منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

همایش شهر کاردها – بررسی دومین همایش zconf

اعضای تیم اجرایی در سالن آمفی تئاتر پخش شده بودند ولی هنوز تعدادی از آن‌ها مشغول به انجام کاری بودند. اینجا زنجان بود، درست یک روز پیش از برگزاری دومین همایش سراسری نرم افزارهای آزاد/متن باز، کنار من یکی از اعضای تیم اجرایی نشسته که مشغول نوشتن یک ربات پی اچ پی بود تا تیم اجرایی اطلاعات مربوط به شرکت کننده‌ها را به صورت منسجم داشته باشند. یک ساعت پیش از این، من اولین نفری بودم که به محل برگزاری همایش رسیده بود، به مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید مفتح. برخلاف انتظارم هوا فوق العاده خوب بود، من از فرصت استفاده کردم و چند عکس از نمای بیرونی سالن گرفتم. هنوز چند دقیقه از نشستنم در سالن آمفی تئاتر نگذشته بود که سایر شرکت کننده‌ها هم از راه رسیدند. اعضای تیم اجرایی برای خوشامد گویی زمان کافی نداشتند و بیشتر به تنظیم پروژکتور، سیستم صوتی و تهیه‌ی بسته‌هایی که قرار بود فردا در یک پوشه‌ی سفید رنگ به دست شرکت کننده‌ها برسد مشغول بودند. یک نکته‌ی ظریف در اینجا لازم به ذکر است و آن هم اینکه همایش فقط برای شب ۱۷ ام کسانی که مقاله ارائه کرده بودند هتل رزرو کرده بود. در نتیجه همه شرکت کنندگان شب ۱۶ ام شهریور را در خوابگاه فنی و حرفه‌ای که در همان مجتمع بود سپری کردند. اقامتی که البته با استقبال گرم پشه‌ها همراه بود!

\"نمایی

\"نمایی

صبح روز ۱۷ ام نیز شرکت کننده‌ها به صبحانه دسترسی نداشتند و اغلب مجبور شدند تا اولین استراحت به صورت ناشتا در مراسم حضور داشته باشند. ساعت ۹ صبح اعضای تیم اجرایی همچنان مشغول هماهنگی و راه اندازی سیستم صوتی بودند. سر انجام ساعت ۹:۳۰ دقیقه مشکلات مرتفع شد و همایش با تلاوت قرآن، سرود ملی و سخنرانی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات استانداری زنجان رسما شروع به کار کرد. البته سخنرانی آقای شهامی کوتاه بود، ایشان فروتنانه زمان را در اختیار بخش ارائه مقالات قرار دادند که این حرکت به جای خود قابل تقدیر بود.

در میان ارائه‌های صبح روز اول، یک جابجایی وجود داشت و آن هم جابجایی مقاله «گراب۲» با مقاله «معرفی سیمفونی» بود. همچنین یکی از مواردی که بعد از دو مقاله اول به بخش ارائه مقالات اضافه شد، امکان پرسش و پاسخ پس از ارائه مقاله بود که ایده‌ی بسیار خوبی بود و تعامل شرکت کنندگان با نویسندگان مقاله را بیشتر می‌کرد. همچنین زمانبندی‌های پذیرایی نیز کاملا مناسب بودند و از این نظر هیچ مشکلی وجود نداشت.

پس از پایان روز اول، طبق برنامه ریزی کسانی که به دبیرخانه همایش مقاله‌ای ارسال کرده بودند، به هتل منتقل شدند که البته من و دوست خوبم آقای محمد افاضاتی ترجیح دادیم در کنار سایر دوستان بمانیم. یکی از مواردی که کمی آزار دهنده به نظر می‌رسید همین موضوع بود، به این دلیل که تعداد کسانی که مقاله ارائه نکرده بودند ولی برای شرکت در همایش به زنجان مسافرت کرده بودند چشمگیر نبود و این تفکیک شاید چندان ضرورتی نداشت ولی به هر شکل انجام شد.

\"غروب

ارائه‌ی مقاله‌ها در روز دوم ادامه داشت و اختتامیه پس از ناهار برگذار شد. در مراسم اختتامیه داور همایش، جناب آقای «پژمان مقدم» بر روی سن رفت تا اعلام کند که در واقع رقابتی در کار نبوده است و مهم حضور ما در کنار هم و ترویج دانش و تجربیاتمان بوده است و همچنین این موضوع که به دلیل عدم حضور آقای «بهروز شعبانی» وی تنها داور همایش بوده است. در پایان همایش نخست با تقدیر از شش مقاله برتر، قدردانی از همه‌ی کسانی که مقاله‌ای ارسال کرده بودند، و یک عکس یادگاری از همه شرکت کنندگان به کار خود پایان داد.

البته یک تور برای بازدید از نقاط دیدنی زنجان نیز تدارک دیده شده بود که بیشتر مسافران به جای شرکت در آن ترجیح دادند راهی جاده شوند تا زودتر به خانه برسند. عصر جمعه بود و هیچ هماهنگی خاصی برای این دسته از مسافران تدارک دیده نشده بود و این یکی از مواردی بود که بهتر بود از قلم نمی‌افتاد.

به هر شکل همایش زنجان امکانات فوق العاده‌ای در اختیار داشت، با وجود بعضی اشکالات در هماهنگی‌ها همچنان می‌توان این همایش را یکی از همایش‌های به یاد ماندنی کشور دانست که شرکت در آن برای هر کاربر لینوکس از جنوب تا شمال کشور می‌تواند سرشار از تجربه، بار علمی و تفریح باشد.

\"ارسال



برچسب ها :