منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

گنوم ۳.۸ منتشر شد

پس از شش ماه توسعه مداوم و همکاری ۹۶۰ مشارکت کننده، گنوم ۳.۸ منتشر شد. گنوم ۳.۸ چهارمین انتشار پایدار از گنوم ۳ است و بدون تردید آن را می‌توان بهترین نسخه گنوم تاکنون نامید.

باهم نگاهی به آخرین تغییرات گنوم خواهیم داشت.

میزکار و تنظیمات

بخش جدیدی با نام Frequent به Overview برنامه‌ها اضافه شده که دسترسی به برنامه‌های پر استفاده را ساده کرده. همچنین قابلیتی به اسم AppFolder برای دسته‌بندی ابزارهای مشابه معرفی شده که جای Categories در نسخه‌های قبلی را گرفته.

\"نمای

\"فولدر

طرح‌بندی جدید پنجره‌های Overview با تصاویر بنداگشتی بزرگتر. همچنین سایز تصاویر بندانگشتی پنجره‌ها براساس سایز اصلی آن‌ها رسم میشود.

\"طرح

نمای جست‌جو به طور کلی تغییر کرده و حالا نتیجه‌ای مرتبط از برنامه‌های مدیرفایل، تماس‌ها، Boxes و اسناد را نشان میدهد.

\"جست‌وجوی

مهمترین تغییر این نسخه که کاربران پارسی زبان رو مورد تاثیر قرار داده، تغییرات بخش منابع ورودی (Input Resources) است. ایده اصلی منابع ورودی که با ۳.۶ معرفی شد، مرتبط کردن هرچه بیشتر ورودی‌ها با زبان (نه فقط مختص Keyboard Layout) و ارائه امکانات بیشتر برای زبان‌های کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن و نیازهای خاص آن‌ها بود. متاسفانه پیاده سازی این امکانات ایده‌آل نبود و قابلیت‌هایی مانند جابه‌جایی میان زبان‌های ورودی که تا پیش از آن بدون مشکل کار می‌کرد را دچار مشکل کرد.

با انتشار ۳.۸ این مشکلات رفع شده و صفحه تنظیمات منبع ورودی برای استفاده بهتر طراحی مجدد گردیده. همچنین ابزارکی به هنگام جابه‌جایی میان این ورودی‌ها بر روی صفحه به نمایش درمی‌آید.

\"منابع

گنوم ۳.۸ در تنظیمات خود گزینه جدیدی با عنوان Privacy دارد که در آن امکان پاک کردن تاریخچه و تنظیم دیگر گزینه‌ها حریم خصوصی گنجانده شده.

\"تنظیمات

گزینه جدید Search که به کاربر اجازه مشخص کردن منابع جستجو در Overview را میدهد. برای مثال با خاموش کردن برنامه Documents، اسناد ساخته شده توسط این برنامه در قسمت جست‌جوی Overview نمایش داده نمی‌شود.

\"تنظیمات

به تنظیمان گنوم ۳.۸ گزینه دیگری نیز با نام Notifications اضافه شده که عملکرد آن مانند Search است که در آن برنامه‌هایی که حق ارسال اعلان را دارند مشخص می‌شوند. اگر برنامه‌ای مثل Empathy بیش از حد پیام داد کافیست آن را از این بخش خاموش کنید.

\"تنظیمات

در گنوم ۳.۸، ترکیب رنگی آیکن فولدرها از خاکستری بی روح به بژ تغییر داده شده که با آنکه تغییر کوچکی است آما بسیار به چشم می‌آید.

\"رنگ

گنوم کلایسک

گنوم ۳.۸ نشست جدیدی به نام گنوم کلاسیک دارد که جایگزین Gnome Fallback شده. در این نشست که بر خلاف قبلی با Gnome Shell و چند افزونه طراحی شده، تمام امکانات Gnome Shell مانند Overview قابل دسترس است.

\"گنوم

\"گنوم
\"گنوم

برنامه‌های کاربردی گنوم

اپلیکشن‌ها در گنوم ۳.۸ نیز تغییراتی داشته‌اند. برنامه Clocks در این نسخه به صورت رسمی معرفی شده که امکان نمایش ساعت محلی شهرهای مختلف، راه‌اندازی آلارم، تایمر و از امکاناتی این دست را دارد.

\"اپلیکشن

Documents اپلیکشن دیگر گنوم است که ویژگی‌هایی مانند امکان ویرایش توکار اسناد Google Docs و پنجره نمایش فهرست مطالب و بوک‌مارک‌ها به آن اضافه شده.

\"اسناد

اما گل سرسبد گنوم ۳.۸ برنامه Web (یا Epiphany سابق) است که امکانات زیادی مانند Webkit2، حالت ناشناس و ظاهر جدید جست‌جوی دارد.

قسمتی از پیشرفت‌های Web 3.8 :

  • استفاده از Webit2 که ساختار چند لایه‌ای آن، پردازه رابط کابری را از رندر صفحات جدا کرده و بدین ترتیب در صورت کرش کردن وب‌سایتی، رابط کاربری برنامه قفل نمی‌کند.
  • مود جدید ناشناس یا incognito که در صورت فعال کردن آن هیچ ردپایی از شما در سیستم باقی نمی‌ماند. با رفتن به این حالت، Web از پوسته تیره GTK+‎ استفاده می‌کند (چه ایده فوق‌العاده‌ای!)
  • رابط کاربری جدید محتوای چند رسانه‌ای HTML5
  • برگرداندن برگه بسته شده
  • دکمه ساخت برگه جدید در نوارابزار
  • بازیابیی تاخیردار برگه‌ها در شروع برنامه که به شروع سریعتر Web کمک می‌کند

\"حالت

دیگر تغییرات گنوم ۳.۸

  • صفحه تنظیمات شبکه، انرژی و چاپ تغییرات زیادی داشته‌اند
  • دسترسی به تنظیمات تصویر پس‌زمینه با کلیک راست برو روی دسکتاپ
  • اسکرول روان در Overview
  • دسترسی راحت‌تر به سینی پیام‌ها
  • پشتیبانی از OwenCloud در حساب‌های برخط
  • پشتیبانی از Wayland 1.0 در GTK+ 3.8

برای اطلاعات بیشتر به نکات انتشار گنوم ۳.۸ مراجعه کنید.

به سوی آینده

به همراه گنوم ۳.۸ دو برنامه جدید به نام‌های Bijiben و Weather منتشر شده که عنوان پیش‌نمایش را داشته و با انتشار بعدی به لیست برنامه‌های رسمی اضافه میشوند. Bijeben ابزاری ساده برای یادداشت برداری است و Weather نیز همان طور که از اسمش برمی‌آید ابزاری برای نمایش وضعیت آب و هوای شهرهای مختلف جهان است.

\"ابزار

\"اپلیکشن

گنوم ۳.۱۰، انتشار پایدار بعدی گنوم، برای شش ماه دیگر برنامه ریزی شده و قرار است تغییراتی مانند به روزرسانی خودکار افزونه‌ها، برنامه جدید نقشه و رنگ بندی روشن تر Gnome Shell را به همراه داشته باشد.

دریافت گنوم ۳.۸

بهترین روش برای استفاده از گنوم ۳.۸ استفاده از توزیع‌هایی مانند Mageia 3 (انتشار سیزدهم اردبیهشت) و فدورا ۱۹ (انتشار چهارم تیر) است که به همراه این میزکار منتشر میشوند.

اوبونتو ۱۳.۰۴ با بیشتر اجزای گنوم ۳.۶ منتشر می‌شود که می‌توانید آن را با Gnome 3 PPA به آخرین نسخه بسته‌های به‌روزکنید. بعدا در مورد آن خواهم نوشت.

منبع



برچسب ها :