منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آزادی نرم افزار، مانعی بر درآمد؟

برای خود من اولا که تازه با مفاهیم آزادی نرم افزار و متن باز آشنا شده بودم سوالات زیادی پیش اومده بود که یکی از اونا این بود که اگه برای نرم افزار پولی نگیریم و هرکسی هم که نرم افزاری که دستش هست رو خیلی راحت به بقیه بده پس درآمد این وسط چی میشه؟
خب بعد از مدتی جواب این سوالو خیلی راحت پیدا کردم و اون هم اینه:تنها راه درآمد یک برامه نویس از نرم افزارش تنها فروش اون نیست.بلکه چیز هایی هست که مهم تر از خود نرم افزار هستند، برای مثال پشتیبانی!
اتفاقا پدر جنبش آزادی نرم افزار یعنی جناب ریچارد استالمن اینجوری میگه که تا زمانی که پشتیبانی تنها در دست کسی هست که سورس نرم افزار رو داره نمیشه پشتیبانی خوبی رو به مشتری داد.برای همینه که پشتیبانی مایکروسافت انقدر ضعیفه!
این حرف دقیق ترش این میشه که شما چون پولتونو گرفتید دیگه هیچ دلیلی نمیبینید که روی پشتیبانی وقت کافی رو بگذارید.ولی وقتی که نرم افزار رایگان باشه و شما پولو برای پشتیبانی بگیرید در کار خودتون جدیت بیشتری خواهید داشت.یعنی با استفاده از نرم افزار های آزاد نه تنها درآمد برنامه نویس حذف نمیشه، بلکه کیفیت نرم افزار و رضایت مشتری هم بیشتر میشه.



برچسب ها : ,