در جلسه هستید. شما و گروهتان فرصت کسبوکار جدید و بزرگی را شناسایی میکنید. اگر بتوانید در ۶۰ روز آن را راه اندازی کنید، بخشی از یک بازار غنی و تازه برای محصول یا خدماتتان باز می شود. برنامه عملیاتی طراحی می شود. همه چیز خوب پیش میرود.
سپس به مرحلهی عمل وارد میشوید. به تجهیزات کامپیوتری جدید نیاز دارید که برای نصب و راه اندازی هفته ها و یا ماهها زمان نیاز دارد. همچنین به نرمافزار جدید نیاز دارید که این نیز ممکن است هفتهها یا ماهها به آن بیفزاید. راهی برای مواجه شدن با چارچوب زمانی لازم در بازگشایی بازار وجود ندارد. نبود چابکی در فناوری اطلاعات سازمانتان دستوپای شما را بسته است.
یا، میتوانستید تجربه نیویورک تایمز را داشته باشید زمانی که نیاز داشت تعداد زیادی از فایلهای دیجیتال را به فرمتی مناسب برای قرار دادن روی وب تبدیل کند. پس از شنیدن جملهی اجتنابناپذیر «انجام این پروژه زمان و پول زیادی میخواهد»، یکی از مهندسانشان به خدمات ابری آمازون [۱] را بکار گرفت و ۲۰ نمونه (سرور) رایانشی ایجاد کرد (اساسا، سرورهای مجازی)، فایلها را آپلود کرد و همهی آنها را یک هفتهای تبدیل کرد.
هزینه کل؟ ۲۴۰ دلار
این مثال، اینکه چرا رایانش ابری در حال دگرگون کردن چهرهی فناوری اطلاعات است را به خوبی نشان میدهد، همراه با پتانسیل ارزش آفرینی واقعی در کسبوکار. دسترسی سریع به منابع محاسباتی در یک محیط رایانش ابری، چابکی در کسبوکار را فراهم میسازد؛ چالاکی کسبوکار شما در پاسخگویی سریع به تغییر شرایط کسبوکار با راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات.
با پذیرش این واقعیت که فناوری اطلاعات به نظر همیشه به روزترین و بهترین چیزها را در بر دارد، رایانش ابری همهی علاقهمندان صنعت فناوری اطلاعات را به سوی خود کشانده است؛ از جمله شرکتهایی همچون آیبیام، مایکروسافت، آمازون، گوگل و دیگر سرمایهگذاریهای میلیاردها دلاری که در این شکل جدید رایانش صورت میگیرد. از دید کاربران فناوری اطلاعات، به تازگی گارتنر رایانش ابری را به عنوان دومین حیطه مهم و کانون توجه فناوری در سال ۲۰۱۰ برشمرده است.
اما رایانش ابری دقیقا چیست؟ چرا نسبت به آنچه قبلا وجود داشته متفاوت است؟ و چرا شما باید به آن توجه کنید؟
با وجود آنکه که تعریفهای زیادی از رایانش ابری وجود دارد، نگاهی به تعریف رایانش ابری از دیدگاه مؤسسه ملی استاندارد و فناوری(NIST)، بخشی از وزارت بازرگانی ایالات متحده میاندازیم. در تعریف این موسسه از رایانش ابری،فناوری اطلاعات پنج ویژگی برای رایانش ابری دیده شده است:
سلف سرویس درخواستی(بنا به سفارش)، به کسبوکارها اجازه میدهد منابع رایانشی مورد نیاز را بدست آورند، بدون اینکه نیاز به تهیه و خرید تجهیزات داشته باشند.
دسترسی گسترده به شبکه، امکان ساخت برنامههای کاربردی به شکلی همسو با فناوری روز مورد نیاز کسبوکار را میسر میسازد. دستگاه موبایل و …
یک کاسهسازی منبع، امکان یک کاسهسازی منابع رایانشی برای خدمترسانی به چند مشتری را فراهم میسازد.
انعطاف پذیری سریع (در جا) مقیاسپذیری یا کوچک سازی سریع منابع را بنا به درخواست ممکن میسازند.
سرویسهای اندازهگیری شده، به این معناست که کسبوکارها تنها برای منابع رایانشی که استفاده میکنند، هزینه پرداخت مینمایند و این یعنی: هزینههای فناوری اطلاعات با موفقیت کسبوکار همخوانی دارد.
برای ارایهی یک نمونهی واقعی از اینکه چگونه چابکی رایانش ابری سازمانها را برای پاسخگویی به فرصتهای کسبوکار توانا میسازد، اجازه دهید تجربه یکی از مشتریانمان «بنیاد آموزش دره سیلیکون»[۲] را ارایه دهم. برنامههای کاربردی درس محور این سازمان به ۱۳۰۰۰ معلم موجود در تمامی دره سیلیکون این امکان را می دهد تا روی برنامههای درسی همکاری کنند. NBC دقیقا پیش از المپیک بازیهای زمستانی امسال به سراغ برنامههای آموزشی دانشمحور این بنیاد که تمرکزشان بر علم نهفته در تجربه ورزشکاران المپیک بود، آمد (برای مثال، بارهای وارد شده روی پاهای اسکیباز زمانی که از خط آغاز مسابقه اسکی سرعت جدا میشود.)
دغدغه بنیاد این بود که آیا این برنامهی کاربردی میتواند از عهدهی افزایش بار پیشبینی شده برآید یا خیر. تنها چند روز پیش از آغاز بازیهای المپیک استفاده وسیع و سنگین از این برنامههای درسی آغاز میشد. گروه این برنامه کاربردی را چند ماه زودتر به خدمات آمازون مهاجرت داده بودند و میتوانستند که بهسرعت سرورهای کوچک درحال اجرای این برنامه را خاموش کرده و برنامه را به سرورهای بزرگتر با ظرفیت محاسباتی سه برابر انتقال دهند.
این جمله که بگوییم کسبوکار با سرعت روزافزونی در حال تغییر است کلیشهای است، اما یکی از حقایق در مورد کلیشهها این است که آنها اغلب اوقات حقیقت را بیان میکنند. سرعت آرام فناوری اطلاعات سنتی برای محیط پرشور کسبوکار امروز مناسب نیست. چابکی رایانش ابری تطابق بیشتر و بهتری با شرایط کسبوکار دایما در حال تغییر امروز دارد.
[۱] Amazon Web Services cloud
[2] Silicon Valley Education Foundation
این نوشته برگردانی است از:
Golden, Bernard. How Cloud Computing Can Transform Business. Harvard Business Review
اگر می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید. عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید.