عرضه مرورگر وب RockMelt در هفته گذشته،از سوژههای خبرساز در وبلاگهای آیتی بود.ظهور مرورگری اجتماعی که با در اختیار گذاشتن ابزارهای اشتراکگذاری یکپارچه،عملیات به اشتراکگذاری محتوا را برای کاربران شبکههای اجتماعی به سادهترین شکل ممکن فراهم میکند.این مرورگر در حالت بتای عمومی قرار دارد و برای استفاده از آن فعلا نیاز به دعوتنامه دارید.سازنده این مرورگر،مارک اندرسون،همان سازنده مرورگر نتاسکیپ است! نت اسکیپ اولین مرورگر تجاری و فرمانروای مرور اینترنت در دهه ۹۰ میلادی بود اما نتوانست محبوبیت خود را همچنان حفظ کند و با افت سهم استفادهاش در بازار مرورگرها در چند سال گذشته به کمتر از ۱٪ ،عملا با شکست مواجه شد و پروژه آن متوقف شد.بعد از آن کدهای نت اسکیپ،پایه و اساس ایجاد مرورگر متنباز فایرفاکس و سیمانکی شد.حالا مارک اندرسون تصمیم گرفته دوباره به قلمرو مرورگرها باز گردد.این بار با ایدهای نو برای ایجاد یک مرورگر مناسب سلیقه کاربران امروزی اینترنت که زمان زیادی را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند.برای این دسته از کاربران چنین مرورگری بسیار جذاب خواهد بود تا بصورت یکپارچه بتوانند در شبکههای اجتماعی به فعالیت بپردازند.راکملت کاربران را از نصب ابزارها و افزونههای مختلف در مرورگرهایشان بی نیاز میکند.
پس از انتشار خبر عرضه این مرورگر در هفته گذشته،توجهات زیادی به سمت آن جلب شد و نقدهای زیادی برای آن نوشته شد.در اکثر این نقدها تنها از جنبههای مثبت به این مرورگر تازه وارد پرداخته شده است.شاید بهتر باشد کمی دقیقتر و از زاویهای متفاوت به بررسی این مرورگر بپردازیم.
پیادهسازی متفاوت یک ایده قدیمی
قبل از ارائه مفهوم “مرورگر اجتماعی” توسط راکملت،مرورگر دیگری به نام Flock،سالها پیش (از سال ۲۰۰۵)ان را عرضه کرده بود و حالا رقیب جدیدی برای این مرورگر پا به میدان گذاشته است.استقبال از مرورگر فلاک در طی سالهای گذشته نشان میدهد که این مرورگر،آنطور که باید،نتوانسته کاربران زیادی را به استفاده از خود ترغیب کند و سهم کوچکی را در بازار مرورگرها در اختیار دارد.ولی آیا پیادهسازی دوباره این ایده توسط یک مرورگر تازه وارد که بر پایه کدهای مرورگر متنباز کرومیوم گوگل است و میتوان گفت از مرورگر فلاگ کاربر پسندتر است،میتواند موفقیتی در بازار مرورگرها کسب کند؟ بهتر است اجازه بدهید گذشت زمان،آن را تعیین کند.
بررسی عملکرد RockMelt
مرورگر راکملت دو نوار کناری در سمت چپ و راست دارد.سمت راست سرویسها قرار گرفتهاند و در سمت چپ نیز لیست دوستانتان در شبکههای اجتماعی قرار دارد.قبل از استفاده از مرورگر راکملت شما نیاز به ورود به حسابتان در فیسبوک دارید تا پس از آن بتوانید وارد صفحات وب شوید.پس در نظر داشته باشید که پس از ورود به حساب،تمامی اطلاعات از قبیل صفحات اینترنتی که مرور میکنید و جستجوهایی که انجام میدهید و همچنین چیزهایی که به اشتراک میگذارید همه و همه به نوعی تحت نظر فیسبوک قرار دارد و میتوان با جمعآوری این اطلاعات در ظرف مدت کوتاهی تمامی علایق یک کاربر را شناسایی کرد و همین میتواند آغازی باشد برای رهنمون شدن شما به سمت جهنمی از تبلیغات مدرن که بر اساس علاقمندی شما تدارک دیده شده است!
ادعا میشود راکملت از رایانش ابری برای ذخیرهسازی اطلاعات شما استفاده میکند.پردازشی که هنوز امنیت در آن از بحثبرانگیزترین مسائل روز و از چالشهای بزرگ فناوری اطلاعات در آینده پیش رو است.
به نظر میرسد انقلابی که راکملت وعده آن را میدهد،بیشتر زمینهساز انقلابی باشد در عرصه تبلیغات در وب.نسل جدیدی از تبلیغات که بطور اختصاصی علاقهمندیهای شما را نشانه خواهد رفت.وقتی پای تجارت به میان بیاید،اوضاع پیچیدهتر از آن میشود که بتوان به راحتی به چیزها اعتماد کرد.
به یقین راک ملت در آینده تلاش میکند تا دیگر رقیب این میدان یعنی مرورگر اجتماعی فلاک را از میدان به در کند و تمام سهم بازار را در این بخش را از آن خود کند.این را میتوان از سرمایهگذاری ۱۰ میلیون دلاری مارک اندرسون بر روی این پروژه و حمایت چند چهره سرشناس از جمله بیل کمپبل،عضو هیئت مدیره اپل،تشخیص داد.
ممکن است این مرورگر برای آنهایی که به طور جدی در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند یا با لفظ خودمانیتر،معتاد به فیسبوک،توییتر،فرندفید و غیره هستند،یک جایگزین بسیار عالی برای هر مرورگر دیگری به حساب بیاید.ولی کاربران مرورگرهایی مانند کروم و فایرفاکس کسانی خواهند بود که دوست ندارند دائما در معرض شبکههای اجتماعی قرار داشته باشند.
آسیب به قدرت تمرکز و افت کارایی
شکی نیست که شبکههای اجتماعی،امروزه،نقش مهمی را در وب ایفا میکنند.مزایای فراوان شبکههای اجتماعی در تمام زمینهها،از ارتباطات فردی گرفته،تا تجارت و کسب و کار بر کسی پوشیده نیست.ولی آیا به همان اندازه که به جنبههای مثبت آن پرداخته میشود به جنبههای منفی آن هم توجه داریم؟جواب متاسفانه منفی است!
این روزها با گسترش ابزارهای آنلاین و شبکههای اجتماعی و سرویسهای مختلف اینترنتی،به تنها مقولهای که چندان توجه نمیشود،آسیب قدرت تمرکز است.در همین مورد،یعنی ادغام شبکههای اجتماعی در داخل مرورگر و در دم دست بودن دوستان در هر لحظه و پایش لحظه به لحظه فعالیتهایشان در شبکههای اجتماعی میتواند به دفعات باعث حواسپرتی کاربر از موضوع اصلی شده و او را درگیر فعالیتهای جانبی کند.به این ترتیب در دراز مدت از قدرت تمرکز کاربر کاسته شده و باعث بروز سطحی نگری در افراد میشود.
تصور کنید مشغول خواندن مطلبی هستید و پیغامی مبنی بر به اشتراک گذاشته شدن چیزی جدید در شبکههای اجتماعی دریافت میکنید و حواستان به کلی از موضوع اصلی منحرف شده و شما را به سمت خود میکشاند و رشته افکارتان را پاره میکند.مجموعه این فرآیندها،شامل گرفتن پیغامی مبنی بر دریافت یک پست الکترونیکی یا پیغامی توسط پیغامرسان،دریافت چند توییت از دوستانتان،دریافت پیغامی که میگوید یکی از دوستان شما چیزی را در فیسبوک به اشتراک گذاشت و یا پیغامی در فرندفید دریافت کردید و یا چند فید جدید در فیدخوان وارد شده است و … ،همه و همه اینها یعنی ضربهای مهلک به قدرت تمرکز شما و از بین رفتن آن طی مدتی کوتاه.ممکن است ادعا کنید که با مدیریت قوی در استفاده از این ابزارها میشود آنها را کنترل کرد ولی باید گفت این از پس هر کسی ساخته نیست و اکثر آدمها توان مقابله با این وسوسههای کوچک را ندارند و به سرعت تصمیم میگیرند که از پیغامهایی که دریافت میکنند مطلع شوند.
همچنین این مرورگر و شبکههای اجتماعی میتوانند در مجموع به شدت باعث افت کارایی کارمندان شرکتها و سازمانها شوند.جنبههای منفی دیگری نیز وجود دارد که بیان آن در این مقاله نمیگنجد.اگر به کمی قبلتر از اینکه ابزارهای آنلاین و شبکههای اجتماعی ظهور کنند برگردید،کاملا متوجه کاهش قدرت تمرکزتان بعد از ظهور این ابزارها در پس استفاده مداوم از آنها خواهید شد.پس در استفاده از این ابزارها هوشمندانه عمل کنید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید میتوانید مشترک خوراکخوان رایتوب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایتوب را در خبرخوانتان،بخوانید!
به اشتراک بگذارید3 دیدگاه برای این نوشته:
- سيدمهدي حسيني:
2010-Nov-17 با از بين رفتن قدرت تمركز در هنگام استفاده از اين نوع مرورگرها كه بزودي هم شاهد تعداد بيشتري از اونها هستيم، موافقم. البته به نظرم ميشه راهكارهايي را هم مدنظر داشت. مثلا اين مرورگرها مي تونن به كاربر اين امكان را بدن كه گزينه اتصال به شبكه هاي اجتماعي را فعال يا غيرفعال كنند. اينطوري شايد اين مسئله كاش قدرت تمركز كاربران تا حدي حل بشه - ا[د]مین:
2010-Nov-20 به نکته های خیلی خوبی اشاره کردید. خیلی ممنون. مخصوصاً نکته Flock و از دست دادن تمرکز تدریجی. بنده این مشکل رو با پیام رسان خودم داشتم! تا می خواستم تمرکز کنم روی کارم یک پاپ-آپ باز میشد که فلانی آنلاینه یا یه ایمیل اومده و... کلا مجبور شدم تمامی پاپ-آپ را رو ببندم. اینطوری بهتر شد. - محمود:
2010-Nov-20 @ا[د]مین, سپاسگذارم از دقت نظر شما :) بسیار کار به جا و خوبی انجام دادید.دنیای ارتباطات امروز با سیل اطلاعاتی که هر روزه به سمت ما جاری هست نیازمند یک مدیریت قوی هست تا از زمان به بهترین شکل برای بهرهمند شدن از دنیای اطلاعات و ارتباطات استفاده کنیم و تمرکز در این میان نقش بسیار مهمی در میزان بهرهمندی ایفا میکنه :)