منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ویندوز ۱۰ ؛ دور خیز مایکروسافت برای سفر به گذشته!

اون چیزی که لینوکس رو از ویندوز متمایز میکنه فلسفه پشت سرش هست.

.

ur33l

.

ببینید من در این مقاله میخوام بگم که لینوکس ماله مردمه و توسط هزاران نفر از سراسر دنیا بدون هیچ چشم داشتی توسعه داده میشه و ماله من حساب میشه چون میتونم توسعه بدمش و هر جوری دلم خواست با سخت افزار و نرم افزارم کار کنم.

اما ویندوز یک محصول کد بسته و با افکار مایکروسافتی(جاسوسی کاربران) ارائه میشه که من فقط یک مصرف کننده رده پایین محسوب میشم که حق انتخاب ندارم و نمیتونم توسعش بدم و سورس کد سیستم عامل قابل مشاهده نیست.پس در این مقاله با ما همراه باشید.

چشم ها را باید شست …

جور دیگر باید دید…

بحث سخت افزار و اپلیکیشن نیست چون اینها بر میگردند به سازنده های برنامه ها و سخت افزارها و پول بی نهایتی که مایکروسافت برای ساخت اپلیکیشن ها اختصاص میده و کنونیکال این سرمایه رو نداره.

ولی آیا باز با این سرمایه اندک ما جلوتر از مایکروسافت نیستیم!

نرم افزارهای پیش فرض نصب شده روی اوبونتو :

مجموعه آفیس،نرم افزار رایت،مرورگر وب فایر فاکس،پی دی اف خوان،wget  برای دانلود،پخش کننده موسیقی حرفه ای و پخش کننده ویدیویی و…+ امنیت بالا و آپدیت های سریع و معلوم.

نرم افزارهای پیش فرض نصب شده روی ویندوز:

مرورگر وب اکسپلورر،پخش کننده موسیقی و ویدیویی،امنیت و آپدیت نامعلوم.

خیلی ها لینوکس و گنو لینوکس رو در حقیقت نمیشناسن.برای شناخت بهتره این مطلب رو بخونید!

گنو لینوکس ضعیف نیست و حتی چندین پله در پردازش ، قدرت و استیبل بودن از ویندوز بالاتره و حتی اکثریت ابر رایانه ها روی لینوکس میچرخن. تمامی ضعف های وارده بر دنیای لینوکس همکاری نکردن برنامه نویسان با این دنیای لطیف بوده.

البته با آمدن اوبونتو این فضا به کلی تغییر کرد و شاهد همکاری های مختلف از سوی شرکت های بزرگ هستیم مانند:استیم،انویدیا،اینتل و چندین شرکت بازی سازی و …

حال میخواهیم تغییرات سیستم عامل های مایکروسافت رو به صورت خلاصه مرور کنیم تا به اصل مطلب برسیم.

.

Windows98.

ویندوز۹۸و me  رو اکثرا همه به یاد داریم محیطی ساده با فولدرهای زرد رنگ و… که کرش های زیادی داشت و تند تند شاهد صفحه آبی مرگ بودیم.

bluescreenofdeath.

ویندوز XP  متفاوت ترین اثر مایکروسافت نسبت به سیستم عامل های قبلی خودش بود.تغییراتی بنیادی در گرافیک و کاربرپسندی صورت گرفت و قدرت بیشتر و استقلال منطقی تری داشت.اما باز نقاط ضعف زیادی داشت تا به پایداری برسد و هم اکنون مکانی برای تجمع ویروس و تروجان هست.البته ساپورت مایکروسافت بر این سیستم عامل امسال پایان یافت و این سیستم عامل به خاطره ها سپرده شد.

.

windows-xp1.

.

ویندوز ویستا:در حقیقت نقطه شکست مایکروسافت رو باید ویستا نامید.محیطی سنگین و غیر روان که نقاط ضعف زیادی داشت که حتی متعصبان ویندوز هم در قبال این توزیع حرفی برای گفتن ندارند.این نسخه نسبت به ویندوز XP تفاوت آشکار زیادی نداشت و فقط شاهد سیقل های آیکون و مدیر پنجره ها بودیم.در حقیقت به زیبایی ویندوز xp  اضافه شده بود!

.

Windows_Vista_Desktop

.

ویندوز ۷:همان توزیع نجات بخش مایکروسافت در قبال ویستا.قدرت وپایداری مناسبی در اوایل کار داشت و در حقیقت کار میکرد.نسبت به ویستا سبک تر شده بود و سخت افزار ها رو به خوبی ساپورت میکرد.در واقع این توزیع سیقل یافته ویستا بود.

.

Windows.7.Ultimate.ScreenShot.3.www.IR-DL.com.

.

ویندوز ۸:نقطه تمایز در همه ی جوانب(محیط کاربری،مدیر پنجره و …)و شتاب زدگی بیش از حد مایکروسافت و کپی برداری های نه چندان خوب از دنیای لینوکس و مک او اس.حذف دکمه استارت و کاشی کاری های لمسی بی جهت برای کار با پی سی های بدون امکانات تاچ.محیط کاربری ساده در حد ویندوز me ولی با تراکم پیکسل بالا در آیکون ها و به قول خودش انعطاف پذیری در همه سخت افزارها.این سیستم عامل نیز با انتقادات بسیاری روبرو شد که مایکروسافت مجبور به جبران خسارات با ویندوز 8.1 شد.

در واقع ویندوز هشت انقدر با شتابزدگی بیرون داده شد که بهم ریختگی در کنترل پنل و مدیر پنجره،مرکز نرم افزاری بهم ریخته و گیج کننده،صفحه کاشی های هفت رنگ و بی کیفیت و خلاصه پایداری نسبتا خوب نسبت به ویندوزهای قبلی از ارثیه های این سیستم عامل بود.

حالا منتظر ویندوز ۹ بودیم که  ویندوز ۱۰ معرفی شد.

 .

win10-start_01.

.

انتخاب اسم ویندوز ۱۰ شاید به دلیل اصلاحات ویندوز هشت به صورت بنیادی  رو دونست،تغییراتی که به قول مایکروسافت بزرگ است.

 بردن کاشی کاری ها به دگمه استارت،عدم تغییر پنل پایینی،آیکون های مربعی تک رنگ زشت،نبود امکانات از قبیل مجموعه آفیس،پی دی اف خوان،برنامه رایت DVD و  CD ‌نامناسب و هزاران ایراد دیگر مانند آشفتگی مدیر پنجره و کنترل پنل و افزودن پاور سیور برای طول عمر باتری که پیشتر اوبونتو به این هدف دست یافته بود را تغییرات بزرگ می نامند؟آیا اینها با یک آپدیت برای کاربران قابل دسترسی نبود؟

حال مایکروسافت با یک خبر همه رو شگفت زده کرد!!!

با اضافه کردن oneGet به عنوان منیجر که در لینوکس قدمت بسیاری دارد و کپی برداری مایکروسافت در این خصوص واقعا خنده داره،میتوان برداشت کرد که ویندوز به عقب برگشته تا از اول شروع کند.

عکس هایی ازoneGet

ximg_544de3ecb5be2.png.pagespeed.ic.AiMEdI6WCe

ximg_544de284520ff.png.pagespeed.ic.yfJmdSU23I

ximg_544de334730d4.png.pagespeed.ic.tJlqp7_1Ae.

.

هرچند این قابلیت از ابتدای لینوکس وجود داشته و تازه مایکروسافت برگشته به دوران اول لینوکس!

نبود تقویم شمسی و عدم دسترسی کاربران ایرانی به فروشگاه ویندوز نیز از بزرگترین انتقادات فعلی هست که کاربران ایرانی درخواست آن را داده اند.

کپی برداری از ترک پد مک اوس اس در ویندوز ۱۰ رو هم میتونین از زومیت بخوانید.

ویندوز 10 , 8  مایکروسافت:(محیط کاربری،کنترل پنل،مدیر فایل و لاگین)

.

Windows_10………

2012-10-22_18-54-10

.

win8fileman.

.

Login-Screen

..

(محیط کاربری،فایل منیجر،کنترل پنل) در KDE

url

.

wallpaper-config

.

shutdown

.

osd-brightness

.

lockscreen

.

general-desktop

.

kde_5_mockup_by_linix_arts-d71iprq

 

(محیط کاربری،کنترل پنل،فایل منیجر و لاگین) اوبونتو:

 .

Screenshot_Login_Screen_Ubuntu.

Screenshot - ۱۴۱۰۲۹ - ۱۳:۲۲:۵۹

.

Screenshot - ۱۴۱۰۲۹ - ۱۳:۲۳:۴۵.

.

Screenshot from 2014-10-29 13:26:14.
.

همگرایی یا انعطاف پذیری

ویندوز فون:

 

MMMOOO-Launcher8-v1.00.2-[www.mihanmobile.net].

 

windows-phone-8.1-1.

.

Microsoft-Surface-Pro-3-video.

اوبونتو تاچ:

یکی از قابلیت های مهم اوبونتو تاچ اینه که هم میتونه رابط تلفن باشه و هم تبلت و هم پی سی.

در اینجا دوست خوبم رسول،دو اسکرین شات از محیط تاچ برام ارسال کرده که در حالت عادی روی فون هستیم و با ماکزیمایز کردن صفحه رابط به تبلت تغییر چهره میده:

.

Screenshot from 2014-10-28 14_40_21.

.

Screenshot from 2014-10-28 14_41_29.

تصاویر واقعی از اوبونتو تاچ:

6c6001151e7e6b5888df1b87d05e446c_XL.

.

Meizu-MX4-Pro-running-Ubuntu-Touch-caught-in-the-wild

.

ای کاش مایکروسافت امنیت و پایداری یکی از سیستم عامل هاشو مثل اوبونتو بالا میبرد که هم قابلیت بوت در سیستم های رده پایین رو داشت و هم سخت افزارهای رده بالا و این همه هزینه و آزمون خطا نمیکرد تا هشت و ده بسازه و مردم هم با آپدیت های مناسب از این سیستم عامل استفاده میکردند،نه اینکه هر سال با یک ویندوز جدید کلی نرم افزار و عادات رو ترک کنند تا ببینند مایکروسافت چه گلی بر سرشان زده.

این روزها مایکروسافت چرخ رو از اول اختراع میکنه، و نباید هر روز به دنبال تغییرات متفاوت باشه و از رقیبانش مثل لینوکس و مک او اس باید یاد بگیره که سیستمش رو پایدار کنه نه فرار.

نظرتان در خصوص این تغییرات بزرگ چیست!



برچسب ها : , , , , ,