منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

چک کردن ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن سیستم لینوکس

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

اکثر کامپیوترهای مدرن قادر به اجرای یک سیستم‌عامل ۶۴ بیتی هستند. در ادامه به چگونگی تشخیص ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن لینوکس خواهیم پرداخت.
برای اکثر موارد توصیه می‌شود که نسخه ۶۴ بیتی لینوکس اجرا شود. با نسخه ۶۴ بیتی عملکرد و امنیت بهتری خواهید داشت.
تنها زمانی که از یک پردازنده ۳۲ بیتی استفاده می‌کنید نیاز به نسخه ۳۲ بیتی خواهید داشت و یا اگر تنها درایورهای سخت‌افزاری ۳۲ بیتی موجود است، از لینوکس ۳۲ بیتی استفاده خواهید کرد (هر چند که این مسأله اغلب در سیستم‌عامل ویندوز رخ می‌دهد.)
برای تشخیص ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن لینوکس خود دو راه وجود دارد:
روش اول: استفاده از فرمان lscpu در ترمینال
برای بررسی ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن نسخه لینوکس خود ترمینال را گشوده و فرمان زیر را تایپ نموده و سپس کلید Enter را بفشارید:

lscpu

بخش Architecture به شما خواهد گفت که دارای چه پردازنده‌ای هستید. X86_32 به معنای ۳۲ بیتی و X86_64 به معنای ۶۴ بیتی است. CPU op-mode(s) به شما می‌گوید که کدام نسخه از لینوکس در حال اجراست.
اگر نسخه ۶۴ بیتی را اجرا می‌کنید، حالت‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی را مشاهده خواهید کرد. (چرا که یک پردازنده ۶۴ بیتی می‌تواند هر دو را اجرا کنید.) اگر فقط نسخه ۳۲ بیتی را اجرا می‌کنید تنها ۳۲ بیتی اجرا خواهد شد.
روش دوم: استفاده از محیط گرافیکی
اگر به دنبال یک ابزار گرافیکی برای تشخیص سیستم ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی سیستم خود، وارد بخش System (در پانل بالای صفحه با آیکونی به چرخ‌دنده) شده و سپس بخش System Settings را برگزینید.
در پنجره System Setting بر روی گزینه Details دو بار کلیک کنید.
در پنجره Details بر روی زبانه Overview بخش OS type را نگاه کنید. در این بخش ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن سیستم شما مشخص خواهد شد.

منبع: howtogeek

نوشته چک کردن ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن سیستم لینوکس اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : ,