منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گذری بر توزیع قدرتمند آرچ لینوکس

به نام دانای توانا

پیش گفتار

در این مقاله ما قصد معرفی و شرح کوتاهی از برخی قسمت‌های اصلی توزیع قدرتمند آرچ لینوکس را داریم؛ پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر از نحوه عملکرد و همچنین قدرت این توزیع ما را تا پایان مقاله همراهی بفرمائید.

معرفی

در حین نگارش این مقاله آرچ لینوکس در رتبه ششم پرطرفدارترینِ توزیع‌ها در سایت DistroWatch جای خوش کرده است و این نشان از محبوبیت رو به رشد این توزیع قدرتمند دارد.

غالبا کامپیوترها برای انجام وظایف و اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ همچنین از آن‌ها انتظار می‌رود که وظایف خود را به بهترین نحوه انجام داداه و نیاز کاربر خود را بر‌طرف سازند.

اما هدف آرچ چیست؟ آرچ سادگی را نشانه رفته و آن هم تا آخرین حد ممکن که در حقیقت این جزئی از فلسفه موسوم به KISS می‌باشد.

KISS چیست؟ KISS مخفف عبارت  Keep It Simple, Stupid به معنای (‌برداشت آزاد ) “تا حد ممکن ساده نگه‌ش دار” می‌باشد؛ به نظر نگارنده این مقاله منظور از Stupid در این عبارت تأکید بر سادگیست؛ اما سادگی مترادف ضعف نیست! اصلا به فکر شما نباید خطور کند که به دلیل اینکه آرچ ساده است نباید قدرتمند باشد. آرچ در قالب یک میزکار قدرتمند و منعطف، یک  LAMP، دیوار آتش، router، سرور ذخیره اطلاعات و یا هر چیزی که شما ممکن است از یک سیستم عامل بخواهید می‌تواند انجام وظیفه کند و در امتداد این همه انعطاف و قدرت همچنان ساده باقی بماند؛ همین سادگی شروعی برای یادگیری و آشنائی با نحوه کار یک سیستم عامل بر پایه‌ی یونیکس می‌باشد، به گونه‌ای که بعد از نصب و پیکر بندی این سیستم عامل، اطلاعات یک کاربر غیر حرفه‌ای لینوکس از طرز عملکرد سیستم به یک کاربر نیمه حرفه‌ای و یا حتی حرفه‌ای ارتقا می‌یابد؛ مطمئنا طعمی به خوشمزگی آرچ نخواهید چشید.

 

\"Arch

Arch Linux Overview

نصب

نصب بیس سیستم کار بسیار ساده‌ایست و از طریق یک CD،‌ گذرگاه USB، از طریق شبکه و یا … امکان پذیر می‌باشد؛ بعد از نصب بیس، شما با یک سیستم که فقط خط فرمان را در پیش روی شما قرار می‌دهد طرفید. نوبت شماست که سیستم را پیکربندی کنید، برنامه نصب نمائید و آرچ را طوری بچینید که می‌خواهید؛ هیچ اجباری در هیچ قسمتی وجود ندارد و تمام دستوراتی که شما صادر می‌کنید در سیستم تغییر ایجاد می‌کند و آن‌ را مطابق خواسته شما سازماندهی می‌کند.

آیا روند نصب نسبت به توزیع‌هایی نظیر فدورا‌ و یا اوبونتو پیچیده‌تر است؟ یعنی سوالات بیشتری در حین نصب از کاربر پرسیده می‌شود؟ دقیقا بله؛ چرا؟ زیرا شما باید تک تک برنامه‌هایی که می‌خواهید را نصب کنید، نه آنچه توزیع به زور و بدون اطلاع شما بر روی سیستم نصب می‌کند در نتیجه روند کار طولانی‌تر خواهد بود و شما اجزاء را به مانند پازل در کنار هم خواهید چید و هیچ برنامه یا DAEMON اضافی در کار نخواهد بود؛ بله این معنای واقعی سادگیست.

سبک بودن

آرچ لینوکس یک سیستم سبک است، نه به این خاطر که از بسته‌های سبک‌تر و سریع‌تر استفاده می‌کند، بلکه به این خاطر که بسته‌های کمتری بر روی سیستم شما نصب گردیده؛ همانگونه که در طول مقاله اشاره شد بسته‌هایی بر روی سیستم شده که خودتان خواسته‌اید و وظایفی را انجام می‌دهند که شما انتظار دارید‌، مورد دیگری که لازم است بدانید این‌که تمام بسته ها برای معماری های i686 و x86_64 آماده شده و می‌شود و معمولا برنامه ها بدون وصله اضافی و بصورت (vanilla) در مخازن آرچ‌لینوکس ظاهر می‌شوند؛ تمام این موارد باعث اجرای سریع‌تر و روانتر آرچ‌لینوکس نسبت به بقیه توزیع‌ها می‌شود.

اجرای DAEMONها

مدیریت برنامه‌ها هم در آرچ‌ لینوکس جالب است، در نظر بگیرید شما networkmanager را نصب کرده‌اید ،‌بعد از شروع مجدد سیستم (restart) شما این برنامه را در آغاز به کار (startup) نخواهید داشت، شما می‌توانید بعد از startup آن‌ را به صورت دستی اجرا کنید و یا برای اجرای خودکار این برنامه را به لیست آرایه‌های DAEMON اضافه کنید؛ این عمل مشابه توزیع‌های دیگر نیست و حافظه کمتری از سیستم را اشغال می‌کند و همچنین مدیریتش ساده‌تر خواهد بود، به عبارت دیگر در آرچ‌لینوکس در عوض این‌ که سیستم برای شما انتخاب کنید این خود شمائید که انتخاب می‌کنید.

 

\"nano

nano /etc/rc.conf

اسکریپت‌های راه‌انداز به سبک BSD

آرچ‌لینوکس از اسکریپت‌های راه انداز به سبک BSD به جای سبک SysV استفاده می‌کند.

تفاوت در چیست؟

BSD:

  • اسکریپت‌هایی که با شروع کار سیستم شروع به کار می‌کنند (startup) عموما در etc/rc.d/ نگه‌داری می‌شوند.
  • شمار کمی از فایلها etc/rc.sysinit , /etc/rc.local/ , … کنترل پروسه‌های startup را به عهده دارند.

SysV:

  • اسکریپت‌های startup عموما در /etc/init.d/ نگه‌داری می‌شوند.
  • شماری از مسیر ها به سبک /etc/rcX.d/ (برای هر مرحله اجرا (run level) یکی) وجود دارد.
  • محتویات هر‌کدام از مسیر‌های فوق شامل لینک‌هایی به اسکریپت‌های واقع در مسیر /etc/init.d/ می‌باشد.
  • لینک هایی که در /etc/rcX.d/ وجود دارند در startup به ترتیب حروف الفبا اجرا خواهند شد.

همانگونه که مشاهده میکنید در اینجا یک بار دیگر شاهد سادگی در آرچ هستیم، نه بهتر شده نه بدتر،‌ بلکه به خوبی کار می‌کند با این تفاوت که ساده‌تر شده است.

دو دویی (‌باینری) یا ساختن از منبع

همانگونه که در طول مقاله به آن اشاره شد پکیج های معمول آرچ لینوکس برای دو معماری i686 و x86_64 به صورت باینری بهینه شده‌اند، اما شما می‌توانید خودتون توسط سیستم ساخت اتوماتیک آرچ، ABS، آن‌ها را از منبع کامپایل کنید.

ABS: یک سیستم ساخت بسته‌ی ports-like می‌باشد که با استفاده از یک چارچوب ساده بسته‌های قابل نصب آرچ را از کدهای منبع (source code) می‌سازد.

ports-like چیست؟ پورت سیستمی است که به شما اجازه دانلود منبع بسته‌ها، باز نمودن آن‌ها (extract)، وصله کردنشان (patch)، کامپایل کردن و نصبشان را می‌دهد و در سیستم‌های BSD مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پک‌من، ابزار اختصاصی آرچ برای مدیریت بسته‌های باینری (شامل بسته های ساخته شده توسط ABS) می‌باشد. ABS مجموعه‌ای از ابزارهایی است که کدهای منبع را برای نصب به بسته‌های pkg.tar.gz/pkg.tar.xz قابل نصب توسط پک‌من تبدیل می‌کند. سیستم ABS نهایت لذت و راحتی رو برای کاربر در حین کامپایل بسته ها به همراه دارد.

رابط کاربریِ گرافیگی پیشنهاد نمی‌شود

خب شاید شما هم کمی جا خوردید؛‌ این جمله‌ی بالا یعنی همه کارها را باید با خط فرمان انجام دهیم؟ یا رابط گرافیکی خوبی وجود ندارد؟ نه، منظور از این جمله این است که دسکتاپ یا برنامه مدیر پنجره‌ای روی سیستم آرچ شما از ابتدا نصب نشده و هیچ دسکتاپ یا مدیر پنجره خاصی هم پیشنهاد نمی‌شود، انتخاب این‌ها به عهده و سلیقه‌ی خود شماست و اصلاً اجباری نیست که شما حتماً گنوم را نصب کنید یا KDE و یا حتی اوپن باکس. شاید هم، همه را در کنار هم …، در هر صورت انتخاب با شماست.

مخزن کاربران آرچ (Arch User Repository)

مخزن کاربران آرچ از ABS جداست. PKGBUILDهای AUR از ابزار makepkg برای کامپایل و بسته‌بندیِ بسته‌ها استفاده می‌کند با این تفاوت که درخت ABS بر روی سیستم خود شما (ماشین محلی) ساخته شده ولی AUR بر روی شبکه جهانی اینترنت. AUR شامل هزاران PKGBUILD اهدایی از طرف کاربران برای نرم‌افزارهایی است که در مخازن رسمی در دسترس نیستند. اسکریپت‌های PKGBUILD، بسته‌ها را از منبع با توجه به پیش‌نیازها نصب کرده و با توجه به معماری سیستم شما پیکربندی می‌کنند؛ اسکریپت‌ها از طریق AUR قابل دریافت می‌باشند،‌ بهر حال به دلیل این که اسکریپت‌ها به صورت خودکار برنامه را جستجو کرده، دانلود و اجرا می‌کنند و دارای ریسک امنیتی هستند و همچنین ممکن است دارای حق کپی‌رایت نیز باشند در مخازن معمول آرچ جایگاهی نخواهند داشت. با این حال اگر بسته‌ای (PKGBUILDی) در AUR تعداد زیادی رأی بیاورد به مخزن community انتقال می‌یابد. مخازن رسمی آرچ لینوکس بسته‌های آماده‌ی کمتری نسبت به توزیع‌هایی نظیر دبیان دارد اما با وجود AUR ماجرا خیلی فرق می‌کند. به طور حتم یکی از غنی‌ترین، بزرگترین و صد البته به روزترین مخازن نرم افزاری کل دنیای گنو/لینوکس همین AUR است (باید امتحان کنید تا باور کنید).

انجمن کاربران و مستندات‌

انجمن آرچ‌لینوکس به بزرگی انجمن‌ها‌ی فدورا، دبیان و اوبونتو نیست ولی یک انجمن پویاست که در اغلب مواقع شما را در حین مواجه با مشکلات تنها نخواهد گذاشت. همچنین مستندات بی‌پایان و بی‌نظیری در ویکی آرچ موجود است که شما را در تمام مراحل نصب، پیکربندی، راه‌اندازی و رفع اشکال، با آموزش‌های مرحله به مرحله و روان خود یاری خواهد کرد.تقریبا در مورد هر آن چه که به ذهنتون برسه در آرچ ویکی مطلب وجو داره.

انتشار غلطان

آرچ‌لینوکس توزیعی با انتشار غلطان است، این بدان معنیست که چرخه‌ای برای انتشار نسخه جدیدی وجود ندارد و همیشه بروز رسانی‌ها با یک دستور ساده بر روی کل سیستم اعمال خواهد شد و شما ابداً نیازی به نصب مجدد سیستم عامل نخواهید داشت. مخازن آرچ یکی از بروزترین مخازن در بین توزیع‌های مختلف گنو/لینوکس می‌باشد، شما بطور معمول آخرین نسخه از برنامه‌ها را در مخازن خواهید داشت و به محض این که برنامه‌ای توسط توسعه‌ دهنده‌اش منتشر شود، بعد از یک آزمایش کوچک و قرار گرفتن در مخزن آزمایشی (testing) در مخازن رسمی ظاهر خواهد شد، درنتیجه کاربران آرچ‌لینوکس همیشه با آخرین نسخه‌ی برنامه‌ها سر و کار دارند.

مزایا :

  • شما به راحتی با دستور نصب نرم‌افزار می‌توانید آخرین نسخه از نرم‌افزار را داشته باشید (‌به شرط بروز بودن مخازن و یا استفاده از سوئیچ y به همراه S برای نصب برنامه).
  • شما به آسانی هرچه تمام‌تر می‌توانید تمام نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سیستم خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید، مثلا زمانی که نسخه جدیدی از فایرفاکس یا تاندربرد منتشر شود، کاربران توزیع‌های دیگر می بایستی تا انتشار نسخه بعدی سیستم‌عامل خود برای دریافت صبر کنند (‌یا مخازن جدیدی را برای نصب جداگانه اضافه نمایند ) ولی شما چند روز (‌یک یا دو روز) بعد از انتشار با دستور ساده pacman -Syu آخرین نسخه تمام برنامه‌های نصب شده بر روی سیستم خود را خواهید داشت (‌مگر اینکه خود شما از بروز رسانی بسته خاصی جلوگیری کنید).

مشکل در کار با آرچ‌ لینوکس

همانگونه هم که قبلاً ذکر شد به دلیل به روز بودن همیشگی آرچ، ممکن است بعد از یک به روز رسانی خاص، قسمتی یا برنامه‌ای دچار مشکل شود (‌فقط ممکن است و این اتفاق به ندرت پیش می‌آید)، ولی معمولاً راه حل‌های ساده‌ای برای حل مشکلات وجود خواهد داشت،. با صرف کمی از وقت خود و طرح مسأله در اجتماع کاربران شما به سرعت به جواب مورد نظر خود خواهید رسید و همچنین می‌توانید با به اشتراک گذاشتن راه حل‌های بدست آمده کاربران دیگر را در حل سریع‌تر مشکل یاری کنید. بهترین ایده خواندن اخبار و اعلامیه‌ها در سایت اصلی و انجمن‌ها و سپس اقدام به بروز رسانی سیستم برای به حداقل رساندن مشکلات می‌باشد. همچنین باید اشاره کنم که این مشکلات اغلب به سبب بروز رسانی عجولانه (‌مثلا استفاده از مخزن تستینگ) توسط کاربران بوجود می‌آید ولی چنانچه در نسخه‌ای شاهد ناپایداری بودید به راحتی می‌توانید آن نسخه را دانگرید (downgrade) کرده و منتظر حل مشکل آن شوید، معمولاً مشکلات بسیار کمی در این زمینه در آرچ لینوکس پدید می‌آید و همگی به سرعت برطرف میگردند (بعضا پس از فقط چند ساعت از گزارش مشکل).

یکی از پیشنهادهای ما به شما آپگرید سیستم به صورت دوره‌ایست؛ شما به آپدیت همیشگی سیستم خود نیازی نخواهید داشت و بهتر است روزهای خاصی از ماه که وقت کافی برای حل مشکلات احتمالی بوجود آمده پس از آپدیت را دارید اقدام به بروز رسانی کل سیستم کنید. اگر پهنای باند کافی برای دانلود بسته ها ندارید می‌توانید آن‌ها را به صورت محدود و تدریجی در حین کار با سیستم دانلود کرده و در فرصت مناسب همه آن‌ها را نصب کنید.

بدین منظور ابتدا یک فایل با نام upgrade-arch.sh ساخته و خطوط زیر را به محتویات آن اضافه کنید.

#!/bin/bash
trickle -d 20 pacman -Syuw –noconfirm

با اجرای این اسکریپت شما بسته‌هایی که جهت بروز رسانی در مخازن پدیدار شده‌اند را از اینترنت به فضای کش پک‌من خود انتقال می‌دهید با این تفاوت که این کار با سرعت محدود ۲۰ کیلو بیت (‌یا هر سرعتی که شما تعیین کنید) انجام می‌پذیرد و تمام پهنای باند شما را مورد استفاده قرار نمی‌دهد، اجرای این اسکریپت فقط یک رونوشت از فایل‌های آپدیت را در کش پک‌من شما ذخیره می‌کند و تا زمانی که شما دستور آپگرید را وارد نکرده‌اید اقدام به نصب هیچ بسته‌ای نمی‌کند.

تشکر از Guillermo Garron

نکته: مشکلاتی که در بالا ذکر شد بسیار به ندرت پیش خواهد آمد و همچنین برای دانگرید هم می‌توانید از بسته‌های موجود در کش، واقع در مسیر /var/cache/pacman/pkg/ استفاده کنید.

مشتقات آرچ

چند توزیع دیگر نیز بر پایه آرچ وجود دارد؛ مانند چاکرا و آرچ‌بنگ، این توزیع‌ها کار را جهت نصب و راه اندازی آرچ برای تازه‌کار‌ها ساده‌تر نموده‌اند همان گونه که سابایون کار را برای دوستداران جنتو ساده کرده است.

پسگفتار

خیلی خرسند خواهم شد اگر بدانم بعد از خواندن این مقاله شما به سمت این توزیع قدرتمند تمایل پیدا کرده‌اید ولی اگر یک کاربر تازه‌کار لینوکس هستید، لازم است ذکر کنم همه چیز به آن سادگی هم که شما ممکن است فکر کنید نیست!! پس بهتر است با توزیع‌هایی چون اوبونتو، مینت یا فدورا، ابتدا بیشتر با دنیای گنو/ لینوکس آشنا شده و سپس به سمت آرچ مسیر خود را تغییر دهید. یک مسأله‌ی دیگر که لازم است بدانید این است که شما بعد از نصب آرچ‌ لینوکس هوس هیچ توزیع دیگری را نخواهید کرد.

توزیع‌های کاربر (مبتدی) پسندتر خیلی از کارها را برای شما انجام می‌دهند ولی شاید شما به بعضی از آن‌ها (تنظیمات و برنامه‌ها) اصلاً احتیاجی نداشته باشید، منظور بنده این است که پیکربندی‌های یکسانِ سیستم‌ها برای همه‌ی کاربران مناسب نخواهد بود و بهتر است پیکر بندی هر سیستم توسط صاحب همان سیستم صورت بپذیرد تا با نیازهای او هماهنگ‌تر باشد (راه و رسم آرچ).

پیشنهاد من به شما نصب هر چه سریع‌تر آرچ، حداقل بر روی یک ماشین مجازی، برای یاد‌گیری نحوه‌ی نصب و پیکربندی سیستم می‌باشد. مطمئناً زودتر از آنچه فکرش را کنید آرچ به توزیع اصلی (‌سیستم عامل اصلی) شما تبدیل خواهد شد.

چند اسکرین‌شات از آرچ با دسکتاپ های مختلف:

 

\"Arch

Arch With KDE 4.6

 

\"Arch

Arch With Gnome

اسکرین‌شات زیر حاصل ذوق یکی از کاربران انجمن آرچ‌ لینوکس به نام geeknux در زمینه تلفیق آرچ با مدیریت پنجره Openbox می‌باشد (‌اسکرین‌شات بعد از توضیحات geeknux).

توضیحی از زبان geeknux:

اول اینکه شما باید بسته های tint2 و wbar و conky را از مخازن Arch نصب کنید.

تنظیمات OpenBox در مسیر زیر به صورت پیشفرض پیدا می‌شوند.

/home/YOUR USERNAME/.config/openbox

یکی از این فایل ها autostart.sh هست که بعد از لود شدن OpenBox دستورات داخل آن اجرا می‌شود ، که شما باید در این فایل برنامه هایی که با شروع OpenBox قرار است اجرا شوند قرار دهید ، مانند تنظیم پس‌زمینه ، اجرا tint2 و غیره… مانند مثال زیر:

(sleep 1 && wbar) &

(sleep 1 && nitrogen –set-scaled /home/sonny/Pictures/art_typography_paper_by_rubenzakinov-d34hc18_2.jpg)
همانگونه که در بالا ملاحظه می‌کنید برای تنظیم تصویر پس زمینه من از نرم افزار nitrogen استفاده می‌کنم که کارایی لازم را برای هدف ما دارد ، این نرم افزار را می‌توانید از مخازن Arch نصب کنید.

فایل autostart.sh را در فایل فشرده شده انتهای این مطلب قرار دادم تا استفاده کنید.

دومین فایلی که تنظیمات OpenBox در آن ذخیره می‌شود فایل rc.xml هست که تنظیمات مربوط به short-key ها و موس و غیره در آن ذخیره می‌شود ، من نمونه مورد استفاده خودم به علاوه تنظیمات tint2 و conky را در فایل فشرده انتهای مطلب قرار دادم. اما کلا با دستور tint2conf می‌توانید tint2 را تنظیم کنید ، ضمن اینکه برای conky هم انواع تنظیمات در اینترنت یافت می‌شود.

برنامه نمایش تقویم هم خودم نوشتم، مشکلی ندارم سورس‌ش را در اختیار دوستان قرار بدهم، اما هنوز خام است، البته تمامی خواص یک widget را دارد، یعنی transparent هست و در همه workspace ها نمایش داده می‌شود. در پنل نمایش داده نمی‌شود، با فشردن دکمه نمایش دسکتاپ پنهان نمی‌شود و غیره….. اما  الان هیچ فایلِ تنظیمی ندارد، یعنی دقیقا همین چیزیست که می‌بینید و امکانات بیشتری ندارد، ترجیح می‌دهم تکمیل‌ترش کنم بعد سورسش را در اختیار همه قرار بدهم.

برای دریافت فایل ضمیمه مورد اشاره در این مطلب از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.

فایلِ پیوست

 

\"Arch

Arch With Openbox

Sources :

Guillermo Garron’s Weblog

ArchBook

Archwiki

Iranian Arch Community

52 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'مسعود:

    2011-May-06
    خیلی عالی بود ایمان جان. خسته نباشی. :-))
    فقط به هر کسی که میخواد نصب کنه پیشنهاد میکنم از طریق chroot نصب نکنه.
    خیلی به مشکل بر میخوره. بهتره بصورت مستقیم روند عادی رو طی کنه.
    ایمان اون منو که تو تصویر KDE هست اسمش چیه؟ بصورت پیش فرض روی پاردوس نصب بود و می‌شد انتخابش کرد. به نظرم چیز جالبی بود. ولی اسمش یادم رفته… :-P
  2. \'\'آهان، اوهون!:

    2011-May-06
    عالی بود، ولی مثل سایر مطالب وب سایت تان، دو اشکال اساسی داشت:
    1. عدم اشاره به منبع نوشته(این که آیا ترجمه است یا نه؟)
    2. اشکالات تایپی-نگارشی
    Hope to Seccess
  3. \'\'مسعود:

    2011-May-06
    دوست من منبع این نوشته همین جاست!
    ایمان جان خودش این مطلب رو نوشته. حتی اگه پایین مقاله رو نگاه کنید نوشته Sources و منابعی که ازشون اطلاعات برداشت کرده رو هم نوشته. کاری که به نظر من الزامی نبوده.
    در مورد اشکالات تایپی-نگارشی هم حتما چیزی شما دیدید که از نظر نویسنده دور بوده. خوشحال میشیم اگه ذکر کنید تا برطرف کنیم.
    موفق باشید :)
  4. \'\'eMan:

    2011-May-06
    خواهش میکنم مسعود جان
    اون منو اسمش Lancelot launcher هست
    خیلی شیکه ، از توی Widgetها میتونی اضافش کنی
  5. \'\'eMan:

    2011-May-06
    خواهش میکنم دادا
    دست تو هم بابت تذکرات و زحماتت درد نکنه
    جا داره همینجا ازت تشکر کنم
  6. \'\'eMan:

    2011-May-06
    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالم که خوشتون اومد
    بسیار ممنونم به خاطر نظرتون
    همونجور که مسعود عزیز هم اشاره کرد منبع این نوشته همین جاست و من حدود یک هفته ای هست که دارم روش کار میکنم
    اسکلت اصلی مقاله هم از سایت go2linux بوده که هم منبعش ذکر شده و هم از نویسنده اجازه گرفته شده ولی فقط اسکلت مقاله و کلی تغییرات توش ایجاد شده
    میتونید به لینک اول که در سورس هست مراجعه کنید و مکالماتی که در نظرات با نویسنده اصلی مقاله داشتم را بررسی کنید که ایشون هم بسیار از این کار بنده خرسنده شده اند و توی جمله آخرشون هم گفتند \” کاشکی منم میفهمیدم \”
    بازم تشکر از نظر شریفتون دوست خوبم
  7. \'\'doomhammer:

    2011-May-06
    بنده را نیز تریک به کار داشت لاکن چون پهنای اینترنتم پایین است گمان نکنم بتوانم به درستی به کار بگیرمش
  8. \'\'thelastblack:

    2011-May-06
    من هم چند وقتی هست که از آرچ استفاده میکنم… خیلی خوبه و دارم باهاش حال میکنم…
    الان GNOME3 رو روش دارم و مشکلی هم ندارم…
    فقط یه نکته: این توزیع آرک تلفظ میشه یا آرچ؟ فک کنم arch مخفف architecture باشه پس باید آرک تلفظ شه.. اگه اشتباه میکنم اصلاح کنید..
    اکثر کاربرا از arch+kde استفاده میکنن ولی من نمیکنم چون kde شارژ لپتاپ رو میخوره عین هلو! کسی رو لپتاپ داره؟ مشکلی با شارژش نداره تو kde ؟

    در ضمن از مقاله ی خوبتون هم ممنونم…

  9. \'\'eMan:

    2011-May-06
    خوشحالم که نظرتون رو جلب کرد
    امیدوارم وضع نت بهتر بشه تا همه بتونن از این توزیع قدرتمند استفاده کنند
  10. \'\'eMan:

    2011-May-06
    اول از همه تشکر بابت نظرتون
    در ادامه بگم من روی لپ تاپ نداشتم وگرنه بیشتر راهنماییتون میکردم
    در مورد تلفظ هم آرچ تلفظ میشه و آرچ خودش یه کلمه ی با معنیه و از architecture جداست
    a curved structure that supports the weight of sth above it, such as a bridge or the upper part of a building
  11. \'\'mrmrn:

    2011-May-06
    سلام.
    ممنون ایمان جان.
    در مورد اون اپن باکس فقط میتونم بگم کف کردم.باورم نمیشه بشه اپن باکس رو اینجوریش کرد!کلی به عکس سایز بزرگش نگاه کردم.
  12. \'\'eMan:

    2011-May-06
    سلام
    خواهش میکنم
    در مورد اپن باکس واقعا من هم که دیدم اون کاربر اینجوری و به این قشنگی درستش کرده ازش خواستم توضیح در موردش بشه و با توجه به اینکه اپن باکس فوق العاده سبکه و مد نظر خیلی ها از جمله خودمه گفتم توضیحات این کاربر عزیز رو اضافه کنم تا بقیه هم استفاده کنن
  13. \'\'مسعود:

    2011-May-06
    thelastblack جان همونطور که از توضیح ایمان جان بر میاد آرچ به معنی کمان یا قوس هست که اشاره به انعطاف فوق العاده‌ی این توزیع داره.
  14. \'\'سید وحید رضا برهانی:

    2011-May-06
    سلام!
    جای همچین مطلبی واقعا خالی بود ممنون
    ولی یک نکته در باره ی پسگفتار بگم ؟
    به نظرم اگر کاربر ار ابتدا با آرچ کار کنه خیلی بهتر می شه می دونی چرا؟به خاطر اینکه سعی می کنه و یاد می گیره ولی توی اوبنتو می پرسه و یاد می گیره (البته امید وارم که یاد بگیره) این باعث می شه که کاربرای اوبونتو و توزیع های شبیه به اون (مثلا اوپن سوز)کاربرها رو بد آموزش بدند (من فکر می کنم که این همون کاریه که مایکروسافت می کنه )همونطوری که برای خیلی ها سخته که از ویندوز به گنو /لینوکس بیان همون قدر هم سخت خواهد بود که از اوبنتو به آرچ مهاجرت کنند جالبه دلیل موفقیت اوبونتو در جذب کاربر ویندوزی این بود که دقیقا از سیاست های استعماری مایکروسافت ایده برداری کرد!
    ببخشید اگر مثل بقیه نظر ندادم! قصد بهم ریختن اینجا رو ندارم
  15. \'\'black:

    2011-May-06
    درسته …. الان نگاه کردم کاملا حق با شماست…
    الان به اون openbox هم بهتر نگاه کردم! کف کردم! احتمالا نصبش کنم… میشه با gdm بالا
    بیاد؟ تا حالا نصبش نکردم…
  16. \'\'thelastblack:

    2011-May-06
    من این openbox رو نصب کردم و اون کارا رو هم کردم ولی مثل این نشد…
    تون پنل پایین رو نداره – اون ترمینال رو نداره – اون اطلاعاتی که سمت چپ هست هم ماله من راسته و این طور کامل نیست… اینا رو با چی نصب کنم؟
  17. \'\'eMan:

    2011-May-06
    بله
    این ویندوز منیجر رو در کنار هر دسکتاپ دیگه ای میتونید داشته باشید
    حتی میتونید توی خود دسکتاپ مورد نظر (‌نظیر گنوم ) از ویندوز منیجر اپن باکس استفاده کنید
    اطلاعات بیشتر
    https://wiki.archlinux.org/index.php/Openbox
  18. \'\'eMan:

    2011-May-06
    چون یکم تغییراتی که دوستمون توی فایلها گذاشته بود با اسکرین شاتش ناهماهنگ بود
    می بخشید که توی پست بیشتر توضیح ندادم
    به مسیر فایل های تنظیم اپن باکس برید (‌برای من اینه )
    /home/eman/.config/openbox/
    حالا فایل autostart.sh را با یه ویرایشگر باز کنید و محتویات زیر رو جایگزین کنید
    http://pastebin.us/3227
    البته مراقب باشید تمام برنامه ها را نصب کردید
    بعد هم اون داک بالا را میتونید با زدن آیکن اولش وارد تنظیماتش بشید و هرچقدر برنامه خواستید بهش اضافه یا کم کنید
    در مورد conky که رفته به چپ هم بگم که اون محتویاتی که براتون اون بالا توی پیست بین گذاشتم چند تا خطش رو باید با نام کاربری خودتون عوض کنید تا تغییرات اعمال بشه
    تو خط زیر را به جای eman نام کاربری خودتون رو وارد باید کنید
    (sleep 2 && conky -q -c /home/eman/.config/openbox/conky2.conf) &
    البته یکم ریخت خط به هم ریخته چون اینجا راست به چپه ولی میخواستم منظورم رو برسونم
    برای تصویر پس زمینه هم همینظور باید خط زیر رو به آدرس عکس مورد نظرتون تغییر بدید
    (sleep 1 && nitrogen –set-scaled /home/eman/Desktop/arch/Arch_Linux_by_Lapapunk.png)&
    اگه همه تغییرات رو همینجوری که گفتم اعمال کنید و برنامه هایی که در پست اشاره شد رو نصب کرده باشید اون پنل پایینی هم در لاگ این بعدی ظاهر خواهد شد
    موفق باشید
  19. \'\'Freenet:

    2011-May-07
    فوق العاده بود ایمان جان . 1+

    سید وحید رضا برهانی نظر شما هم جالبه و تامل بر انگیز ، موافقم ….

  20. \'\'eMan:

    2011-May-07
    خواهش میکنم Freenet عزیز
    خیلی خوشحالم که نظر شما رو هم جلب کرد
  21. \'\'ساسان:

    2011-May-07
    چرا کسی که می‌خواد با لینوکس کار کنه باید طریقه کانفیگ Daemon ها و یا رفع Kernel Panic رو بدونه؟ بزرگترین دستاورد اوبونتو این بوده که یه دیسترو ساخته که کار باش راحت باشه. میشه بگی کجای کار اوبونتو استعماری بوده؟ ویندوز کاربرهاش بیشترن چون (و باید قبول هم کرد) کارباهاش از تمام دیستروهای لینوکس به مراتب ساده‌تره.
  22. \'\'مسعود:

    2011-May-07
    ساسان جان عاقبت کارهای اوبونتو شده این تاپیک :
    http://www.technotux.org/html/PNphpBB2-viewtopic-p-146790.html

    به حدی کاربران رو آماده خور بار آورده که به توزیعی مثل آرچ به خاطر نداشتن نصاب گرافیکی میگن آشغال و بدرد نخور.
    این همش تقصیر کنونیکال هست. البته کارش فوایدی هم داشته ولی الان کامیونیتی ها شدن پر اینطور افرادی که به توزیع هایی که هنوز واقعا لینوکس هستند توهین میکنن.

  23. \'\'eMan:

    2011-May-07
    یکی از عجیب ترین گفتگو هایی بود که توی یک انجمن لینوکسی میتونست رخ بده
    شوکه شدم از دیدن نظرات دوستان
    ممنون مسعود جان که با حوصله جوابشون رو داده بودی
  24. \'\'فرود:

    2011-May-07
    کلی خندیدم به این لینک :)

    ایمان جان خیلی ممنون بابت این بررسی.
    اگه الان آرچ نبودم هم با این بررسی مهاجرت میکردم به آرچ!

  25. \'\'علی:

    2011-May-07
    سلام. این مطلب میتونست از این هم کاملتر باشه، حداقل برای کاربری مثل من که تازه اومده سراغ لینوکس و مرتب تو ذهنش داره توزیع های مختلف لینوکس رو با هم مقایسه میکنه تا بالاخره یکی رو برا خودش انتخاب کنه.
    اما دو تا سوال دارم:
    1- من دوست دارم یه توزیع با واسط کاربری زیبا و پایدار داشته باشم، آیا آرچ این مقصود رو تأمین میکنه؟ و اگر نه کدوم توزیع ها رو پیشنهاد میکنین؟ (خیلی خوبه تو یه مقاله توزیع های پرطرفدار در ایران رو با هم از جنبه های مختلف و از جمله از این دو جنبه با هم مقایسه کنین.)
    2- برا لپ تاپ کدوم توزیع و با کدوم میز کار رو توصیه میکنین؟ چون در این مورد باید به مصرف انرژی هم توجه کرد.
    ممنونم.
    علی
    http://mgtman.blogfa.com
  26. \'\'علی موسوی:

    2011-May-08
    ممنون از مطلب عالی و کاملت. خیلی مفید بود، من که همین الانم از آرچ استفاده می‌کنم و بسیار راضی‌ام ازش با این همه مطلبت برای من هم که خیلی وقته از آرچ استفاده می‌کنم نکات تازه‌ای داشت و خوب.
    البته قانون KISS مخفف Keep it simple, stupid بوده که معنی کلمه‌ی stupid هم دقیقا همون احمقه توی جمله. البته عبارات دیگه‌ای مثل keep it short and simple یا keep it simple and straightforward هم براش استفاده شده. اطلاعات بیشتر اینجا: http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
  27. \'\'مسعود:

    2011-May-08
    آره ولی نمیشه تو فارسی درست برش گردوند. میشه یه چیزی تو مایه های \”بصورت احمقانه ساده نگهش دار\” اولین بار که داشتم میخوندم در مورد این فلسفه فکر کردم نوشته \” ساده نگهش دار، احمق!!\” البته شاید معنیش همین بشه ولی این مفهوم رو نمیرسونه.
    :))
  28. \'\'eMan:

    2011-May-08
    ممنون علی جان
    بله برای همین هم نوشتم معنی آزاد چون میشه برداشت های متفاوتی ازش داشت ;-)
    یکی از دوستان حرفه ای آرچ و توسعه دهنده چاکرا هم جالب معنیش کرده بود \”اونقدر ساده نگهش دار که یک احمق هم بفهمه\” (‌من که از مدل معنی کردنش خیلی خوشم اومد )
    بابت لینک هم ممنون :rose:
  29. \'\'eMan:

    2011-May-08
    سلام فرود عزیز ،‌استاد خودم
    کاملا باهات موافقم (‌تاپیکش محتویات کمدی داشت )
    خیلی خوشحالم که نظرت رو جلب کرد
  30. \'\'thelastblack:

    2011-May-08
    ایمان جان حدودا همه چی درسته… حتی layout صفحه کلید رو خودم درست کردم… الان تو ob دارم
    مینویسم…
    فقط با بک گراند مشکل دارم که درست نمیشه… کلی با autostart.sh ور رفتم ولی هنوز سیاهه…
    یه چیزه دیگه هم مشکل داره: اون wbar که بالا هست برای اولین بار که لود میشه کادر داره مثل پنجره های عادی باید یه بار راست کلیک کنم درست شه نمیدونی مشکل از کجاست؟
  31. \'\'thelastblack:

    2011-May-08
    بک گراند رو درست کردم… هورااااا …
    وقتی خودت سرچ میکنی یاد میگیری یه مزه ی دیگه ای داره..
    مرسی
  32. \'\'eMan:

    2011-May-08
    من هم همین مشکل رو دارم ( wbar رو میگم )
    ولی با بک گراند مشکل ندارم
    آدرس رو دقیق وارد میکنی ؟
    میتونی محتویات autostart.sh رو قرار بدی ؟
    از ایمیج با فرمت های دیگه استفاده کن
    من از png استفاده کردم

    ویرایش : تازه دیدم که زدی درست کردی
    مشکلش چی بود ؟

  33. \'\'علی موسوی:

    2011-May-08
    آره تو درست می‌گی. منظور من هم ایراد گرفتن از ترجمه نبود با توجه به اینکه برداشت آزاد بود.
    منتها من جایی Keep it simply stupid ندیدم. چون keep it simply stupid اصلا یه جورایی ضد تبلیغ می‌شه به نظرم. چون اگه بخوایم معنی کنیم در میاد که احمقانه نگهش دار مثلا! :دی
  34. \'\'eMan:

    2011-May-08
    آره دادا
    شرمنده اشتباه تایپی بود
    الان ادیتش میکنم
  35. \'\'thelastblack:

    2011-May-08
    واسه بک گراند برنامه ی nitrogen من مشکل داشت… سرچ کردم دیدم یه جایی زده باید librsvg یا یه چیزی تو همین مایه ها رو نصب کنم… زدم دیدم نصب هست ولی 2باره نصبیدمش درست شد!
  36. \'\'eMan:

    2011-May-10
    سلام دوست عزیز و بابت نظر ارزشمندتون از شما متشکرم
    مطمئنا آرچ توزیع خیلی عالیه برای همه
    ولی همونجور که در طول مقاله ذکر کردم برای یه تازه کار میتونه نصبش یکم سخت باشه
    بهتره نصبش رو روی وی باکس امتحان کنید و بعد اقدام به نصب بر روی سیستم اصلی نمایید
    مطمئنا آرچ با توجه به عدم نصب و اجرای برنامه ها و سرویس های اضافی که معمولا در توزیع های دیگه همراه با نصب سیستم عامل نصب میشن مصرف انرژی رو در لپ تاپ ها کاهش میده
    ولی بازم پیشنهاد میکنم با یه توزیع دیگه مثل اوبونتو به کارتون ادامه بدید تا زمانیکه به نصاب آرچ مسلط بشید

    یه مورد هم برای لپ تاپ ها یادم وجود داشت و اون این بود که در حالتی که از برق خارج میشد و سوار بر باتری میشد اوبونتو به هارد صدمه میزد
    البته این مشکل به سادگی حل میشه
    توی انجمن اوبونتو لغت ؛acpi و صدمه به هارد ؛ رو جستجو کنید تا به نتیجه برسید
    نمیدونم برای سایر توزیع ها صدق میکنه یا نه ولی یه پیگیری بکنید این مورد رو

  37. \'\'thelastblack:

    2011-May-15
    اون تقویم که تو عکس openbox هست رو چجوری گذاشتن؟
  38. \'\'eMan:

    2011-May-16
    همونطور که توی متن هم اشاره کردم این برنامه رو خود geeknux عزیز نوشته و گفته چون هنوز کامل نیست ، کد هاش رو فعلا منتشر نمیکنه ;-)
  39. \'\'thelastblack:

    2011-May-17
    اون منو سمت چپ تو kde چیه؟ منو اصلیش که اینجوری نیست. تازه آیکون هاش هم اینجوری نیست.
  40. \'\'thelastblack:

    2011-May-17
    خوندم ولی همون برنامه رو هم نذاشتین؟ حالا سورس نداره که نداره…
  41. \'\'eMan:

    2011-May-17
    متاسفانه geeknux عزیز در دسترس نیست و بنده هم سورس و برنامه رو ندارم که در اختیار دوستان قرار بدم
  42. \'\'eMan:

    2011-May-17
    اون یه widget هست با اسم Lancelot Launcher که من از وقتی اومدم روی kde4.5 باهاش بود
    میتونید به جای کیک آف کی دی ای ازش استفاده کنید
  43. \'\'آرش رسول زاده:

    2011-May-20
    سلام، Arch یه نصاب(:d) مثل Wubi داره ؟
  44. \'\'eMan:

    2011-May-20
    سلام آرش جان
    در جواب سوالت باید بگم نه چنین نصابی نداره و باید به صورت مستقل نصبش کنی
    این wubi هم یه ابتکار جالب از اوبونتو هست که راه را برای آشنایی کاربر ها با گنو/لینوکس هموار کرده و من ندیدم توزیع دیگه هم از این مدل نصاب استفاده کنه (‌البته مشتقات اوبونتو رو نمیدونم ) ;-)

    در ادامه بگم که نصب آرچ واقعا لذت بخشه فقط باید با روند نصب آشنایی داشته باشی که همونطور که آخر مقاله گفتم میتونید این آشنایی رو با نصب آرچ در یک ماشین مجازی پیدا کنید (‌ البته بعد از خوندن مقالات آموزشی در مورد نحوه نصب )

    موفق باشی

  45. \'\'sayres:

    2011-May-25
    ایمان جان دادا محشر بود…فوق العاده بود
    اون بحث تو این پستم کلی خندوند منو:
    http://www.technotux.org/html/PNphpBB2-viewtopic-p-146790.html

    این من نفهمیدم ؟؟چیشد؟؟
    #!/bin/bash
    trickle -d 20 pacman -Syuw –noconfirm

    آقا خواهشا روش ساخت pkgbuild aur هم آموزش بدین
    که من خیلی علاقه دارم یاد بگیرم….

    در مورد آرچ:
    من با توضیع های دیگه کارکردم ولی به نظر من هیچ کدام پایداری
    و سرعت و بروزبودن آرچ نداشتن

  46. \'\'sayres:

    2011-May-25
    یه چیز دیگه :
    این webar چیه و میشه رو kde نصب کرد؟؟
    https://aur.archlinux.org/packages.php?O=0&K=wbar&do_Search=Go

    این nitrogen که ویندوز دکوریشن هست که؟؟

  47. \'\'eMan:

    2011-May-26
    سلام علی جان
    خواهش میکنم
    در مورد سوال اولت اون اسکریپت رو اجرا که میکنی به صورت نا محسوس پکیج هایی که باید دانلود کنی و سیستم رو آپدیت کنی دانلود میشه ( با سرعت محدود ) و ریخته میشه توی کش تا سر فرصت همه رو نصب کنی
    در مورد pkgbuild ها هم دوستان برنامه نویس و آشنا تر به کد ها باید وارد عمل بشن و یه مطلبی بنویسن که همه استفاده کنن
    wbar هم میشه توی دسکتاپ های کی دی ای و گنوم استفاده کرد ولی عملا با وجو داک های قدرتمند نیازی بهشون نیست و این بیشتر به خاطر سبک بودنش توی اپن باکس و کلا ویندوز منیجر ها استفاده میشه
    از نیتروژن تا نیتروژن فرقهاست :دی
    در مورد ویندوز دکوریشن بودن برنامه ای با این اسم خبری ندارم ولی این برنامه مخصوص قرار دادن تصاویر توی پس زمینه هست
    یه مقاله جدید تا چند روز دیگه منتشر میکنم که توش در مورد این برنامه ها کامل توضیح دادم
    موفق باشی دادا
  48. \'\'sayres:

    2011-May-28
    بعداز دانلود بسته ها اونوقت چطور باید بسته های جدید نصب کرد؟؟
    pacman -U کدوم بسته ها؟؟
  49. \'\'eMan:

    2011-May-29
    بعد از اینکه بسته ها به آرومی دانلود شد و داخل کش پک من قرار گرفت لازم نیست با pacman -U نصبشون کنی
    به دلیل اینکه آخرین نسخه بسته ها رو توی کش داری با دستور pacman -Su همه رو میتونی نصب کنی و بروزرسانی رو انجام بدی
  50. \'\'کامران:

    2011-Jun-08
    من عاشق این نسخه Arch With KDE 4.6 هستم
    به خاطر اینکه خیلی شبیه osmac و سیستمای اپل هستش
    آیا میتونید یه لینک مستقیم از این نسخه با این دسکتاپ Arch With KDE 4.6 برام بفرستید به ایمیل
    ممنون
  51. \'\'مسعود:

    2011-Jun-08
    یه مقدار حرف شما عجیبه کامران جان.
    چنین نسخه ای وجود نداره. همونطور که توی متن گفته شده، آرچ اصلا دسکتاپ نداره و محیط kde 4.6 و یا گنوم 3 و… رو کاربر خودش باید نصب کنه.
    ضمنا تصویری که توی مطلب وجود داره شخصی سازی شده هست و KDE اصلی کمی تفاوت داره.
    اگر آرچ رو به همراه محیط KDE میخواید میتونید توزیع Chakra رو نصب کنید.
    ولی من شباهتی در این محیط با مک نمیبینم!!
  52. \'\'sayres:

    2011-Jun-08
    دوست عزیز کجا شبیه به مکه؟؟؟

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , , ,