منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

همه‌چیز در باره‌ی وب‌برنامه‌ها

نوشته شده توسط .

وب‌برنامه‌ها (webapps) برنامه‌هایی اند، که نه به زبان اصلی اوبونتو (C++‎،‏ Python،‏ Qt) بلکه به زبان HTML نوشته شده اند، و امکان دسترسی آسان و سریع ما را به یک وب‌گاه از Dash یا Launcher فراهم می‌کنند. همچنین رویدادهای تازه و اطلاعیه‌ها (notifications) را در منوی پیام‌های اوبونتو نمایش می‌دهند و نیازی نیست پیوسته به پنجره‌ی مرورگرمان سر بزنیم.

البته وب‌برنامه‌ها به وب‌گاه‌ها منحصر نمی‌شوند، و امروزه برنامه‌های کاربردی و بازی‌های بسیاری به زبان HTML5 نوشته شده، که در صورت تطابق با اوبونتو درست مانند یک برنامه‌ی عادی اجرا خواهند شد. پشتیبانی از وب‌برنامه‌ها از ۱۲.۱۰ به اوبونتو افزوده شد، و با اوبونتوی لمسی برای گوشی‌ها و تبلت‌ها کاربردها و قابلیت‌های روزافزونی خواهد یافت.

نصب وب‌برنامه‌ها

برای نصب وب‌برنامه‌ها کافی است، وب‌گاه موردنظر را در فایرفاکس باز کنیم، و در پیغام ظاهرشده گزینه‌ی Install را انتخاب کنیم:

webapps-install-firefox

همچنین، می‌توان از Software Center، با جست‌وجوی webapps و کلیک روی گزینه‌ی Show x technical items در پایین پنجره، وب‌برنامه‌های دلخواه را نصب کرد.

webapps-install-usc

webapps-notificationافزودن به منو

برای افزودن وب‌برنامه‌ها به منوی پیام‌ها (Messaging menu) می‌توان از Dconf Editor که از ابتدا روی اوبونتو نصب هست، استفاده کرد؛ در آن صورت، با پیداشدن اطلاعیه‌ی جدید در هر یک از آن‌ها، رنگ آیکن منو آبی خواهد شد. پس، ابتدا به پوشه‌ی زیر می‌رویم، تا نام فایل ‎.desktop وب‌برنامه را پیدا کنیم [توضیح بیش‌تر در باره‌ی فایل‌های اجرایی]:

~/.local/share/applications

برای مثال، فایل LinkedInlinkedincom.desktop همان فایل اجرایی وب‌برنامه‌ی Linkedin است.

سپس، در Dconf Editor به مسیر زیر می‌رویم:

com > canonical > unity > indicator > messages

و مطابق الگوی موجود، نام فایل را به صورت کامل در applications وارد می‌کنیم.

webapps-messaging-menu

پس از یک بار log out تغییرات اعمال‌شده اجرایی خواهد شد.

حذف وب‌برنامه‌ها

از Software Center به آسانی می‌توان هر یک از وب‌برنامه‌ها را حذف کرد؛ اما ممکن است حتی پس از حذف هم آیکن آن همچنان در Dash وجود داشته باشد. برای حذف آیکن، لازم است به همان مسیر ‎~/.local/share/applications برویم، و فایل ‎.desktop موردنظر را حذف کنیم.

غیرفعال‌سازی وب‌برنامه‌ها

به رغم همه‌ی این قابلیت‌ها، بسیاری از کاربران، به ویژه ما ایرانی‌ها که در اتصال به شبکه‌های اجتماعی با سد بزرگی روبه‌رو هستیم، دوست ندارند این پیغام‌ها مزاحم‌شان شود. از آن‌جا که حذف بسته‌ی libunity-webapps0 ممکن است اثرات جانبی آزاردهنده‌ای به همراه داشته باشد، غیرفعال‌کردن پشتیبانی از وب‌برنامه‌ها بیش‌تر توصیه می‌شود.

برای این کار، کافی است در تنظیم‌های فایرفاکس، بخش General، تیک گزینه‌ی مربوط به Desktop Integration را برداریم.

webapps-disable-firefox

یا از Dconf Editor در مسیر زیر، integration-allowed را غیرفعال کنیم:

com > canonical > unity > webapps

webapps-disable-dconf

نوشته همه‌چیز در باره‌ی وب‌برنامه‌ها اولین بار در لینوکس سیزن , آموزش گنو / لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها : ,