منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

کدام نسخه از دبیان رو دانلود و نصب کنیم ؟

این پست مخصوص دوستانی هست که می خوان به عنوان یک گنو لینوکس کار، وارد دنیای دبیان بشن و تجربه کار با این سیستم عامل رو داشته باشن لذا موضوع پست رو به صورت یک سوال خیلی سر راست مطرح کردم که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

در اولین قدم باید تعیین کرد که توزیع دبیان رو برای چه کاری می خواهیم که می تونیم به ۳ مورد زیر اشاره کرد :

  • نصب توزیع دبیان بر روی سیستم های شخصی و لپ تاپ
  • نصب توزیع دبیان بر روی سرور ها
  • نصب توزیع دبیان بر روی سرور همراه با داشتن یک میزکار سبک

 

نصب توزیع دبیان بر روی سیستم های شخصی و لپ تاپ :

برای این منظور باید نسخه های CD image یا DVD این توزیع رو دریافت کنید. توجه داشته باشید که این ورژن ها آخر اسمشون معمولا میزکاری که به صورت پیشفرض همراه دارن رو یدک می کشن و معمولا این توزیع با میزکار های جا افتاده و پایداری مثل Gnome, Mate, KDE, XFCE عرضه میشه که انتخاب هر یک از این ها فقط و فقط به سلیقه شما بستگی داره .

برای دانلود به هیچ جایی به جز سایت رسمی دبیان مراجعه نکنید. لطفا این موضوع رو خیلی جدی بگیرید ! وب سایت رسمی دبیان به آدرس زیر هست که می تونید با سرچ هم به این سایت برسید :

https://debian.org

خیلی واضح تو بالای سایت نوشته Getting Debian لذا به این بخش مراجعه کنید که میشه :

https://www.debian.org/distrib/

پیشنهاد میشه صفحه بالا رو دقیق بخونید. گفته شد باید نسخه CD یا DVD برای سیستم های شخصی دانلود کرد لذا با Try Debian live before installing سر و کار داریم . روش کلیک کنید تا صفحه جدیدی باز بشه :

https://www.debian.org/CD/live/

 

  • amd64 : نسخه ۶۴ بیتی سیستم عامل برای سیستم های ۶۴ بیتی
  • i386 : نسخه ۳۲ بیتی سیستم عمل برای سیستم های ۳۲ بیتی

لینک دانلود مستقیم نسخه ۶۴ بیتی :

https://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/

 

نکته : توجه داشته باشید که باید یکی از فایل های iso رو دانلود کنید.

debian-live-9.1.0-amd64-cinnamon.iso
debian-live-9.1.0-amd64-gnome.iso
debian-live-9.1.0-amd64-kde.iso
debian-live-9.1.0-amd64-lxde.iso
debian-live-9.1.0-amd64-mate.iso
debian-live-9.1.0-amd64-xfce.iso

تفاوت اسامی بالا فقط توی میز کارشون هست که باید به سلیقه خودتون یکی رو انتخاب کنید. پیشنهاد من mate هست.

 

نکته : حجم این DVD ها یکم زیاد هست و به علت بد بودن کیفیت اینترنت تو ایران معمولا این فایل ها بد دانلود میشن . یعنی اگه md5 این فایل ها رو چک کنید میبینید که متفاوت هست که این باعث بزور ایرادات وحشتناکی میشه. لذا حتما بعد از دانلود، md5 فایل ایزو رو با md5 سرور مطابقت بدید.

https://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/MD5SUMS

 

نکته : نسخه های DVD شامل برنامه های جانبی زیادی هستن که شاید اصلا ازشون استفاده نکنید و معمولا موجب سنگین شدن سیستم میشن، لذا پیشنهاد بنده نصب نسخه CD یا حتی سرور این توزیع است.

 

نصب توزیع دبیان بر روی سرور ها :

یک سرور معمولا موارد زیر رو باید به صورت پیش فرض داشته باشه :

  • پایدار بودن سیستم عامل سرور
  • سبک بودن سیستم عامل سرور
  • اینترنت یا اینترانت پر سرعت برای سرور

طبیعتا روی سرور نمیشه نسخه های دسکتاپ رو نصب کرد. مثلا توی نسخه های دسکتاپ ابزار ها و سرویس هایی برای راه اندازی وایرلس و بلوتوث و … دارن که اینا اصلا برای سرور نیاز نیست. لذا تو این شرایط باید سیستم عاملی رو نصب کرد که اصطلاحا خام باشه یعنی هیچ برنامه اضافه و گرافیکی نداشته باشه یا اگه بهتر بخوام بگم، مقدار رم مصرفی بعد از نصب ۵۰ مگابایت باشه !

اصطلاحا به این نسخه ها میگن netinst که از عبارت Installing Debian via the Internet گرفته شده. جالب این جاست که حجم این نسخه ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگابابت هست، دلیل کم بودن هم اینه که هیچ چیز اضافی همراه این نسخه ها وجود نداره.

برای دانلود این نسخه ها به آدرس زیر مراجعه کنید :

https://www.debian.org/distrib/netinst

 

نکته : توجه داشته باشید که یکی از نسخه های Small CDs or USB sticks رو دانلود کنید. به عنوان مثال :

https://cdimage.debian.org/debian-cd/current/amd64/iso-cd/debian-9.1.0-amd64-netinst.iso

 

 

نصب توزیع دبیان بر روی سرور همراه با داشتن یک میزکار سبک

گاهی اوقات پیش میاد که نیاز به یک میز کار سبک برای سرور است. میزکاری که صرفا یک محیط گرافیکی برای سرور ایجاد کنه نه این که تمام قابلیت های یک نسخه دسکتاپ روی لپ تاپ رو داشته باشه. برای این منظور کافیه روی نسخه netinst که در قسمت قبل بررسی شد، یک میزکار سبک و مختصر نصب کنیم. انتخاب من یکی از میز کار های xfce, mate و lxde هست گرچه در کل اعتقادی به میزکار بر روی سرور ندارم.

برای نصب دسکتاپ ماته روی نسخه های netinst کافیه دستور زیر رو وارد کنیم :

apt-get install task-mate-desktop

 

نکته : توجه داشته باشید که دستور بالا برای زمانی مناسب است که می خواهید از طریق کنسول ( مانیتور ) به محیط گرافیکی سرور دسترسی داشته باشید.

 

اما یک خبر جالب، مهاجرت ایستگاه فضایی به لینوکس

ناسا اعلام کرده که لپ تاپ هایی که به شکل روزمره توسط فضانوردهای حاضر در ایستگاه فضایی استفاده می شن رو به لینوکس مهاجرت خواهد داد تا ساپورت فنی اونها راحتتر بشه و بدون دردسر بشه از راه دور مشکلاتشون رو برطرف کرد. به طور دقیق تر گفته شده که «ما کارها رو از ویندوز به لینوکس مهاجرت رو می دیم چون سیستم عاملی لازمه که پایدار و قابل اتکا باشه – چیزی که خودمون روش کنترل داشته باشیم و اگر لازم شد پچ بشه، تنظیم بشه یا سازگار بشه بتونیم خودمون اینکار رو بکنیم».

این سوییچ از طریق درخواست آموزش از موسسه لینوکس اتفاق خواهد افتاد و انتظار می ره در کارکرد روزمره برنامه ها تغییری توسط فضانوردها حس نشه. سیستم عاملی که قراره استفاده بشه احتمالا دبیان ۶ خواهد بود تا هیچ مشکلی در پایداری دیده نشه. همچنین ربات انسان نمای آر۲ هم که از لینوکس استفاده می کنه توسط همین شرکت ساپورت خواهد شد.



برچسب ها : , , ,