار سختی نیست و شاید عدم وجود Minimize محسوس نباشد ولی آیا این اقدام در راستای ساده سازی بوده؟ و آیا واقعا کار را راحت تر کرده است؟ با راست کلیک کردن برروی پنجره‌ها منوی کرکره‌ای باز می‌شود که مانند نسخه‌های پیشین گنوم دارای کنترلگرها (مانند : Always on top, Move to another Workspace , Always on Visible Workspace) هست. برخی موارد از جمله کلیدهای Minimize و Maximize را میتوان با برنامه‌ی Gnome Tweak Tool اضافه کرد.

 

\"Fedora

Fedora 15 Windows

 

برای مدیریت پنجره‌ها و Workspaceها می‌بایستی وارد قسمت Activities شده و از آن جا Windows را انتخاب کنید، در مرکز  صفحه تمام پرنامه‌هایی که در حال کار کردن با آن‌ها هستید نمایش داده می‌شود، در سمت راست شما یک پنل ضخیم وجود دارد که شامل Workspaceها می‌باشد و به سادگی می‌توانید از اتفاقاتی که بر روی هر میزکار می‌افتد، آگاه شوید.

 

\"Fedora

Fedora 15 Workspaces

 

\"Thumb

Thumb Desktops

 

fedoraplus (autoten) + GnomeTweakTool

ما در مطلبی جداگانه نرم‌افزار Gnome Tweak Tool را معرفی کردیم. این برنامه ابزاریست که برای انجام چند شخصی سازی نه چندان اساسی در گنوم۳ طراحی شده و شما می‌توانید برای مدیریت بهتر میزکار خود از آن بهره ببرید. همچنین اینجا fedoraplus را داریم که نام جدیدی برای ابزار محبوب autoten هست که برای شما امکان نصب کدک‌ها و نرم افزارهای ضروری و… را فراهم می‌کند (در بررسی نسخه ۱۴ فدورا، به تفصیل به آن پرداخته شد).

 

 

\"Fedora

Fedora 15 Tweak

 

\"Fedora

Fedora 15 Gnome Tweak Tool

 

\"Fedora

Fedora 15 Fedoraplus

 

حالت Fallback

همانطور که گفته شد اگر رایانه‌ی شما توانایی اجرای Gnome 3 را نداشته باشد وارد محیط Fallback می‌شوید. این محیط شباهت بسیاری به Gnome 2.x دارد و سبک تر از Gnome 3 می‌باشد.

  • ‫دارای پنل پایینی اضافه است که پنجره‌ها و Workspace manager در آن قرار می‌گیرد.‬
  • در این حالت، دکمه‌های Maximize/Minimize اضافه می‌شوند.
  • System Tray در پنل بالایی سمت راست تغییر می‌کند.
  • گزینه‌ی Activities جای خود را به Aplications و Places می‌دهد.
  • با Drag&Drop کردن Shurtcutها می‌توان آن‌ها را در پنل بالایی جای داد.

 

\"Gnome3

Gnome3 Fedora Fallback Mode

 

\"Gnome3

Gnome3 Fedora Panel

\"Fallback

Fallback Systemtray

 

\"Gnome3

Gnome3 Fedora Buttons

 

Control Panel

کنترل پنل گنوم۳، شباهت بسیاری به کنترل پنل KDE یا OS.x دارد و تا حدودی ناقص به نظر می‌رسد. البته می‌توان این را به حساب جوانی و نوپایی گنوم ۳ گذاشت، به نظر من باید فرصت بیشتری برای بهبود این قسمت ها به تیم توسعه‌ی گنوم داد.

 

\"Control

Control Panel

 

نرم‌افزار های جایگزین شده

با انتشار FireFox 4 فدورا هم این مرورگر محبوب را جایگزین نسخه‌ی ۳.۶ آن که پیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفت، کرده است. همچنین ThunderBird را نیز به‌روز رسانی کرده و از نسخه‌ی ۳.۱.۱۰ آن استفاده می‌کند. در قسمت Office نیز از دیگر توزیع‌ها عقب نمانده و LibreOffice را جایگزین OpenOffice نموده است و همچنین  GCC 4.7 ,  php 5.3.6 , xfce 4.8 , Phyton 3.2 , BoxGrinder , GDB 7.3 را در خود جای داده است.

 

\"Libreoffice\"

Libreoffice

تبدیل فدورا ۱۴ به ۱۵

این عمل به ۲ شیوه انجام می‌پذیرد:

۱- استفاده از DVD و انتخاب گزینه‌ی Upgrade به جای گزینه‌ی Install

۲- استفاده از خط فرمان که باید به ترتیب زیر عمل کرد  :

– با دستور su –  وارد کاربر ریشه می‌شویم.

– توسط دستور init 3 محیط “X” را برای ادامه‌ی عملیات به صورت موقت خاموش می‌کنیم.

– دستور gpg key : rpm –import https://fedoraproject.org/static/069C8460.txt را وارد می‌کنیم.

سپس پکیج منیجر را به‌روز رسانی می‌کنیم. (yum update yum)

با دستور yum clean all تمام بسته‌های از پیش دریافت شده‌ی yum را تخلیه می‌کنیم.

– سیستم را با دستور yum –releasever=15 –disableplugin=presto distro-sync به نسخه جدید ارتقا می‌دهیم.

و سرانجام سیستم خود را restart می‌کنیم. (reboot)

پس از راه اندازی مجدد، در صورت اجرا نشدن محیط، از دستور init 5 برای روشن کردن آن استفاده می‌کنیم.

سایت اصلی پروژه فدورا

متأسفانه توسعه دهندگان فدورا به سایت اصلی و سایت‌های خبری خود اهمیت چندانی نمی‌دهند، در صورتی که این دو  از عوامل اصلی اطلاع رسانی هستند و هرکسی در مرتبه‌ی اول به آن‌ها رجوع می‌کند. چندی پیش سایت به کل تغییر کرد و انتظار می‌رفت که از این پس، اطلاعات صحیح و کامل در اختیار کاربران قرار گیرد. ولی متاسفانه این فقط یک تصور بود!

Wiki , blog و…. همه و همه ناقص هستند. هنوز بعد از گذشت چندین هفته حتی screenshot های جدید بر روی سایت قرار نگرفته‌اند! شما وارد سایت هر توزیع دیگر (مانند : مینت، اوپن سوزی، اوبونتو و….) شوید اولین صفحه‌ای که پیش روی شما باز می‌شود صفحه‌ی screenshot ها و خبر‌های تازه درمورد شماره‌ی جدید می‌باشد که شما را بصورت لحظه به لحظه از روند توسعه مطلع میکند. و یا در ویکی (دانشنامه) سایت، علاوه بر اینکه همه نیازهای کاربران بصورت مرحله به مرحله آموزش داده می‌شود می‌بینیم که با انتشار نسخه‌ی جدید، همه‌ی مطالب تکمیل و تصحیح می‌شوند، که باز هم کاربران فدورا از این نعمت محروم‌اند و باید برای حل کردن مسئله‌ی کوچکِ خود پس از ساعت‌ها گشتن به فروم‌ها متوسل شوند.

افرادی هم هستند که نا امیدانه دست به اعمالی ناشیانه می‌زنند که نه تنها مشکلشان را برطرف نمی‌کند، بلکه چندین مشکل دیگر هم به مشکل قبلی آن‌ها اضافه می‌کند. بنده برای اولین بار که قصد مهاجرت از ویندوز به فدورا را داشتم در هنگام نصب کارت گرافیک، به مواردی برخوردم که متاسفانه راه رسمی و صحیحی برای حل آنها در اختیار من قرار نگرفته بود!

بنده هنوز که هنوزه برای نصب برنامه‌های خاص و درایورها به سایت رجوع نمی‌کنم، بلکه اکثرا سراغ فروم‌ها‌ی انگلیسی زبان می‌روم. این یکی از بزرگترین معایب فدورا هست که حس پشتیبانی و حمایت از سوی کمپانی را از کاربرانش می‌گیرد، کاربری که بدون حس اعتماد از توزیع خود استفاده کند و هر قدمی که بر می‌دارد با شک و شبهه باشد، اگر واقعا مشتاق دنیای opensource نباشد، حاضر است به برنامه‌های کرک شده و سیستم عامل پر ویروس و باگ خود برگردد ولی از این ترس و دلهره نجات یابد. چرا باید ردهت با این توان قوی در امر پشتیبانی، همه وقت خود را صرف حمایت از کاربران انترپرایز خود کند و هیچ اهمیتی به کاربران فدورا ندهد؟ آیا این موضوع، نظر موش آزمایشگاهی بودن فدورا را تقویت نمی‌کند؟

نتیجه گیری

من همیشه فدورا را جزء توزیع های برتر گنو/لینوکس میدانم. ولی همیشه نوعی سردرگمی را در روند توسعه‌ی آن مشاهده می‌کنم. شاید فقط احساس من نسبت به فدورا اینگونه است. از آن طرف تاخیر عجیب فدورا در استفاده از فایل سیستم Btrfs را شاهد هستیم و از طرف دیگر اقدامی عجولانه برای استفاده از میزکار گنوم ۳ که هنوز به هیچ وجه به سطح آمادگی لازم برای استفاده‌ی روزمره نرسیده. به نظر میرسد تیم فدورا برای اثبات صحت ادعای پیشرو بودن و حرکت بر لبه‌ی تیغِ فناوری، دست به این اقدام زده اند. در هر حال فدورا نمی‌تواند انتخاب چندان مناسبی برای کاربران تازه کار و یا حتی با سطح متوسط باشد. این نسخه در نظر من نسبت به نسخه‌ی قبل پیشرفت داشته و در بسیاری موارد باعث کاهش درگیری کاربر با سیستم عامل شده است. مثلا SELinux در این نسخه به نظر آرام و بدون مشکل بود و با اخطارهای عجیب و غریب باعث گیج شدن کاربر نمی‌شد. با استفاده از fedoraplus در کمتر از نیم ساعت کمبودهای نرم افزاری جبران می‌شد و… با این حال با وجود همه این‌ها محیط ناقص گنوم۳ در اختیار شما قرار می‌گیرد. حتی حالت Fallback هم برای من بسیار آزار دهنده بود. پس اگر میتوانید با گنوم ۳ و سختی‌های کار با مسائل پایه‌ای فدورا و کمبود منابع آموزشی، کنار بیایید بفرمایید، این گوی و این میدان…!

40 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'mrmrn:

    2011-Jun-05
    بسم الله.
    سلام.هنوز تا انتها نخوندمش ولی خب بررسی کاملی بنظر میرسه.
    خواستم اولین نفری باشم که تشکر میکنه.
    ممنون.
    عالیه.
  2. \'\'mrmrn:

    2011-Jun-05
    لینک فدوراپلاس کار نمیکنه!
    بعد شما اون kde 4.6.3 رو چجوری روش نصب کردین؟پایداریش از خود 4.6 که از ابتدا رو فدورا15 نصبه بیشتره؟
  3. \'\'آهان، اوهون!:

    2011-Jun-05
    به گفتن «خوب بود» اکتفا می‌کنم تا باز آن بحث دنباله‌دار کذایی پیش نیاید!
    دریافت خودم را از مقاله می‌نویسم تا بگویم چرا گفتم که خوب! بود.
    خلاصه‌ی مقاله:
    1.Fedora 15 منتشر شد.
    2.ویژگی خاص این نسخه، «گنوم 3» است که امکان شخصی‌سازی چندانی ندارد.
    3.نصب فدورا
    4.شروع کار با فدورا
    5.…
    6.ارتقاء فدورا
    7….(و نکات عالی اشاره شده‌ی دیگر)
    نه، واقعاْ بیست!!! بود. واقعاْ شرح کامل و جامعی از گنوم 3 ارائه شده بود. آآآآآ………، گنوم 3؟ چی شد؟! اجازه دهید از اول مقاله را مرور کنم!
    البته من چندتایی پاراگراف را نتونستم درست-درمون بگیرم و یکی این عبارت که: «متاسفانه باز هم فدورا نتوانست در طول آزمایش چند ساعته‌ی من، پایداری خودش را به رخ بکشد. در حین کار، من به یک کرش برخورد کردم. به هر حال فدورا هم استثنا نیست و نباید توقع معجزه از این توزیع داشت.»
    باز هم؟!
    هم استثناء نیست؟ هم؟
    من نمی‌فهمم این پایداری چیه که با یکی دو ساعت می‌شه تکلیفش رو روشن کرد.
    (من این‌بار اصلاْ روی مبحث نگارش دقت نکردم و روون رفتم جلو(و مورد نظرم هم نیست) و خداییش قلم توانایی دست به نوشتن زده بود. مرسی آقای کلایی)
    و این جمله: «محیط گنوم۳ در فدورا هم نتوانست من را شگفت‌زده کند.» => مگر قرار بود گنوم 3 در فدورا کن‌فیکون بشه؟ و شما را شگفت زده کند!
    و این جمله: «مورد دیگری در این قسمت توجه من را جلب نکرد. ابزارهای سرگرمی نظیر کدک‌ها، فلش و… که به کلی خارج از انتظار بود» => قبل‌تر گفته بودید که نباید انتظار ابزارهای تجاری و کدک‌های … را داشت، اما چطور است که این‌جا موارد یاد شده خارج از انتظار است در حالی که اصلاْ انتظارش از ابتدا نداشتید؟!
    و این جمله: «یک تغییر که در این قسمت مشاهده می‌شود امکان افزودن کاربر به گروه Administrators هست، اگرچه من دقیقا متوجه نشدم منظور از قرار دادن این امکان چه بوده و چه کاربردی دارد» => دقیقاْ جایی که خودم را جمع و جور می‌کنم که ببینم داستان چیه، با کمال تعجب درمی‌یابم که نویسنده فقط متوجه این تغییر شده و سعی‌ای هم نکرده که علّت آن را بیابد. پس چرا آن را ذکر کرده؟!
    و این جمله: «پس از restart کردن و تنظیم کردن چند قسمت کوچک، مانند ساختن کاربرها، وارد محیط Gnome 3 می‌شوید که این خودش نوعی انقلاب است! ( اگر سخت افزار شما توانایی اجرای این محیط را نداشته باشد، شما در حالت Fallback قرار می‌گیرید و وارد محیطی مانند Gnome 2 می‌شوید.)» => واژه‌ی انقلاب این‌جا چه کار می‌کنه؟ در حالی که «حتی Fallback هم برای من بسیار آزار دهنده بود.»

    *و اما بخش پایانی عالی بود. توپ.
    در کل: 2.5 از 5
    ممنون که دوستان وقت می‌ذارن و قلم به دست می‌گیرند.

    (امید که متواضع بوده باشم، امید که …)

  4. \'\'مسعود:

    2011-Jun-05
    خوب آهان اوهون!!! جان. این دفعه فکر میکنم بهتره از ابتدا خودم پاسخ بدم.

    ****هم استثناء نیست؟ هم؟
    من نمی‌فهمم این پایداری چیه که با یکی دو ساعت می‌شه تکلیفش رو روشن کرد.****

    ببین دوست من. پایداری یه چیز نسبیه. اینجا ذکر شده در عرض چند ساعت استفاده نتونسته پایداری خودش رو نشون بده. یعنی توی چند ساعت هم پایدار نبوده… شما فکر میکنی پایداری یه مبحث پیچیده و عجیبه. چون همه جانبه بهش نگاه میکنی. اینجا ذکر نشده که پایدار هست یا نیست فدورا 15 . گفته شده در عرض چند ساعت بصورت کامل پایدار نبود و یه کرش دیده شد.

    ***و این جمله: «محیط گنوم۳ در فدورا هم نتوانست من را شگفت‌زده کند.» => مگر قرار بود گنوم ۳ در فدورا کن‌فیکون بشه؟ و شما را شگفت زده کند!***

    کن فیکون (بقول شما) خیر. ولی مسلما با وجود کانفیگ پیش فرض و وجود نرم افزار ها خیلی میتونه بر روی دیدگاه اثر بگذاره تا نصب بر روی آرچ لینوکس خالی. در هر حال دادن یک شانس دیگه و انتظار اینکه فدورا بتونه گنوم 3 رو بهتر جا بندازه مورد عجیبی نیست…!

    ****و این جمله: «مورد دیگری در این قسمت توجه من را جلب نکرد. ابزارهای سرگرمی نظیر کدک‌ها، فلش و… که به کلی خارج از انتظار بود» => قبل‌تر گفته بودید که نباید انتظار ابزارهای تجاری و کدک‌های … را داشت، اما چطور است که این‌جا موارد یاد شده خارج از انتظار است در حالی که اصلاْ انتظارش از ابتدا نداشتید؟!****

    من نظرم اینه که شما خیلی بد و از همون ابتدا با ذهنیت ایراد دار بودن نوشته، اون رو مطالعه میفرمایید. برای همینه که اینقدر بد برداشت میکنید. خارج از انتظار یعنی چی؟ یعنی اصلا انتظاری ازش نمیرفته… این دو تا یکی هستند.

    ***دقیقاْ جایی که خودم را جمع و جور می‌کنم که ببینم داستان چیه، با کمال تعجب درمی‌یابم که نویسنده فقط متوجه این تغییر شده و سعی‌ای هم نکرده که علّت آن را بیابد. پس چرا آن را ذکر کرده؟!***

    این مطلب صرفا یک بررسی هست. نه مطلب اکتشافی و تحلیلی… شخص در حین استفاده هر موردی رو که مشاهده کنه ذکر میکنه. ضمن اینکه دلیل اینکه چرا این امکان اضافه شده رو جایی ذکر نمیکنن که نویسنده بخواد بره کشف کنه. کسی نمیپرسه چرا اضافه کردین و کسی هم توضیحش نمیده. به هر حال این امکانی بوده که از نظر نویسنده وجودش یک کار عجیب بوده.

    ***واژه‌ی انقلاب این‌جا چه کار می‌کنه؟ در حالی که «حتی Fallback هم برای من بسیار آزار دهنده بود.»***

    انقلاب به چه معنی هست توی همچین نوشته ای؟ تحول بزرگ و مهم… دلیلی نداره این تحول عظیم خوشایند نویسنده باشه….

    ***و اما بخش پایانی عالی بود. توپ.
    در کل: ۲٫۵ از ۵****

    نظر لطف شماست!!! شما به یه مطلب توپ نمره 10 از 20 میدی؟ D:

    در هر حال خوشحالم که شما باز هم از مطلبی که 4 بار مورد ویرایش قرار گرفته ایراد میگیرید. :) ولی با عرض پوزش این دفعه هیچ کدوم رو وارد نمیدونم. ;)

  5. \'\'مسعود:

    2011-Jun-05
    بله. حق با شماست. لینک رو فعلا غیر فعال کردیم تا یه جایگزین براش پیدا کنیم. مثل اینکه حذف شده.
    در مورد کی دی ای هم اجازه بدید خود نوید جان بیاد پاسخ بده.
  6. \'\'بهروز:

    2011-Jun-06
    راحت بگم خیلی افتضاح بود. این چه جور بررسیه که هیچ حرفی از systemd توش زده نمی‌شه بعد به دکمه‌ی minimize گیر می‌دین توش؟ مگه کسی تفنگ می‌زاره رو سرتون و می‌گه باید review بنویسین؟
  7. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    دوست من ببخشید که اینگونه پاسخ میدم.
    دقیقا به شیوه ی خودتون :
    مگه تفنگ گذاشتن رو سرتون که اومدین میخونین؟ ما اینجا به هیچ کس بدهکار نیستیم و از شما پولی نگرفتیم که توقعات بیجا دارید.
    هیچ میدونید همین مطلب 4 روز روش وقت گذاشته شده + یک روز کامل ویرایش و اصلاح ؟
    از کی تا حالا بررسی چارچوب و قالب خاصی داره؟ اگر داره بگید تا ما هم یاد بگیریم.
    در هر حال همیشه این مورد صدق میکنه : اینجا مطالب طبق سلیقه‌ی نویسنده و با توجه به نیاز کاربر نوشته میشه و نویسنده هم سبک خودش رو پیش میبره. اگر اینگونه نمی‌پسندید بسم الله. تشریف بیارید خودتون بنویسید.
    شاید طی این بررسی نویسنده نیازی به تغییر دیمون ها پیدا نکرده و بنابراین به systemd هم توجه نداشته. چون نیازی نبوده. ولی در بررسی آرچ لینوکس چون حتما به این موارد نیاز میشه در مورد دیمون ها و سبک BSD و SysV توضیحات لازم داده شده.
    بازم عذر میخوام ولی اگر محترمانه انتقاد میکردید محترمانه پاسخ می‌گرفتید.
    موفق باشید
  8. \'\'علیرضا:

    2011-Jun-06
    بررسیِ خوبی بود و من هم به‌زحماتت احترام می‌گذارم، ولی دلیل نمی‌شه که نگم که این‌بررسی پتانسیلِ بهتر شدن رو داشت… نظرِ من به‌خاطر سایه‌ی Dedoimedo که به‌شدّت افتاده رو مطلب نیست (http://www.dedoimedo.com/computers/fedora-15.html). نظرِ من در رابطه با قسمت‌های پایینیِ مطلب هست و بیشتر «فلسفی»ئه تا «فنّی»، فنّی نیست چون که مطلبِ شما کاملاً روی گنوم و چندتا GUI متمرکز بود و هم‌چنین ترجیح می‌دم فنّی رو به‌حرفه‌ای‌هاش واگذار کنم:

    «متأسفانه توسعه دهندگان فدورا به سایت اصلی و سایت‌های خبری خود اهمیت چندانی نمی‌دهند، در صورتی که این دو از عوامل اصلی اطلاع رسانی هستند و هرکسی در مرتبه‌ی اول به آن‌ها رجوع می‌کند. چندی پیش سایت به کل تغییر کرد و انتظار می‌رفت که از این پس، اطلاعات صحیح و کامل در اختیار کاربران قرار گیرد. ولی متاسفانه این فقط یک تصور بود!»

    «صحیح» و «کامل» کیفی هستند و تو منطقاً مؤظفی دلیل بیاری، به‌شخصه هیچ تفاوتی رو بینِ سایتِ اوبونتو (که چند بار در ادامه هم مثالش زدی) با صفحه‌ی اصلیِ فدورا نمی‌بینم… به‌جز این‌که صفحه‌ی فدورا اتفاقاً اطلاعاتِ بیشتری رو در اختیارِ کاربر قرار می‌ده و تنها به‌عکسِ توزیعِ جدید بسنده نکرده.

    «Wiki , blog و…. همه و همه ناقص هستند. هنوز بعد از گذشت چندین هفته حتی screenshot های جدید بر روی سایت قرار نگرفته‌اند! شما وارد سایت هر توزیع دیگر (مانند : مینت، اوپن سوزی، اوبونتو و….) شوید اولین صفحه‌ای که پیش روی شما باز می‌شود صفحه‌ی screenshot ها و خبر‌های تازه درمورد شماره‌ی جدید می‌باشد که شما را بصورت لحظه به لحظه از روند توسعه مطلع میکند. و یا در ویکی (دانشنامه) سایت، علاوه بر اینکه همه نیازهای کاربران بصورت مرحله به مرحله آموزش داده می‌شود می‌بینیم که با انتشار نسخه‌ی جدید، همه‌ی مطالب تکمیل و تصحیح می‌شوند، که باز هم کاربران فدورا از این نعمت محروم‌اند و باید برای حل کردن مسئله‌ی کوچکِ خود پس از ساعت‌ها گشتن به فروم‌ها متوسل شوند.»

    بلاگ؟! فرض می‌کنم منظورت مستنداته چون اونه که وجودِ خارجی داره. البته تو کم‌لطفیِ عجیبی کردی. اگر من‌بابِ‌مثال از OpenBSD و امثالهم فاکتور بگیریم، شما حتی تویِ آرچ هم که ویکی‌ش مؤظف نیست صحبتی راجع به‌میزکار و برنامه‌هایی که در اون میزکار وجود دارند بکنه، شما نمی‌تونی ۱۰۰٪ ( دقت کن، گفتم ۱۰۰٪)ِ نیازهاتو در سیستم مرتفع کنی. چه برسه به‌فدورا که هم بارِ چندتا میزکار رو به‌دوش می‌کشه ( و به‌روز کردنشون هم الزامیه چون مثلاً تفاوت‌های گنومِ ۲ و ۳ واقعاً فاحش‌اند) و هم نرم‌افزارهاش و هم چیزایی مثلِ SELinux و غیره. و تازه با این تفاسیر، فقط راجع به‌نصبِ فدورا ۱۵ و آپشن‌های متعددش شما یه‌راهنمایِ حجیم در اختیار داری (http://docs.fedoraproject.org/en-US/Fedora/15/html/Installation_Guide/index.html)… دیگه مستنداتِ فدورا معروفه دیگه! و از مزایاش هم هست که هزار و یک سایتِ اختصاصیِ فدورا شما می‌تونی تو اینترنت پیدا کنی و از اون‌جا هم راهنمایی بگیری. انجمن‌هاش هم که جایِ خود دارند.
    و این مسئله‌ی اسکرین‌شات‌ها واقعاً خنده‌داره. :-) حتماً باید به‌سبکِ اپن‌زوزه یه‌قسمت از صفحه‌ی اصلی به‌اسکرین‌شات‌ها اختصاص داده بشه؟ این‌هم مثلِ اوبونتو (که شما به‌اشتباه مثال زدی) یه‌صفحه ارائه می‌ده واسه امکانات آخرین نسخه و اسکرین‌شات‌هاش (http://fedoraproject.org/en/features) که حداقل این مزیّت رو داره که در صفحه‌یِ اصلی بزرگ نوشته «Features & Screenshots» حهتِ مرتفع‌کردنِ شبهات.
    این مغالطه‌ی ترکیب واقعاً داره بی‌داد می‌کنه؛ «همه‌ی کاربران» یعنی چی؟ «همه‌ی کاربران» می‌رن تویِ‌ انجمن‌های فدورا که از قضا بسیار هم پرمحتوا هستند و «ساعت‌ها» هم حتماً وقت می‌گذارند، نه؟! من به‌شخصه (جمع نمی‌بندم) فکر نکنم به‌طورِ متوسط ۱۰ دقیقه بیشتر هم واسه مقصودم وقت گذاشته باشم تو انجمن‌ها… و حتی بعضی‌وقت‌ها نمی‌دونستم مشکل اصلاً کجاست و انشایی تو گوگل جست‌و‌جوش می‌کردم! (مثلاً تو فدورا ۱۴ واسه من پنلِ گنوم Edit Menus نداشت و من نمی‌دونستم باید alacarte نصب می‌کردم، و دقیقاً به‌همین صورت به‌جواب رسیدم.)

    «افرادی هم هستند که نا امیدانه دست به اعمالی ناشیانه می‌زنند که نه تنها مشکلشان را برطرف نمی‌کند، بلکه چندین مشکل دیگر هم به مشکل قبلی آن‌ها اضافه می‌کند. بنده برای اولین بار که قصد مهاجرت از ویندوز به فدورا را داشتم در هنگام نصب کارت گرافیک، به مواردی برخوردم که متاسفانه راه رسمی و صحیحی برای حل آنها در اختیار من قرار نگرفته بود!»

    مثالِ شخصی واقعاً شیوه‌ی مناسبی واسه استنتاج نیست. مثلاً وقتی اوّلین بار از ویندوز رفتم اوبونتو، کارتِ‌ گرافیکم نصب نمی‌شد و تو روزِ اوّل باید می‌فهمیدم سیستمِ پنجره‌ی X و اینا چی هستند و اصلاً کرنل چی‌چیه و اینا. در صورتی که تویِ فدورا با زدنِ دستورِ « su -c\’yum install kmod-nvidia » خیلی خوشگل نصب می‌شد. تجربه‌ی شما کاملاً مغایر با تجربه‌ی من هست.
    + البته انتظارِ شما هم خیلی بالاست، «راه رسمی و صحیح» یعنی چی؟ یعنی راهی که فدورا به‌فرضِ مثال توی ویکی‌ش گفته «غلط» بود و اون‌همه ملّت هم درستش نکرده بودند مثلاً؟! یا این‌که فدورا «مؤظف»ئه آموزشِ نصبِ کارت گرافیک بر اساس مدلِ شما رو در اختیار بگذاره ( که می‌گذاره!)؟ یکی از همون سایت‌ها مثلاً (fedorafaq.org) رو نیافتی؟ …. چند سالِ پیش بود؟ ?:-)

    «بنده هنوز که هنوزه برای نصب برنامه‌های خاص و درایورها به سایت رجوع نمی‌کنم، بلکه اکثرا سراغ فروم‌ها‌ی انگلیسی زبان می‌روم. این یکی از بزرگترین معایب فدورا هست که حس پشتیبانی و حمایت از سوی کمپانی را از کاربرانش می‌گیرد، کاربری که بدون حس اعتماد از توزیع خود استفاده کند و هر قدمی که بر می‌دارد با شک و شبهه باشد، اگر واقعا مشتاق دنیای opensource نباشد، حاضر است به برنامه‌های کرک شده و سیستم عامل پر ویروس و باگ خود برگردد ولی از این ترس و دلهره نجات یابد. چرا باید ردهت با این توان قوی در امر پشتیبانی، همه وقت خود را صرف حمایت از کاربران انترپرایز خود کند و هیچ اهمیتی به کاربران فدورا ندهد؟ آیا این موضوع، نظر موش آزمایشگاهی بودن فدورا را تقویت نمی‌کند؟»

    اوّل این‌که رجوع به‌انجمن‌ها نه‌تنها نکوهیدنی نیست، بلکه کاملاً هم ستودنیه چون این ذاتِ اپن‌سورس و نرم‌افزارهای آزاده که شما «انجمن» تشکیل بدی، نه‌تنها فدورا، بلکه هر توزیعِ دیگه‌ای… البته با وجودِ‌ مستندات هم نیازِ چندانی نیست، امّا اگه شخصی حوصله‌ی مطالعه نداره یا این‌که مشکلش جدید هست، می‌تونه جوابش رو از انجمن‌ها بگیره… به‌زبونِ فارسی هم انجمنِ نسبتاً کاملی داریم واسه فدورا (forum.fedoraproject.ir) که افرادِ باسوادی توش فعّالیت می‌کنند.
    امّا موردِ دوم باز هم عجیب و خنده‌دار هست. با منطقِ شما، توزیع‌های «دبیان»، «آرچ»، «جنتو» و خیلی‌های دیگه اصلاً به‌درد نمی‌خورند چون پشتیبانیِ «کمپانی» رو ندارن و شما رو دلسرد می‌کنن!! :-) ردهت پول می‌گیره، پشتیبانی می‌ده! شما هم برو پولِ پشتیبانی بده و پشتیبانی دریافت کن. آیا باید دبیان، اسلکور و تقریباً‌ همه‌ی توزیع‌های دیگه رو بندازیم دور که پشیبانی‌ش به‌سبکِ‌ ردهت نیست؟
    همین الان برو دستروواچ رو نگاه کن، نوشته ردهت بر مبنایِ فدوراست، نه فدورا بر مبنایِ ردهت. فدورا یه‌پروژه‌ی آزاده که توسطِ ردهت حمایتِ مالی می‌شه. تیمِ فدورا و ردهت و کاربرانِ علاقه‌مند، فدورا رو توسعه می‌دند و بعد ردهت از اون‌ها در توزیعِ خودش استفاده می‌کنه. این که بگیم «موش آزمایشگاهی»، شاید درست باشه؛ ولی به‌قول یکی از کاربرانِ فدورا (هدایت)، «موش آزمایشگاهیِ لینوکسه!». وقتی ردهت بیشترین سهم رو داره در توسعه‌ی کرنل و کرنل هم انحصاری نیست، عملاً همه‌ی توزیع‌های دیگه هم ازش استفاده می‌کنند، منتهی ردهت رسماً استفاده می‌کنه، اون‌ها غیر رسمی! با این منطق، باید ابونتو رو دور انداخت چون بر مبنای دبیانه، سابایون رو دور انداخت چون بر مبنایِ جنتوئه، سنت‌او‌اس و ساینتیفیک و اوراکل رو دور انداخت چون بر مبنایِ ردهت‌اند ( و ردهت رو هم که قبلاً دور انداختیم چون بر مبنایِ فدوراست!) :-) یکی از مثال‌های بسیار زیادی که هست،‌ LVM هست که از ایناست، آیا از اینا توی توزیع‌های دیگه استفاده نمی‌شه؟!
    البته این به‌معنیِ کاملاً جدید و بدیع‌بودنِ مخلفاتِ فدورا نیست، فدورایی‌ها موش‌های آزمایشگاهی‌ای هستند که به‌صورتِ‌ داوطلبانه و با حمایتِ «اتحادیّه‌ی حفاظت از موش‌های آزمایشگاهی» موردِ آزمایش قرار می‌گیرن. دقیقاً به‌همین خاطره که شما نمی‌دونی Btrfs حداقل از نسخه‌ی ۱۳ توی فدورا هست و به‌صورتِ پیش‌فرض استفاده نشده… یا مثلاً قبلاً ext4 پیش‌فرض نبود و امثالهم.
    فدورا فلسفه داره، مثلِ هر توزیعِ دیگه‌ای. و فلسفه‌یِ فدورا مبتدی‌پسند یا تازه-مهاجر-به‌-لینوکس پسند نیست. فدورا به‌درد عاشقانِ تکنولوژی،‌ گیک‌ها، همیشه به‌روزها یا بروبچه‌های امنیّتی می‌خوره و اگه با این‌نگاه ازش استفاده بشه، اصلاً بد عمل نکرده. اون کاربر اصلاً مجبور نیست از فدورا استفاده کنه، چون با فلسفه‌ش نمی‌خونه… مثلاً منم که این‌همه جانبِ فدورا رو گرفتم از اون استفاده نمی‌کنم و پایداری رو مهم‌تر می‌دونم فلذا از اسلکور استفاده می‌کنم….

    خلاصه این‌که، با دلیل و مدرک ایراد بگیرید تا ایرادتون مستند و علمی باشه.

    توصیه: جسارتاً اگه کاربرانِ ترجیحاً باسابقه‌ی یک‌توزیع، همون توزیع رو بررسی کنند نتیجه‌ی خیلی بهتری گرفته می‌شه که نمونه‌شم مثلِ آرچ و اسلکور تو همین سایت موجود هست.

  9. \'\'هدایت:

    2011-Jun-06
    من قرار بود نظر نذارم، ولی خب جهنم میذارم (سایتتون هم خیلی سوسوله! پوستم کنده شد تا نظر بذارم)!
    ۱. در مورد سختی یا راحتی و … گنوم۳ نظر نمی‌دم، چون شاید خیلی قابل بحث نباشه! ولی شخصا برعکس شما خیلی ازش خوشم اومده و دیگه سراغ گنوم ۲ یا fallback mode نمیرم. (مثلا توی گنوم ۳ برخلاف گنوم ۲ میشه برنامه‌ها رو خیلی سریع با استفاده از صفحه‌کلید اجرا کرد با کمک قابلیت جستجوش، در صورتی که توی گنوم ۲ شاید سریع‌ترین راه گذاشتن آیکن برنامه روی پنل بود…)

    ۲. بد نبود سری به قسمت ویژگی‌های فدورا ۱۵ در سایت فدورا می‌زدید و به چند مورد دیگه از ویژگی‌های فدورا ۱۵ اشاره می‌کردید: مثلا systemd واقعا جای گفتن داشت، یا شاید Retrace Server

    ۳. «ولی بسیار از یک میزکار کاربردی برای هر کاربری با هر سطحی فاصله دارد» به نظرم خیلی نامنصفانه‌ست! من متوجه نمیشم که پیکربندی سیستم و سامبا چه تفاوتی بین گنوم‌شل و fallback mode داره (و اصلا چه ربطی داره؟!) حالا باز وایرلس یه چیزی!

    ۴. در مورد کاربر Administrator: قبلا توی فدورا شما یا کاربر root داشتید و یا کاربر عادی با یه سری دسترسی‌هاش مشخص و محدود. موقعی که با این کاربر کار می‌کردین به جز یک سری موارد، برای بقیه‌ی کارهای سیستمی باید رمز کاربر root رو میزدین. و به صورت پیش‌فرض هم این کاربر جزء sudoerها نبود و نمی‌تونست sudo کنه مگه این که خودتون تنظیم می‌کردین. توی فدورا ۱۵، کاربر استاندارد همین حالت رو داره اما کاربر Administrator جزء sudoerها هست و میتونه sudo کنه و همچنین برای یک سری کارهای دیگه کافیه رمز خودش رو بزنه به جای رمز کاربر ریشه.

    ۵. کنترل پنل ناقص گنوم: کنترل پنل گنوم ۳ چیز خیلی جدیدی نیست و توی گنوم ۲ هم وجود داشت. راستش فکر نکنم قرار باشه خیلی کامل بشه، چون در واقع توی گنوم ۲ کامل‌تر بود و الان یک سری از گزینه‌ها رو به عمد برداشتند و سادش کردند! در واقع ساده شدن مرکز کنترل جزء ویژگی‌های گنوم ۳ست!

    ۶. تبدیل ۱۴ به ۱۵: در این قسمت تبدیل با کمک yum توضیح داده شده، اما این روش به صورت رسمی توسط فدورا پشتیبانی نمیشه و توصیه هم نمیشه برای عموم. روش‌های رسمی یکی استفاده از برنامه‌ی نصبه که گفتید، یکی هم استفاده از preupgrade

    ۷. منظور از سایت خبری فدورا کجاست؟!

    ۸. قسمت مربوط به وب‌سایت‌ها کلا کمی با خشونت و اغراق نوشته شده:
    – «Wiki , blog و…. همه و همه ناقص هستند. هنوز بعد از گذشت چندین هفته حتی screenshot های جدید بر روی سایت قرار نگرفته‌اند!»: بلاگ؟ همه و همه؟! فکر کنم کلا منظورتون ویکی و صفحات اصلی سایت فدوراست دیگه؟ یکمی بزرگش کردین. «گذشت چندین هفته»؟!! چندین هفته؟! این بررسی ۱۰ خرداد منتشر شده یعنی دقیقا ۱ هفته بعد از انتشار فدورا ۱۵.
    – «وارد سایت هر توزیع دیگر (مانند : مینت، اوپن سوزی، اوبونتو و….) شوید» هر توزیع دیگر؟! و البته من «اخبار لحظه به لحظه از روند توسعه‌ی» اوبونتو رو وارد سایت شدم ولی ندیدم! کجای صفحه اولش هست؟!
    کلا این سبک در این قسمت مشخصه.
    در مورد نصب برنامه‌های جانبی و درایورها، این مسئله کاملا طبیعیه! فدورا به هیچ وجه درایورهای غیرآزاد و نرم‌افزارهایی که مثلا توی مخازن rpmfusion هست یا نرم‌افزارهای مشابه رو پشتیبانی نمیکنه، و باهاشون مخالفه. مسلما نمیاد توی سایت اصلیش نحوه‌ی نصب و استفادشون رو توضیح بده!

    ۹. تأخیر عجیب فدورا در استفاده از brtfs؟! اگه درست یادم باشه فدورا ۱۴ از اولین توزیع‌هایی بود که امکان استفاده از brtfs رو موقع نصب میداد (اما به صورت مخفی و آزمایشی)، فدورا ۱۵ موقع نصب brtfs رو در اختیارتون قرار میده و میتونید استفاده کنید (تو همین صفحه‌ی فرمت کردن پارتیشن)، توی فدورا ۱۶ هم قراره بشه فایل سیستم پیش‌فرض.

    ۱۰. «میزکار گنوم ۳ که هنوز به هیچ وجه به سطح آمادگی لازم برای استفاده‌ی روزمره نرسیده». خب این هم جزء قسمت‌هاییه که توش نظر و سلیقه‌ی شخصی خیلی دخیله. در هر صورت، نویسندگان گنوم ۳ این نسخه رو منتشر کردند چون عقیده داشتند برای استفاده‌ی روزمره آمادست. و به نظرم استفاده نکردن از گنوم ۳ و انتظار برای «آماده شدن» یک نوع کم لطفی به این توسعه‌دهندگانه. همین احترامی که فدورا به توسعه دهندگان نرم‌افزارها میگذاره یکی از دلایل علاقه‌ی من به فدوراست.

    ۱۱. مطلب جالبی بود :)

  10. \'\'هدایت:

    2011-Jun-06
    ای بابا عجب سایت نامردی دارین! من که آدرس وبلاگمو میذارم تو قسمت «وبسایت» بهم خطا میده ولی اگه برش دارم مشکلی نیست!! چه بی‌ادب! ؛) حالا ما خواستیم یه کوچولو تبلیغ وبلاگمونم بکنیم… :-P
  11. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    شرمنده هدایت جان.
    فکر میکنم شما فقط این مشکل رو داری. آدرس وبلاگتون چیه مگه؟
  12. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    اول باید بگم که از انتقاد زیباتون لذت بردم.
    همونطور که گفتید بسیاری از اون مسائل سلیقه ای هستن و نویسنده بر اساس سلیقه ی خودش مطلب رو نوشته.
    با این حال چند تاش رو که به نظرم منصفانه نیست پاسخ میدم.

    ***در مورد نصب برنامه‌های جانبی و درایورها، این مسئله کاملا طبیعیه! فدورا به هیچ وجه درایورهای غیرآزاد و نرم‌افزارهایی که مثلا توی مخازن rpmfusion هست یا نرم‌افزارهای مشابه رو پشتیبانی نمیکنه، و باهاشون مخالفه. مسلما نمیاد توی سایت اصلیش نحوه‌ی نصب و استفادشون رو توضیح بده!***

    توی بررسی هم از این مورد ایراد گرفته نشده. فقط گفته شده که فدورا اینطوریه. ولی بحث پشتیبانی ضعیف فدورا فقط به این محدود نمیشه که بشه توجیه‌ش کرد.

    ***و به نظرم استفاده نکردن از گنوم ۳ و انتظار برای «آماده شدن» یک نوع کم لطفی به این توسعه‌دهندگانه. همین احترامی که فدورا به توسعه دهندگان نرم‌افزارها میگذاره یکی از دلایل علاقه‌ی من به فدوراست. ***

    به نظر من همونطور که کی دی ای 4 زمان نسبتا زیادی طول کشید تا به درجه ی آمادگی مورد نیاز برسه این میز کار هم به همین زمان احتیاج داره. مثلا از یونیتی هم الان نمیشه توقعی داشت و خیلی ها منتظرن ببینن تو نسخه ی 11.10 چی میشه. به نظرم این دلیل خوبی برای علاقه به فدورا نیست.

    در مورد بعضی مسائل هم مثل btrfs چون اطلاعات زیادی در موردش توی فدورا ندارم نظری نمیدم. ولی توی تست من در نسخه ی 14 خبری از btrfs نبود. در ضمن اون موقع خیلی توزیع ها این فایل سیستم رو قرار داده بودن. مثل مینت که عالی هم کار میکرد…

    ولی در کل انتقادتون واقعا زیبا بود و به دور از تعصب. با اینکه میدونم کاربر فدورا هستید. ولی بعضی قسمت هاش رو نمیتونم قبول کنم.
    ;)

  13. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    به نظرم بسیار تعصبی نظر دادین و بهتر میدونم که برای جلوگیری از مجادله، بحثی بر سر کامنت شما در نگیره. ولی اکثرا با تمام توان مشکلات فدورا رو توجیه کردید.

    ***توصیه: جسارتاً اگه کاربرانِ ترجیحاً باسابقه‌ی یک‌توزیع، همون توزیع رو بررسی کنند نتیجه‌ی خیلی بهتری گرفته می‌شه که نمونه‌شم مثلِ آرچ و اسلکور تو همین سایت موجود هست.***

    نوید جان حدود 2-3 سال هست که فکر میکنم کاربر فدورا هستند. ما هم همیشه همین سعی رو داریم. ولی به تعداد 300 و خورده ای توزیع لینوکس نویسنده نداریم که کاربر اون توزیع باشند. برای همین هم هست که بعضی جاها از بررسی های انگلیسی هم کمک میگیریم تا اگر مورد مهمی هست از قلم نیوفته. ولی هیچ وقت نمیشه کامل بود.

  14. \'\'shahinism:

    2011-Jun-06
    مطلب خوبی بود‌.
    فدورا برای من که دوست دارم توزیع‌های جدید رو تو ویرچوال باکس تست کنم یه ضد حال بزرگ بود. اول این که با رم 512 اجرا نمی‌شد و چیزی در حدود 680 مگ رم می‌خواست دوم هم این که بعد از کلی دنگ و فنگ میز کار گنوم سه نبود‌، چون سخت افزار نمی‌کشید‌! ایشه‌!
    یه بار اومدیم به خودمون حال بدیم یه RPM بیس نصب کنیما!‌
  15. \'\'هدایت:

    2011-Jun-06
    ۲ تاش رو تست کردم:
    http://hedayatvk.blogspot.com
    http://hedayatvk.wordpress.com

    ببینم نکنه به خاطر بسته بودن…؟!!

  16. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    والا نمیدونم چی بگم.
    خودمم امتحان کردم ارور داد. بسته بودن سایت دلیل موجه‌ی فکر نمیکنم باشه. پیگیری میکنم. امیدوارم به جواب برسم.
    در هر حال عذر میخوام.
  17. \'\'هدایت:

    2011-Jun-06
    ممنون :)
    در مورد پشتیبانی ضعیف فدورا از کاربران تازه من باهاتون مخالفت نکردم (چند وقتیه قراره
    یه عده دور هم جمع شن و در مورد همین قضیه فعالیت کنند، تا سایت فدورا و سایت‌های
    مرتبط برای کاربرهای جدیدتر بیشتر قابل استفاده باشند)، اما خب وقتی یه مسئله بیان
    میشه و براش مثال زده میشه مثال هم باید منصفانه باشه و مصداق داشته باشه. ایراد من به مثالتون بود نه به اصل مطلب. و اصل مطلب رو قبول دارم که کاربر ناآشنا نمی‌تونه یه سری از
    اطلاعات لازمش رو توی سایت به راحتی پیدا کنه (هر چند خیلیش هست).

    شاید من چون خودم یه جورایی برنامه‌نویس محسوب میشم اون قضیه‌ی استفاده از گنوم ۳ (و موارد مشابه) رو یه مزیت محسوب می‌کنم… (در هر صورت من که ناراضی نیستم و انصافا گنوم۳ از نظر پایداری وضعیت مناسبی داره)، ولی کسی که نخواد می‌تونه روی فدورا ۱۴ بمونه.

    در مورد btrfs هم بله، گفتم توی فدورا ۱۴ دم دست نبود و هر که می‌خواست باید همون اول
    یه گزینه به برنامه‌ی نصب فدورا میداد تا فعال بشه. من خودم یه مدت آزمایشی روی btrfs
    نصبش کردم ولی بعدا با خبرهایی که خوندم تصمیم گرفتم برگردم روی ext4 و به نظر هم می‌رسید که اون موقع برای استفاده از btrfs مناسب نیست (یادم نیست ولی فکر کنم یکی دو مورد
    داشت که می‌تونست خراب‌کاری کنه).

    بازم ممنون، کاملا طبیعیه که هر کس دیدگاه‌های خودش رو داره. :-)
    که نخواد می‌تونه روی فدورا ۱۴ بمونه).

  18. \'\'هدایت:

    2011-Jun-06
    خواهش می‌کنم این چه حرفیه :). من که یاد گرفتم ولی درستش کنید خوبه
    چون واقعا آدم رو کلافه می‌کنه!
  19. \'\'نوید:

    2011-Jun-06
    لطف دارید جناب
    اگر فقط می‌خواید KDE را داشته باشید پیشنهاد می‌کنم از نسخه‌ی spin استفاده کنید برای نصب هم میتونید با استفاده از یام نصبش کنید : در مخازن قرار گرفته …
    su -c \’yum groupinstall kde-desktop\’

    موفق باشید..

  20. \'\'sayres:

    2011-Jun-06
    بررسی خوبی بود.
    بابا مگه قرار تو این سایت آموزش کامل لینوکس داده بشه؟؟؟
    خوب تو این سایت یه مختصر توضیح داده میشه و علاقه مندان میتونن برن
    خودشون بقیه کارهارو انجام بدن….
  21. \'\'Reza HDi:

    2011-Jun-06
    خیلی خوب ولی یه سری نکات رو باید حتما در نظر بگیرید که براتون نوشتم
    اولا شما میگین که \” در قسمت Office نیز از دیگر توزیع‌ها عقب نمانده و LibreOffice را جایگزین OpenOffice نموده است و همچنین GCC 4.7 , php 5.3.6 , xfce 4.8 , Phyton 3.2 , BoxGrinder , GDB 7.3 را در خود جای داده است. \” نحوه نوشتتون کلا مشخص میکنه که سما نمیدونید که فدورا جزو تنها توزیع هایی هست که تمام پروژه های جدید در دنیای گنو رو در خودش جای میده (The future of Linux is built into Fedora. )
    یکی از توسعه دهنده های مهم که نقش کلیدی رو تو توسعه میزکار گنوم رو انجام میده برنامه نویس های فدورا هستن پس باید ثمره کارشون یعنی گنوم 3 رو توی کارشون بیارن.
    این باگ هایی که شما میگین باعث کرش یا همون شکست نرمافزار ی هم شدند؟؟؟ احتمال خیلی بالا نه! چون این برنامه باگ ریپورت هست که تو نسخه جدید خیلی تغییرات زیادی کرده و اساسا چیزی که شما و همه ی کسایی که با فدورا جدید کار میکنند می بینند نه عدم کارایی هست و نه شکست برنامه.
    با این که اولین باری هست که به سایت شما مراجعه میکنم ولی با خوندن همین نوشته شما متوجه شدم که شما اوبونتو کاری بیش نیستین و تعصب خاصی هم حتما روش دارین.
    کلا تو Review نوشتن چیزی رو با چیز دیگه مقایسه نکنید و با صرفنظر از چیزهایی دیگه ای که در این باره دیدین ری ویو بنویسید. این نوشته شما بیشتر شبیه یک مقایسه هست. مقایسه با چیزی که ازش نام نبردین و فقط نقطه ضعف های فدورا رو با چیز دیگری مقایسه کردین. مثلا برای یه مقایسه باید جفت توزیع ها رو نکته به نکته با هم مقایسه کنین نه این که یکی رو قایم کینین و از این یکی بد بگین :D
  22. \'\'علیرضا:

    2011-Jun-06
    از نظر لغوی من اسمش رو «تعصب» نمی‌گذارم، چون الان دو بار دیگه هم خوندم و هیچ‌جایی رو نیافتم که چیزی گفته باشم و دلیل یا سندی واسش نیاورده باشم.
    بستگی داره منظورِ شما از «توجیه» چه باشه، اگه کسی به‌عنوان یه‌علاقه‌مند می‌خواد فدورا رو تست کنه و اطلاعاتِ درون متن (نبودِ مستندات، پشتیبانی، همین نبودِ Btrfs!! و امثالهم) رو می‌خونه پس فکر می‌کنم که ذکر کاستی‌ها می‌تونه به‌خواننده‌ی نهایی کمک کنه تا بهتر تصمیم بگیره؛ امّا اگه کسی می‌خواد صرفاً اشتباه بگیره و واسش مهم نیست که ایرادش وارده یا نه که بحثش جداست دوستِ من.
    خلاصه این‌چیزی بود که من فکر می‌کردم صرفِ ارزشی که سایت داره می‌تونه علاقه‌مندان رو یاری کنه. علما خود دانند. :-)

    + من تو مطلبم یه‌اشتباه هم داشتم و باید معذرت‌خواهی کنم. Btrfs از نسخه‌ی فدورا ۱۳ وارد نشده و قبلاً از نسخه‌ی آلفایِ Fedora 11 قابلیّت نصب روی Btrfs به‌صورت مخفی توسطِ خودِ توسعه‌دهندگان (http://fedoraproject.org/wiki/Fedora_11_Alpha_release_notes#Btrfs_File_System) و از نسخه‌ی Fedora 10 باز هم به‌صورتِ مخفی ولی توسط ژانگولربازیِ یکی از علاقه‌مندان موجود بوده که ظاهراً دیگه کار نمی‌کرده (http://malecogita.wordpress.com/2008/12/06/using-btrfs-with-fedora-10/). البته هیچ‌کدومشون در طولِ حیاتِ لینوکسیِ بنده نبودند و تستشون نکردم.

  23. \'\'mrmrn:

    2011-Jun-06
    kde 4.6 رو نمیخوام.شما نوشتین 4.6.3.این رو چجوری نصب کردین؟
  24. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    متاسفانه به نظر میرسه فدورا کاربران به شدت تعصبی داره. بلای جون اپن سورس همین تعصب های عجیبه.
    دوست من نویسنده این مطلب 2 ساله کاربر فدورا هست و از اوبونتو هم دل خوشی نداره. جالبه که بدونید تقریبا هیچ کدوم از اعضای تیم ما از اوبونتو استفاده نمیکنن. من شخصا به شدت با سیاست های کنونیکال مخالفم.
    یا آرچ یا اسلکور و…. در کل اعضای این تیم همگی از کاربران متوسط رو به حرفه ای لینوکس هستند.
    این شما هستید که با تعصب خودتون نمیخواید کمبود ها و یا مزایای دیگر توزیع ها رو ببینید و در آخر هم با لحنی پرخاشگرانه تعصب خودتون رو بروز میدید.

    ***نحوه نوشتتون کلا مشخص میکنه که سما نمیدونید که فدورا جزو تنها توزیع هایی هست که تمام پروژه های جدید در دنیای گنو رو در خودش جای میده***
    چه ربطی داشت؟ کسی در این زمینه به فدورا انتقاد کرده؟ فقط گفته شده که این کار رو کرده. دستش هم درد نکنه.

    ***یکی از توسعه دهنده های مهم که نقش کلیدی رو تو توسعه میزکار گنوم رو انجام میده برنامه نویس های فدورا هستن پس باید ثمره کارشون یعنی گنوم ۳ رو توی کارشون بیارن.***
    در هر حال از نظر نویسنده گنوم 3 آماده نیست و این کار فدورا خوشایند خیلی ها نبوده. این متن هم طبق نظر نویسنده نگارش شده. نویسنده هم از دید کاربر نهایی نگاه میکنه. نه از دید توسعه دهنده.

    شما این برداشت رو دارید که مقایسه اشتباهه؟ ما این نظر رو نداریم و اون رو خیلی هم مفید میدونیم.
    ضمن اینکه من شخصا متوجه نشدم این معیار به قول شما پنهان! که مقایسه باهاش انجام شده چیه… مقایسه با کل دنیای اپن سورس انجام شده. مثلا فلان توزیع فلان چیز خوب رو داره. حالا چه خوب بود اگر فدورا هم داشت. چرا فکر میکنید ما دشمنی داریم با توزیع خاصی؟ شرایط کار ما ایجاب میکنه که هیچ تعصبی روی هیچ توزیعی نداشته باشیم.
    باگ باگه… حالا شما بیاین هی توجیه کنید. وقتی یه برنامه بسته میشه و باگ ریپورت ظاهر میشه یعنی مشکل.
    موارد دیگه هم به همین شکل. به جای توجیه کردن واقعیت ها رو ببینید.
    ضمنا. اینجا یک نفر نمینویسه که کار یک نفر رو به حساب سایت میگذارید. اینجا 8 نویسنده در حال فعالیت هستند.
    موفق باشید.

  25. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    اینکه تعصب بود یا نبود رو میزاریم بعهده ی کاربر.
    ولی توجیه یعنی این :

    ***من تو مطلبم یه‌اشتباه هم داشتم و باید معذرت‌خواهی کنم. Btrfs از نسخه‌ی فدورا ۱۳ وارد نشده و قبلاً از نسخه‌ی آلفایِ Fedora 11 قابلیّت نصب روی Btrfs به‌صورت مخفی توسطِ خودِ توسعه‌دهندگان (http://fedoraproject.org/wiki/Fedora_11_Alpha_release_notes#Btrfs_File_System) و از نسخه‌ی Fedora 10 باز هم به‌صورتِ مخفی ولی توسط ژانگولربازیِ یکی از علاقه‌مندان موجود بوده که ظاهراً دیگه کار نمی‌کرده (http://malecogita.wordpress.com/2008/12/06/using-btrfs-with-fedora-10/). البته هیچ‌کدومشون در طولِ حیاتِ لینوکسیِ بنده نبودند و تستشون نکردم****

    این که بصورت مخفی وجود داشته و اینا ملاک نیست دوست من. شما از دیدگاه توسعه دهنده نگاه میکنی و این دیدگاه همیشه تعصب میاره. چون داری طرفداری بی دلیلی میکنی. مهم اینه که از کی کاربردی شده و از کی توی لیست قابل انتخاب بوده. که در این مورد از بسیاری توزیع ها عقب افتاد. ما باید از دیدگاه کاربر نهایی نگاه کنیم به قضیه.

    ***امّا اگه کسی می‌خواد صرفاً اشتباه بگیره و واسش مهم نیست که ایرادش وارده یا نه که بحثش جداست دوستِ من.***

    آخه علیرضا جان چرا باید اینطور باشه؟ ما چرا باید از عمد بخوایم ایراد بگیریم؟ عرض کردم نویسنده مطلب خودش فدورا کاره. ولی بدون تعصب… اگر ما بخوایم همچین کاری بکنیم که ارزش مطالب خودمون رو پایین میاریم. اینطور نیست؟ هیچ دلیلی نداره که ما از عمد از توزیع خاصی حمایت کنیم. هدفمون مشخصه و براش هم تلاش میکنیم. ما همه ی گنو/لینوکس ها رو دوست داریم و اگر انتقادی میکنیم هم از سر اینه که دوست داریم پیشرفت کنن. همه ما اپن سورسی هستیم. حالا ممکنه این وسط چند تا اشکال هم باشه. مثلا هدایت جان خیلی جالب انتقاد کردند که ما هم اونایی که وارد بود رو بپیرفتیم و برای اونهایی که وارد نبود دلیل منطقی آوردیم.

  26. \'\'علیرضا:

    2011-Jun-06
    «این که بصورت مخفی وجود داشته و اینا ملاک نیست دوست من. شما از دیدگاه توسعه دهنده نگاه میکنی و این دیدگاه همیشه تعصب میاره. چون داری طرفداری بی دلیلی میکنی. مهم اینه که از کی کاربردی شده و از کی توی لیست قابل انتخاب بوده. که در این مورد از بسیاری توزیع ها عقب افتاد. ما باید از دیدگاه کاربر نهایی نگاه کنیم به قضیه.»

    می‌شه گفت «نگاهِ توسعه دهنده»، چون به‌فلسفه‌ی فدورا می‌خوره. تو خودِ متن خیلی صریح گفتم که فدورا به‌درد مبتدی‌ها نمی‌خوره و اصولاً ساخته شده واسه گیک‌ها و امثالهم… شما کاربرِ آرچی دیگه؟ تمامیِ مزایایِ آرچ از «نگاهِ توسعه دهنده»ست. وقتی صحبت سر مشخصات فنی فدورا مثلا امنیتش هم می‌شه، نگاه، نگاهِ توسعه دهنده‌ست.
    من فکر می‌کنم واسه این‌که ببینی یه‌توزیع چه‌قدر قدرتمنده، باید همه‌ش رو تحلیل کنی و تنها با این‌که توسعه‌دهنده‌ی اون توزیع چی رو واست به‌عنوانِ پیش‌فرض گذاشته راضی نشی… البته تفاوتِ عقاید و سلایقه مسلماً…. و منم فقط عقیده‌ی خودم رو گفتم! ( عجب + آخیش!)

    «***امّا اگه کسی می‌خواد صرفاً اشتباه بگیره و واسش مهم نیست که ایرادش وارده یا نه که بحثش جداست دوستِ من.***

    آخه علیرضا جان چرا باید اینطور باشه؟ ما چرا باید از عمد بخوایم ایراد بگیریم؟ عرض کردم نویسنده مطلب خودش فدورا کاره. ولی بدون تعصب… اگر ما بخوایم همچین کاری بکنیم که ارزش مطالب خودمون رو پایین میاریم. اینطور نیست؟ هیچ دلیلی نداره که ما از عمد از توزیع خاصی حمایت کنیم. هدفمون مشخصه و براش هم تلاش میکنیم. ما همه ی گنو/لینوکس ها رو دوست داریم و اگر انتقادی میکنیم هم از سر اینه که دوست داریم پیشرفت کنن. همه ما اپن سورسی هستیم. حالا ممکنه این وسط چند تا اشکال هم باشه. مثلا هدایت جان خیلی جالب انتقاد کردند که ما هم اونایی که وارد بود رو بپیرفتیم و برای اونهایی که وارد نبود دلیل منطقی آوردیم.»

    کی با شما بود برادرِ من؟ :-) من منظورم این بود که اشتباه نمی‌گیرم صرفِ این‌که اشتباه گرفته باشم، بلکه قصدم بهبودِ مطلب و کمک به‌علاقه‌مندِ فرضی هست و واسم مهمه که اشتباهم وارد باشه یا نه. شما که بررسی کردی و نظرِ گفتی دیگه و منم همون اوّلش گفتم به‌نظرت احترام می‌گذارم ولی قسمتِ فلسفی‌ش رو قبول ندارم و الخ…
    + البته آره، الان که می‌خونمش کژتابی داره!! :-P
    ++ و البته هدایت‌جان هم راجع به‌موشِ آزمایشگاهی صحبت نکرد، وگرنه فکر کنم دوباره می‌شد متعصب. :-P

    – بی‌خیال دیگه، لوس شد این بحث.

  27. \'\'مسعود:

    2011-Jun-06
    علیرضا جان******
    دیگه نمیشد پاسخ داد زیرش.
    ****می‌شه گفت «نگاهِ توسعه دهنده»، چون به‌فلسفه‌ی فدورا می‌خوره. تو خودِ متن خیلی صریح گفتم که فدورا به‌درد مبتدی‌ها نمی‌خوره و اصولاً ساخته شده واسه گیک‌ها و امثالهم… شما کاربرِ آرچی دیگه؟ تمامیِ مزایایِ آرچ از «نگاهِ توسعه دهنده»ست. وقتی صحبت سر مشخصات فنی فدورا مثلا امنیتش هم می‌شه، نگاه، نگاهِ توسعه دهنده‌ست.
    من فکر می‌کنم واسه این‌که ببینی یه‌توزیع چه‌قدر قدرتمنده، باید همه‌ش رو تحلیل کنی و تنها با این‌که توسعه‌دهنده‌ی اون توزیع چی رو واست به‌عنوانِ پیش‌فرض گذاشته راضی نشی… البته تفاوتِ عقاید و سلایقه مسلماً…. و منم فقط عقیده‌ی خودم رو گفتم! ( عجب + آخیش!)*****

    خوب تو متن هم دقیقا همین گفته شده دیگه. فدورا بدرد کاربران مبتدی و یا حتی متوسط نمیخوره. این دقیقا همون چیزیه که تو متن نوشته شده. بله در مورد تحلیل حق با شماست و ما هم همین سعی رو داریم ولی باید ببینیم در نهایت این دیدگاه توسعه دهنده چقدر بدرد کاربر نهایی خورده. آرچ هم فقط مبحث سادگی هست که از دید توسعه دهنده منظور بوده. وگرنه همه توزیع ها رو برای کاربر نهایی میسازن…

    ***و البته هدایت‌جان هم راجع به‌موشِ آزمایشگاهی صحبت نکرد، وگرنه فکر کنم دوباره می‌شد متعصب.***
    من اینطور فکر نمیکنم.
    به هر حال خوشحالم که نظرت رو منتقل کردی. مطمپن باش همونطور که نظر اون دوستمون در ارتقا سطح مطلب از نظر نگارشی تاثیر داشت انتقادات شما هم تاثیر خودش رو میگذاره و ما بیشتر دقت میکنیم.

    موفق باشی دوست من.

  28. \'\'نوید:

    2011-Jun-06
    همین عزیز! از یام استفاده کردم
  29. \'\'mrmrn:

    2011-Jun-06
    آقا من لپتاپم رو عوض کردم الان روش فدورا ندارم.شرمنده سوال میکنم هی.
    الان یعتی kde 4.6.3 تو مخارن رسمی هست؟
    میشه 4.7 رو هم روش نصبید؟
  30. \'\'finaprp:

    2011-Jun-06
    نصب کردم بد نبود از گنوم 3 زیاد بدم نیومد خوشمم نیومد. به عنوان کسی که قبلا گنوم کار می کردم بهتر شده بود. ولی نه به اون حد که دوباره گنومی بشم. فدورا هم همون فدورای قبلی بود نه بهتر نه بدتر.
  31. \'\'Reza HDi:

    2011-Jun-07
    \”شما این برداشت رو دارید که مقایسه اشتباهه؟ ما این نظر رو نداریم و اون رو خیلی هم مفید میدونیم.\”
    از این که این همه انتقاد پذیر هستید!! ممنونم :D

    \”یا آرچ یا اسلکور و…. در کل اعضای این تیم همگی از کاربران متوسط رو به حرفه ای لینوکس هستند.\”
    فکر کنم این کاربرای متوسط رو به بالا – اون بالا اشتباه نوشتن GCC 4.7 :-P
    آخه هنوز یک سال دیگه مونده که GCC 4.7 Release بشه
    و فدورا هم از GCC 4.6 استفاده می کنه.
    کلا من نمیدونستم که شما 8 نفر کاربر خوب لینوکس همچین سایتی رو راه انداختین و گفتم که اولین بار هست به سایتتون سر زدم. کار خیلی خوبیه ولی همه که تو اوایل کار که کارشون خوب در نمیاد که یه مدتی نیاز داره.

    این که نوشته بودم \”کلا تو Review نوشتن چیزی رو با چیز دیگه مقایسه نکنید و با صرفنظر از چیزهایی دیگه ای که در این باره دیدین ری ویو بنویسید. این نوشته شما بیشتر شبیه یک مقایسه هست. مقایسه با چیزی که ازش نام نبردین\”
    یه جای این که به من بگین با لحن بد حرف نزنم و خودتون تو نوشتتون داد و فریاد بکنید بدونید که من انتقاد کردم و تویه یه کامنت هم نمیشه که قربون صدقه اینو اون رفت و خیلی چیز ها رو توضیح داد که شما تازه بفمین که من قصدم از نوشتن این کامنت خدایی نکرده تخریب شما و سایتتون نیست.

    فقط به خاطر اینه که من تو این سالها ریویو سایت هایی مثل .phoronix.com رو میخوندم.
    بعضی از مقایسه هاش رو که به همین بحث مربوط هست رو نگاه کنین:
    Is Fedora 15 Faster Than Ubuntu 11.04?
    بد نیست بعد از دیدن مقایسه یه نگاه هم به ریویوهای سایت بندازید
    Does SELinux Slow Down Fedora 15?
    این طوری فکر کنم بهتر فرق مقایسه و بررسی یک چیز رو میفهمین

    گفتید که: \”ضمن اینکه من شخصا متوجه نشدم این معیار به قول شما پنهان! که مقایسه باهاش انجام شده چیه… مقایسه با کل دنیای اپن سورس انجام شده\”
    همه میدونن که همه چیز ها تو یه چیز جا نمیشه که. اصلا در هر موردی غیرممکنه و نمیشه.
    معیار مقایستون هم یه کم بیش از حد بزرگه.

  32. \'\'مسعود:

    2011-Jun-07
    ***از این که این همه انتقاد پذیر هستید!! ممنونم ***
    قرار نیست همه انتقادها وارد باشن و پذیرفته بشن.

    ***فکر کنم این کاربرای متوسط رو به بالا – اون بالا اشتباه نوشتن GCC 4.7 Razz
    آخه هنوز یک سال دیگه مونده که GCC 4.7 Release بشه
    و فدورا هم از GCC 4.6 استفاده می کنه.***

    معیار شما برای محک زدن کاربران اینه؟ اشتباه شاید تایپی؟! به هر حال فکر نمیکنم معیار چندان جالبی باشه!

    ***یه جای این که به من بگین با لحن بد حرف نزنم و خودتون تو نوشتتون داد و فریاد بکنید***

    چرا باید داد و فریاد کنم؟ من با خونسردی کامل صحبت میکنم ولی نمیتونم پاسخ تعصبات کور رو بدم.

    ***بدونید که من انتقاد کردم و تویه یه کامنت هم نمیشه که قربون صدقه اینو اون رفت و خیلی چیز ها رو توضیح داد که شما تازه بفمین که من قصدم از نوشتن این کامنت خدایی نکرده تخریب شما و سایتتون نیست.***
    به نظر من شما اصلا انتقاد نکردید. بیشتر احساس میکنم توی کامنتتون مشکلات فدورا که مطرح شده بود رو توجیه کردید.
    نه ما اینچنین فکری نمیکنیم. چون دلیلی نداره کسی بخواد ما رو تخریب کنه. ما همه گنو/لینوکسی هستیم.

    من منظورم مقایسه به اون سبک نبود. مثلا تو بررسی اوبونتو 10.10 گفتیم که مینت 10 توی سافتور سنترش قابلیت خوندن ریویو و امتیاز دهی هم داره. ای کاش اوبونتو هم داشت. که دیدیم تو 11.04 اضافه شد این قابلیت. و ما هم کلی خوشحال شدیم.
    وگرنه من همچنان نمیفهمم منظور شما از اون مقایسه پنهان چیه. شاید چون با ذهنیت خاصی میخونید مطلب رو به این نتیجه میرسید.

    در هر حال ممنون که وقت گذاشتید. ولی بعضی وقت‌ها آدما خودشون هم متوجه نمیشن که نسبت به یه چیزی تعصب دارن.

    موفق باشید.

  33. \'\'kamran:

    2011-Jun-07
    سلام دوستان
    متشکریم از زحمات شما
    امیدوارم یه روزی LibreOffice مثل microsoft دارای ribbon باشه.
    ribbon خیلی کارارو راحت تر میکنه
  34. \'\'بهروز:

    2011-Jun-10

    اینجا مطالب طبق سلیقه‌ی نویسنده و با توجه به نیاز کاربر نوشته میشه

    سلیقه‌ی کاربر؟ الان من به عنوان یه کاربر که البته مثل شما فقط یه دکمه minimize رو نمی‌بینم دوست دارم در مورد systemd هم بدونم! خوب چرا چیزی نوشته نشده؟

    نکته اینه که یه ۴تا review درست رو نگاه نکردین که ببینین چطوری می‌نویسن. مثل arstechnica و البته بر خلاف چیزی که شما می‌گین

    از کی تا حالا بررسی چارچوب و قالب خاصی داره؟

    باید بگم که داره! می‌تونین تو همون arstechnica یا phoronix نگاه کنین. که البته این حرفتون هم نشون می‌ده که واقعا review‌هایی که توسط نویسنده‌هایی مثل rayan paul نوشته شده رو نگاه هم نکردین

  35. \'\'hojy:

    2011-Jun-12
    سلام
    میدونم زیاد مهم نیست اما همین که موس رو به گوشه بالا سمت چپ بزنید کار میکنه و نیازی به کلیک روی Activities نیست حداقل برا من اینجوریه!
    در ضمن سایتتون خیلی خوبه یک ماهی میشه که باهاش آشنا شدم و دیدگاهمو زیرو رو کرد و مطمئنم اگه کمی کار کنین و حرفه ای شید بهترم میشه!
  36. \'\'مسعود:

    2011-Jun-12
    بله دقیقا همین طوره…
    گنوم 3 به نظر من تعداد کلیک های مورد نیاز رو کم کرده. ولی پیمایش موس رو زیاد کرده.
    در مورد سایت هم خوشحالم که مفید بوده و استفاده کردی.
    ما هم امیدواریم کیغفیت کار بالا تر بره.
    موفق باشی :)
  37. \'\'بهزاد:

    2011-Jun-13
    سلام
    واقعا عالی بود من الان دقیقا با همین سیستم عامل دارم شروع به یاد گیری میکنم و به این مشکلات بر خوردم
    چند تا نظر دارم ولی نه برای شما بلکه کسانی که از این مقاله انتقاد نادرستی کردن
    به نظر من ما تو رستوران نیومدیم که در مورده طعم غذا نظر بدیم ما اینجا نظر میدیم برای اینکه یه نفر داره به ما یه چیزی رو اطلاع میده اگر کسی اطلات بیشتری داره باید در اختیار نویسنده بزاره برای تکمیل یک مقاله نه انتقدات بی اساس برای تخریب یک نویسنده
    من موندم چرا ما فقط اطالاعاتمون موقعی در اختیار هم میزاریم که بخوایم به رخ هم بکشیم
    یه نفرم که میاد اطلاعات خودشو در اختیار دیگران بزاره شروع میکنیم تخریب
    من امیدوارم نویسنده ترس از قضاوت دیگران نداشته باشه و به فعالیت خودش در این زمینه ارامه بده و سعی کنه همیشه از نظرات سازنده برای ارتقای سطح علمی استفاده کنه
    من دانشجوی کارشناسی رشته کامپیوترم هیچ کدوم از استادای ما حداقل کسایی که من میشناسم همین اطلاعات هم در مورده لینوکس ندارن
    من به عنوان یه اماتور یا کسی که شدیدا به لینوکس احتیاج ولی اطلاعات کافی نداره از شما خواهش میکنم در راستای یک هدف اونم بالا بردن سطح اموزش حداقل برای خودمون(کسانی که توی این حیطه هستند یا میخوان وارد شن) کمک کنیم
    هیچ کس به جز ما به ما کمک نمیکنه
    بازم از نویسنده و تمام کسایی که توی این سایت یا حیطه دارن فعالیت میکنن واقعا ممنونم منم اگه یه روزی به یه پله بالا تر تو لینوکس برسم حتما مشارکت میکنم
    ممنون
  38. \'\'neda:

    2011-Jun-25
    زحمت زیادی کشیدی قابل تقدیر و تشویق
  39. \'\'رسول:

    2011-Jun-25
    سلام

    میخواستم بدونم که فدورا هم مثل ابونتو که قبلا سی دی رایگان ارسال میکرد، ارسال رایگان داره؟؟ یعنی میتونم بگم تا فدورا رو رایگان سی دی یا دی وی دی شو برام بفرستن؟؟

  40. \'\'مسعود:

    2011-Jun-25
    خیر.
    امکانش نیست. میتونید به راحتی دیسک مورد نظرتون رو از فروشگاه‌های گنو/لینوکس مثل سی‌تو یا لینوکس‌شاپ تهیه کنید.

\"ارسال



برچسب ها : , , , , ,