منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

پروژه‌های آینده‌ی LibreOffice اعلام شد

بنیاد اسناد در کنفرانس امروز تعدادی از «پروژه‌هایِ توسعه‌یِ پیشرفته» خود، از جمله نمونه‌ی آزمایشی آنلاین و کار بر روی نسخه‌های اندروید و iOS، را اعلام کرد. نمونه‌ی آزمایشی آنلاینِ Libreoffice، از امکان معرفی شده جدید GTK 3.2 در خصوص اجرای برنامه‌ها در مرورگر و پشتیبانی آزمایشی از HTML5 بهره می‌گیرد. کد LibreOffice توسط میکائیل میکس – Michael Meeks – در سوزه برای پشتیبانی از این امکان آزمایشی مجددا کامپایل شده است و نتیجه آن یک نسخه از نرم‌افزارهای اداری است که می‌توانند بر روی مرورگرهای مدرن امروزی، به طور از راه دور، کنترل شود. یک ویدئوی webM از این امکان آزمایشی موجود است.

توسعه‌دهنده‌ی فنلاندیِ سوزه، Tor Lillqvist، بر روی انتقال LibreOffice به دستگاه‌های اندروید و iOS کار میکرده است، که در ابتدا iPad و تبلت‌های اندرویدی، و پس از آن گوشی‌های هوشمند کوچکتر را هدف قرار داده است. بر اساس گفته‌ی بنیاد اسناد، واسط کاربریِ Lillqvist «هنوز به طور جدی شروع نشده است»، اما «بخش عمده‌ای از کد کامپایل» را دارد. چالش اصلی، انتقال برنامه‌ به محیط‌های لمسی خواهد بود، اما Lillqvist به این چالش‌ها عادت دارد، او پیش از این GIMP را به ویندوز پورت کرده است.

بنیاد اسناد می‌گوید این پروژه‌ها هنوز محصولات قابل استفاده‌ای نیستند،  اما اضافه می‌کند که احتمالا تا اواخر سال ۲۰۱۲ یا اوایل ۲۰۱۳ منتشر شوند.

(منبع)



برچسب ها : ,