منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

هک های ذهن

مدت ها پیش یک کتابی  خریدم  به نام “هک های کارایی ذهن ” که مال انتشارات ناقوس هست ! نمیدونم چرا اون زمان فقط گزاشتمش توی قفسه و بعد هم به خاطر مشغولیت هایی که فکر میکردم مهم ترند  فراموشش کردم ! تا این که یک مدت پیش که  دنبال چیزی میگشتم که هم نخونده باشم هم موضوش تو اون لحظه برام جالب باشه  دوباره پیداش کردم !

\"\"

این کتاب ترجمه ی کتاب Mind Performance Hacks  هست  که از  Mentat Wiki     سر چشمه گرفته  و درمقدمش  کاملا  در باره ی هدف هاش  و آدمایی که این کار را شروع کردن توضیح داده و برای من  خیلی جالب و هیجان انگیز بود .  این که انسان ها درست فکر کنند خیلی مهم تر از اینه که درست بپوشند ، درست غذا بخورند و خیلی درست های دیگه ، فکر مثل یک سرچشمست که وقتی جاری میشه توی همه چیز خودشو نشون میده  پس سرچشمه حق داره مهم تر باشه . مغز جالب ترین سرگرمی و معما یی هست که ادم میتونه کشفش کنه و باش سر و کله بزنه ! و البته مغز فقط در شرایطی ارزش داره که با دنیای واقعی در تعامل باشه ! اگرنه میشه یک وزن اضافه توی جمجه \':)\' ) .

\"\"

نمیتونم بگم به نظریه داروین اعتقاد دارم ولی خیلی وقت ها این به ذهنم میاد که انسانها حیواناتی هستن که با فکر کردن خودشون را تکامل دادند و شاید یک روزی شامپانزه ،  بره  یا اسب بودند ! و حیوان ها هم اگر شروع کنند به فکر کدن و کنار گذاشتن روزمرگی ، یک روزی ممکنه انسانها رو بزنند کنار!  تحقیقاتی که در باره قابلیت آموزش حیوان ها انجام شده و مستنداتی که میبینم باعث میشه این فکر توم شدت بگیره . توی این دوره که کامپیوتر داره به جای ما در باره مسائل فکر میکنه و رسانه ها مارو مشغول نگه میدارند و ما هم با رسانه ها مشغولیم و در باره ی  مسائل فکر هامون سطحی شده ،این که در آینده با یک شانپانزه برابر بشیم اونقدر ها هم  تخیلی و بد بینانه نیست ؟! هست ؟!

خوب داشتیم در باره ی Mentat Wiki  میگفتیم ! اون بخش از ویکی که سرچشمه یا صفحه پشتیبانی این کتاب هست اینجاست  ، توی این قسمت هک ها شماره بندی شدن و هر کدام هم توی یک  شاخه ی مشخص هستند : هک های مربوط به حافظه ، پردازش اطلاعات، خلاقیت، ریاضیات ، تصمیم گیری ، ارتباطات، وضوح فکری  و آمادگی ذهن .

این ویکی خیلی فوق العاده است، یک مجمعوعه از تکنیکایی که با مغز سر و کار دارن را جمع کرده و لینک ها ، برنامه ها وحتی بعضی جاها  بازی هایی  را   معرفی کرده  و تقریبا هرچی میخوایم یک جا جمعه!  بعضی هک هایی که گفته بود را تا قبل از این شنیده بودم مثل نقشه ذهنی، سفر های ذهنی، استفاده از اهنگ ها و موزون کردن حافظه و با خیلی روش هایی که  تا حالا هیچی در بارشون نمیدونستم  هم رو به رو شدم . البته توی کتاب  به صورت منسجم  و مرتب تری اطلاعات را کنار هم قرار دادن  مثلا  در هک ۱۶ فصل پردازش اطلاعات در باره نقشه ذهنی نوشته،  که من  بعد از خوندنش از  سردرگمی در اومدم   و دقیقا میدونستم چجور کشیدن نقشه ذهنی رو شروع کنم و چه وقت و برای چه موقعیت هایی این تکنیک فایده ی خودش را داره ! به خصوص این که  کتاب  راهنما ها و مثال هایی داره که  خیلی هک ها رو  کاربردی و قابل فهم کرده  ودر بعضی هک ها هم یک سری کد و برنامه با زبان پرل (perl) میشه  پیدا کرد .

دسته‌بندی شده در: سرگرمی \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\"



برچسب ها :