منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

‫سال انفورماتیک در آلمان‬

‫”دانش را به میان مردم بردن”، یکى از شعارهاى هاى وزارت آموزش و تحقیقات آلمان است که چند‬سالى است براى آن تلاش میکند.


‫ سال ۲۰۰۵، سال اینتشتن بود.در سال ۲۰۰۶ به انفرماتیک اختصاص یافته‬ شد.‬ ‫استفاده از کامپیوتر در زندگى روزمره در بسیارى کشورها مدتهاست که جای خود را بازکرده و این‬ ‫گرایش نیز رو به افزایش است. از استفاده از موبایل گرفته تا عکاسى و خدمات بانکى و بسیارى عرصه‬ ‫هاى دیگر. گسترش کاربرد کامپیوتر در تمامى رشته ها و پیشروى در علم انفرماتیک، رقابت میان‬ ‫کشورهاى مختلف براى برترى بر یکدیگر را بیش از پیش دامن زده است. وضع آلمان در این رشته‬ ‫چگونه است؟‬ ‫"ماتیاس یارکه" رئیس انجمن انفورماتیک و پرفسور دانشگاه فنى شهر آخن میگوید انفورماتیک بقدرى‬ ‫اهمیت دارد که باید براى هرکس، از شاگرد مدرسه تا یک فرد بازنشسته، روشن شود بدون استفاده از‬ ‫این علم دیگر کارى از پیش نمیرود، چه براى تلفن کردن، چه راندن اتوموبیل و یا لوکوموتیو. در دنیاى‬ ‫امروز همه چیز تنها با استفاده از کامپیوتر ممکن میشود. ماتیاس یارکه:‬ ‫”تمرکز ما در این زمینه بر دو مورد است. اول از میان برداشتن جدایى عمیق میان آندسته که با مهارت‬ ‫قادرند با تکنولوژى جدید کار کنند، و آندسته که درمقابل صفحه نمایش یارانه سردرگم می مانند. و‬ ‫مورد دوم دستیابى به نوآورى در علم انفورماتیک و در ارتباط این رشته با شاخه هاى دیگر علوم است.‬ ‫در این عرصه امکان جهش به جلو بسیار فراهم است.”‬ ‫به همین خاطر هم وزارت آموزش و تحقیق آلمان مسابقات گوناگونى را براى دانش آموزان ترتیب‬ ‫میدهد تا پیشتازان جدید این علم را در میان نوجوانان پرورش دهد. )براى قرار گرفتن در جریان این‬ ‫مسابقات میتوانید به آدرس اینترنتى ‪ www.informatikjahr.de‬مراجعه کنید( "برنهارد رولدر" مدیر‬ ‫موسسه "بیتکم" که مخفف اتحادیه علوم انفورماتیک، مخابرات و علوم ارتباطات است درباره نیاز شدید‬ ‫به پرورش نیروهاى جوان میگوید:‬ ‫”در چنین سالى، سال انفورماتیک، به دانش آموزان این شانس داده میشود که بر اعتماد به نفس خود‬ ‫بیافزایند و به این علم علاقمند شوند. ما متوجه شده ایم که تعداد دانشجویان رشته انفورماتیک طى‬ ‫سالهاى اخیر در آلمان کاهش یافته. این موجب نگرانى ما است. اگر ما اهمیت انفورماتیک را به دانش‬ ‫آموزان توضیح دهیم آنگاه میتوانیم امیدوار باشیم که توانایى ها و ظرفیتهاى نوینى را پرورش خواهیم‬ ‫داد.”‬ ‫در سطح بین المللى کشور آلمان بعد از آمریکا و کانادا جاى دارد که البته چندان هم بد نیست. پروفسور‬ ‫یارکه معتقد است که:‬ ‫”به این قرار آلمان همراه با چند کشور دیگر در بالاترین رده قرار گرفته اند. آلمان بطور سنتى در زمینه‬ ‫ی الکتروتکنیک – انفورماتیک بسیار قوى است. و در سالهاى اخیر هم در زمینه انفورماتیک و رشتههاى‬ ‫مهندسى مانند مکانیک، و طراحى اتوموبیل پیشرفت بسیار کرده. من در این رشته ها آینده خیلى خوبى‬ ‫را براى علم انفورماتیک آلمان میبینم.”‬ ‫١‬ ‫اما پروفسور "ویلهم شیر" از انستیتوى انفورماتیک دانشگاه "زاربروکن" آلمان به این خوشبینى نیست.‬ ‫او معتقد است که آلمان در زمینه انفورماتیک با مشکلات ساختارى روبروست. و با وجود کیفیت بسیار‬ ‫بالا، اما این رشته قادر به یک جهش واقعى نیست و این درحالى است که "کنراد سوزه"، اولین مخترع‬ ‫کامپیوتر از همین کشور بوده. او میگوید:‬ ‫”در تمامى کشورهایى که در سیاست اقتصادى خود در کامپیوتر یک جهش داشته اند، پشتوانه رشد آنها‬ ‫سیاستى بوده که بر جلو انداختن علم انفورماتیک تاکید داشته. تنها در این صورت است که زمینه تحقیق‬ ‫و آموزش در ارتباط مستقیم با صنایع امکانپذیر است. و این مورد آخرى را من در آلمان و کلا در اروپا‬ ‫نمی بینم.”‬ ‫پروژه تازهی سال انفورماتیک طرح کارتهاى سلامتى است. و جالب است که بدانید بزرگترین پروژه‬ ‫انفورماتیک در جهان در این سال انجام میشود. پروفسور یارکه درباره این باره میگوید:‬ ‫”براى روشن شدن ابعاد این پروژه لازم است درنظر بگیریم که هشتاد میلیون کارت بیمه وجود دارند‬ ‫که این تعداد در دو میلیون سیستم که در مطب دکترها، بیمارستانها، و شرکتهاى بیمه هستند شناسایى‬ ‫میشوند. همه اینها باید بطور منطقى و با روشى قابل اطمینان باهم مرتبط شوند. این یک کار عظیم است.‬ ‫چنین پروژهاى حتی این تاثیر مثبت را دارد که میتواند به یک شانس براى صادرات تبدیل شود.”‬ ‫محل برگزارى سال انفورماتیک مکانهاى مختلف است. در سالنهاى مراسم و نمایشگاه و مسابقه هاى‬ ‫گوناگون، و حتى در نمایشگاه کشتىرانى برروى رود "البه" و "راین" در جنوب آلمان. از نظر پروفسور‬ ‫"ویلهم شیر" مهمتر از کارهاى تبلیغاتى را سیاست جدید در این عرصه است:‬ ‫” در آلمان یک زنجیر بهم پیوسته از طرح ریزى تا بازاریابى هنوز وجود ندارد. وزارت علوم و تحقیقات‬ ‫فقط به موضوع تحقیق علاقمند است و وزارت اقتصاد در دنیاى خودش سیر میکند. و بالاخره وزارت‬ ‫دارایى از زاویه دید خودش به قضایا نگاه میکند. اما براى فراهم کردن شرایط یک نوآورى و یک جهش،‬ ‫طرحى جامع لازم است. این دیگر در حوزه اختیارات صدراعظم است که به تمامى منابع دسترسى دارد.”‬ ‫اما آیا دانش انفورماتیک خود یک وزیر لازم ندارد که جوابگوى تمام نیازهاى آن باشد؟ وزیرى که تمام‬ ‫مسائل را مد نظر داشته باشد و لوازم کافى براى تامین نیازهای این رشته را فراهم نماید؟‬ ‫پروفسور ویلهم شیر پاسخ میدهد:‬ ‫”این گونه پیشنهادات تاکنون بارها شده است که مثلا حداقل یک وزیر یا معاون وزیر به این امر رسیدگى‬ ‫کند. ما به کسى که این نقش را در دولت بازى کند نیازمندیم.”‬ ‫اما خوش بینى زیادى به اینکه دولت آلمان در سال انفورماتیک این نیاز را برطرف کند و قدمى در این‬ ‫جهت بردارد وجود ندارد.‬ ‫آیا شما میدانید ساختارى که پرفسور ویلهلم شیر از آن یاد میکند در کدام کشورها بوجود آمده و‬ ‫نظرتان درباره وضع این رشته در ایران چیست؟‬

حال ما در کجا قرار داریم . تاثیر اجتماعات  ، لاگ ها ، اپن سورس و گنو/لینوکس در این مفهوم بسیار تاثیر گذار هست به طوری که کشور های مختلف طرح های بزرگ و بلند مدتی برای این منظور ایجاد نموده اند . در کشور ما ما کجا هستیم ؟

 

 

مطالب مرتبط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,