منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

«آر فورس دیپندز» رفیق روزهای بدبختی !

امروز می‌خوام یه رفیق و دوست خیلی خوب رو بهتون معرفی کنم. کسی که همیشه کنارتون هست ولی هیچ‌وقت نمی‌بینیدش. کسی که فقط تو روزای بدبختی یادتون بهش می‌افته و اون هم بی هیچ چشم‌داشتی کمک می‌کنه. معرفی می‌کنم آقای «آر فورس دیپندز» :

$ sudo dpkg -r --force-depends <package-name>
قضیه از چه قراره؟ من یه عادت خیلی زشت دارم، اون هم اینه که اگه سیستم‌عاملم درست کار کنه حس می‌کنم زندگیم یکنواخت شده و دچار پوچی شدم! حتمن باید یه انگولکیش بکنم تا به غلط کردم بی‌افتم ;)

خب بیشتر برامون توضیح بده.
امروز زد به سرم که گنوم ۳٫۶ رو با استفاده از بسته‌های اوبونتو ۱۲٫۱۰ به صورت دستی رو روی تریسکل ۶ (همون اوبونتو ۱۲٫۰۴)  نصب کنم. بعد از کلی بدبختی و بیچارگی تونستم یک سری از بسته‌ها رو به صورت دستی نصب کنم تا اینکه یک هو به ذهنم، رسید که مخازن تریسکل رو با اوبونتو عوض کنم تا عین بچه‌ی آدم خودش نصب کنه. بعد از عوض کردن مخازن، دیدم که وووی باید ۹۰ مگابایت دانلود کنم، منم پشیمون شدم و مخزن رو دوباره کردم همون تریسکل ۶.

اینا رو ول کن. اصل ماجرا رو بگو.
خلاصه دیدم که ناوتیلوس (Nautilus) مدیر فایل گنوم از کار افتاده. بعد از کلی سرو و کله زدم فهمیدم که مشکل از بسته‌ی libglib2.0-cil است و باید  پاکش کنم و اگه بخوام اون رو پاک کنم کل یونیتی و lightdm و غیره رو به فنا می‌ده و چون اون‌ها وابسته به libglib2.0-cil هستند، بعد از پاک کردنش همه‌چی رو پاک می‌کنه. این موقع بود که یادم به دوست جدیدم که خیلی وقت نیست باهاش آشنا شدم افتاد آقای «آر فورس دیپندز».

اعصاب من رو خورد نکن، بگو دیگه. ایشون هر وقت که می‌خواد بسته‌ای رو پاک کنه، تنها و تنها اون بسته رو پاک می‌کنه و کاری نداره که چه بسته‌هایی زندگیشون به اون بسته وابسته هست و  چی از کار می‌افته و چی نمی‌افته. برای بسته‌ی بالا دستور زیر کارساز هست:
$ sudo dpkg -r --force-depends libglib2.0-cli

نکته‌ی اخلاقی: به جای استفاده از دستور بالا و پیچوندن لقمه دور سرمون! میشه بسته‌های خراب رو downgrade کرد !



برچسب ها :