منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

۱۰ کاری که پس از نصب اوبونتو ۱۲.۱۰ انجام دهید

دو هفته از انتشار اوبونتو ۱۲.۱۰ گذشته ولی هرگز برای نوشتن مطلب کلاسیک  «۱۰ کار بعد از نصب اوبونتو» دیر نیست. در این پست با ده گامی که انجام آن‌ها به داشتن تجربه‌ای پربارتر از اوبونتو کمک می‌کنه آشنا می‌شویم.

\"\"

۱. اطلاع از ویژگی‌های جدید

از امکانات تازه ۱۲.۱۰ خبر دارید؟ اطلاع از امکانات و ویژگی‌های جدید اوبونتو کار با این سیستم‌عامل رو آسان‌تر میکنه پس مطلب «اوبونتو ۱۲.۱۰ اینجاست» را یک بار مطالعه کنید.

۲. به‌روزرسانی سیستم

با این که هر نسخه اوبونتو به عنوان محصول نهایی منتشر میشه اما همیشه رفع باگ‌هایی هستند که به انتشار نمیرسند و در قالب آپدیت معرفی میشوند. برای این که از بسیاری مشکلات احتمالی در امان باشید همین اول کار سیستم را به‌روز کنید.

۳. نصب کدک‌های چند رسانه‌ای

اوبونتو به دلیل پرداخت نکردن حق‌ثبت الگوریتم‌های فشرده سازی قالب‌های صوتی و تصویری متداول، کدک آن‌ها رو به همراه نداره و نصب‌شون به عهده کاربر گذاشته شده. با نصب بسته ubuntu-restricted-extras اکثر کدک‌های چندرسانه‌ای و ابزارهای پراستفاده‌ای مثل Adobe Flash روی اوبونتو نصب میشه. دستور زیر را در ترمینال کپی کنید:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

۴. افزودن صفحه کلید پارسی

به‌هرحال یک روزی به نوشتن پارسی نیاز پیدا می‌کنید پس بهتر که همین ابتدا آن را به مجموعه ورودی‌های صفحه کلید اضافه کنید. این کار در اوبونتو بسیار ساده‌است، به آدرس زیر برید:

System Setting ‫→‬ Keyboard Layout

و با زدن رو + و انتخاب Persian پارسی را به لیست اضافه کنید.

\"\"

اگر سال‌ها کار با ویندوز شما را به عوض کردن زبان صفحه کلید با Alt + Shift عادت داده، با رفتن به Options در همان صفحه و تیک زدن Alt+ Shift از Key(s) to change layout آن را فعال کنید.

۵ . تنظیمات حریم خصوصی

ما ایرانی‌ها به اندازه کافی به حریم خصوصی اهمیت نمیدیم و حتی معنی اون رو نمی‌دونیم. احترام به حریم خصوصی حکم می‌کنه در یک عابربانک به کسی که درحال استفاده از دستگاه است فضای لازم رو بدیم و پشت سرش قطار نشیم.

حریم خصوصی در دنیای دیجیتال نیز بسیار مهمه و الان بهترین زمان هست که در مورد حریم شخصی‌تون در قبال اوبونتو و این که این سیستم‌عامل اجازه داره چه اطلاعاتی رو ثبت و به توسعه‌دهندگان بفرسته تصمیم بگیرید . گزینه Privacy در System Settings قرار داره.

\"\"

۶. خاموش کردن لنز خرید

لنز خرید از ویژگی‌های بحث برانگیز اوبونتو ۱۲.۱۰ است که براساس جست‌جویی که در داشبورد انجام میدهید، محصولاتی از وب سایت آمازون برای خرید نمایش میدهد. این لنز ممکن است نتایج نامناسب به دنبال داشته باشد پس بهتر است آن را با غیر فعال کردنش در برگه Search Results از Privacy خاموش کنید.

\"\"

خاموش کردن امکانات برخط داشبورد، لنزهای موسیقی و مستندات را هم ازکار می اندازد پس اگر می‌خواید فقط لنز خرید غیرفعال شود، تنها بسته مربوط به آن را پاک کنید:

sudo apt-get remove unity-lens-shopping

۷. نصب درایورهای اضافه

سیستم‌عامل برای ارتباط با سخت‌افزار، به نرم‌افزاری به اسم درایور نیاز دارد و بدون درایور مخصوص، سخت‌افزار حکم تکه‌ای سیلیکونی بی‌مصرف را خواهد داشت. اوبونتو با درایورهای منبع‌باز منتشر میشود و اکثر سخت‌افزارهای شما را خواهد شناخت ولی در بعضی موارد ممکن است این داریورها با سخت افزار شما کار نکنند یا کارایی لازم را نداشته باشند که در این حالت می‌توانید به سراغ درایورها کدبسته بروید. درایورهای اضافی در Software Sources ‫→‬ Additional Drivers قرار گرفته و با یک کلیک فعال میشوند.

\"\"

علائمی که نشان میدهند به سر زدن به درایورهای اضافی نیاز دارید:

  • کند بودن بالا پایین شدن صفخات وب در مرورگر
  • کند اجرا شدن بازی‌ها
  • سیستم بدون این که مشغول باشد داغ می‌کند

۸. سفارشی سازی میزکار

اوبونتو به صورت پیش‌فرض امکانات محدودی به منظور سفارشی سازی در اختیار کاربر قرار میدهد و برای تغییر آیکن‌ها یا بزرگتر کردن فونت‌ها باید از ابزاری مثل Unsettings کمک بگیرید که برای نصبش کافیست سه خط زیر را به ترتیب در ترمینال کپی کنید.

sudo add-apt-repository ppa:diesch/testing
sudo apt-get update
sudo apt-get install unsettings

اگر Unsettings را نصب کردید، حتما سری هم به مجموعه آیکن فوق‌العاده Nitrux و پوسته Faiece بزنید.

۹. نصب برنامه‌ها کاربردی

برنامه‌ها در ابونتو با کمک مرکز نرم‌افزار به راحتی آب خوردن نصب میشوند. کاربرها امکان نوشتن بررسی و دادن رای به برنامه‌های محبوب خود در مرکز نرم‌افزاری را دارند.

چندتا از برنامه‌هایی که من همیشه نصب می‌کنم:

  • Chromium سریع‌ترین مرورگر
  • Sublime Text کمک دست خوبی در نوشتن کدهای مختلف
  • Audacious برنامه‌ای ساده و شبیه JetAudio برای پخش موسیقی

۱۰. از اوبونتو لذت ببرید

و منطقی باشید. اگر اولین بار است که اوبونتو نصب می‌کنید، درک کنید که عوض کردن سیستم‌عامل تغییر بزرگی است و برای کنار آمدن با محیط جدید باید وقت کافی بگذارید. اوبونتو هم مانند دیگر برنامه‌ها ممکن است کمبودهایی داشته باشد و با نصبش قرار نیست معجره‌ای رخ دهد.

رایانه‌ها برای ساده‌تر کردن زندگی ما ساخته شده‌اند، پس اگر با استفاده از ویندوز یا OS X خوش‌حال‌ترید از همان‌ها استفاده کنید. امیدوارم لحظات خوشی را با اوبونتو تجربه کنید \':)\'



برچسب ها : , , ,