منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

واکنش استالمن به خبر مرگ استیو جابز

\"\"\"\"
 

انتشار خبر مرگ استیو جابز، بنیان‌گذار و رییس پیشین Apple واکنشهای زیادی از سراسر دنیا بر‌انگیخت.

عده زیادی از طرفدارن Apple به فروشگاههای این شرکت رفتند و هر طور که می‌توانستند یاد او را گرامی‌داشتند.

به جز فعالان دنیای فناوری اطلاعات و مصرف کنندگان محصولات اپل، حتی سیاستمداران هم درباره جابز و مرگ او اظهار نظر کردند.

تقریبا همه اظهار نظرها ستایش‌آمیز بوده و در سایتها، شبکه‌های اجتماعی و کانالهای تلویزیونی پیوسته درباره نقش بزرگ جابز صحبت می شود.

در کنار تعریف و تمجید از شخصیت و هوش و قدرت رهبری و پیش بینی استیو جابز، نکته مشترکی که تقریبا همه بر آن اصرار می‌ورزند این است که او «زندگی ما را دگرگون کرد» و «مردم را با فناوری آشتی داد».

اما در گوشه‌ای از دنیای فناوری، یعنی دنیای آزاد، واکنش‌ها متفاوت است.

 امروز ریچارد استالمن، پدر نرم‌افزار آزاد، سخنان متفاوتی در باره مرگ استیو جابز گفته‌است، واکنشی که بدون شک تکان‌دهنده، بی‌نظیر و قابل تامل است. البته او نیز با دیگران هم عقیده است که استیو جابز نوع تعامل ما با رایانه را دگرگون کرده است ولی اینگونه:

Steve Jobs, the pioneer of the computer as a jail made cool, designed to sever fools from their freedom, has died.

As Chicago Mayor Harold Washington said of the corrupt former Mayor Daley, "I'm not glad he's dead, but I'm glad he's gone." Nobody deserves to have to die – not Jobs, not Mr. Bill, not even people guilty of bigger evils than theirs. But we all deserve the end of Jobs' malign influence on people's computing.

Unfortunately, that influence continues despite his absence. We can only hope his successors, as they attempt to carry on his legacy, will be less effective.

 

 

 استیو جابز، کسی که پیشگام تبدیل کامیپیوتر به یک زندان باحال بود، در گذشت. زندانی که برای محروم کردن احمق‌ها از آزادی‌هایشان طراحی شده بود.
 
 هارولد واشنگتن، شهردار شیکاگو، درباره دالی، شهردار فاسد پیش از خود گفته بود: «خوشحال نیستم که او مرده، ولی خوشحالم که دیگر نیست». هیچکس سزاوار مرگ نیست، نه جابز و نه آقای بیل (گیتس) و نه کسانی که کارهای شیطانی‌تری از این دو انجام داده‌اند. با اینحال، همه ما سزاوار دیدن روزی که تاثیر بدخواهانه جابز بر روی رایانش مردم پایان می‌پذیرد هستیم.
بدبختانه به رغم غیبت جابز،  این تاثیر همچنان ادامه‌ خواهد یافت. تنها می‌توانیم امیدوار باشیم جانشینان او، در تلاش برای ادامه راه او، کمتر موفق باشند.

 

البته شکی نیست که جابز از بزرگترین چهره‌های تاریخ فناوری و یک نابغه در طراحی، بازاریابی، فروش و پیش‌بینی روند بازار بوده است. ولی اگر از نظرگاه تفکر آزادی نرم‌افزار به او  و آنچه انجام داده نگاه کنیم، جنبه‌هایی متفاوت  از تاثیری که او بر دنیای ما گذاشت آشکار خواهد شد. تاثیری که شاید بسیار مهمتر و عمیقتر از تاثیر iPod یا iPad و بقیه محصولاتی که استیو جابز ساخت، باشد. تاثیری هراس‌انگیز که هرگز به ذهن کسانی که برای ادای احترام سیب‌های گاز زده را  در مقابل ورودی فروشگاههای اپل می‌گذارند خطور نکرده است.

 

 

 



برچسب ها :