منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آماده سازی ابزارهای لازم برای برنامه نویسی C در لینوکس

برای اینکه بتوانید در لینوکس شروع به برنامه نویسی C  کنید ۱) کامپایلر و ۲) IDE‌ لازم دارید. gcc کامپایلر رایج در سیستم عامل لینوکس است که به صورت متن باز و تحت مجوز Gnu انتشار داده می شود. IDE های متعددی برای نوشتن کدهای C وجود دارد که یکی از آنها CodeBlock‌ است که در تمامی توزیع های لینوکسی از مخازن قابل نصب است.

برای شروع پیش از هر چیز باید کامپایلر gcc را نصب کنید. در لینک زیر چگونگی نصب gcc بر روی توزیع های رایج لینوکسی به همراه دیگر ابزارها مانند make توضیح داده شده است.

GCC‌ چیست و نصب آن در توزیع های لینوکسی

 پس از نصب gcc‌ می توانی بدون استفاده از هیچ IDE‌ و با استفاده از ویرایشگرهای متنی ساده برنامه را بنویسیم و سپس از طریق خط فرمان آنرا کامپایل کنیم. ولی برای راحتی کار از IDE‌ ها مانند CodeBlock‌ استفاده کنید.

با توجه به توزیع مورد استفاده خود از مخازن آن توزیع CodeBlocs را نصب کنید. سپس از منو Settings‌ گزینه Compiler‌ را انتخاب کنید و از Selected Compiler‌ باید Gnu GCC Compiler که قبلا نصب کریده را انتخاب کنید.

codeblocks_select_compilerشکل ۱

ایجاد پروژه جدید

CodeBlocks‌ از زبان C و ++C‌ پشتیبانی می کند. برای ایجاد یک پروژه جدید از منو File‌ باید New و سپس Project‌ را انتخاب کنید.

codeblocks_select_compiler2شکل ۲

مطابق شکل ۲ گزینه های متفاوتی وجود دارد ولی برای این پست از پنجره شکل ۲ از Project‌‌ مورد Empty Project را انتخاب کنید.

codeblocks_select_compiler3شکل ۳

در پنجره شکل ۳ کلید Next را کلیک کنید تا مطابق شکل ۴ بتوانید اطلاعات مربوط به پروژه را وارد کنید.

codeblocks_select_compiler4شکل ۴

پس از وارد کردن اطلاعات، در پنجره شکل ۵ می توانید برای این پروژه کامپایلری از میان کامپایلرهای موجود را انتخاب کنید که با آنچه که قبلا انتخاب کردید متفاوت باشد. در نهایت Finish‌ را کلیک کنید تا ایجاد پروژه به اتمام برسد.

codeblocks_select_compiler5شکل ۵

 پس از ایجاد پروژه باید فایل با پسوند c. یا cpp.‌ را به پروژه اضافه کنید. برای این منظور از منو File‌ گزینه New و سپس Project را انتخاب کنید تا شکل ۲ مجدد نمایش داده شود. سپس از همان پتجره و از بخش Files‌ گزینه C/C++ Source‌ را انتخاب کنید. در پنجره شکل ۶ باید زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید.

codeblocks_select_compiler6شکل ۶

از پنجره شکل ۷ از  Filename with full path باید نام و مسیر کامل به محلی که در مرحله پیش برای پروژه انتخاب کردیم را وارد کنید. همچنین از پنجره شکل ۷ باید Add to active project‌ را نیز انتخاب کرده باشید. سپس روی Finish‌ کلیک کنید.

codeblocks_select_compiler7شکل ۷

codeblocks_select_compiler8

شکل ۸

codeblocks_select_compiler9شکل ۹



برچسب ها :