منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش اجرای آندروید ۴ در ماشین مجازی

\"Android\"

آندروید پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها محسوب میشه که به دلیل همین محبوبیت فراوان کاربران زیادی نسبت به استفاده از اون در دیگر دستگاه‌ها علاقه نشان می‌دهند، حاصل علاقه‌ی کاربران کامپیوترهای شخصی ایجاد ANDROID x86  هست که امکان نصب این سیستم عامل را بر روی رایانه‌های شصی فراهم کرده است. شاید خیلی‌ها هم نسبت به استفاده از این سیستم عامل علاقه داشته باشند اما نصب به‌عنوان یک سیستم عامل مجزا بر روی سیستم شخصی نه! اگه شما هم مثل من جزو این دسته هستید با ما همراه باشید تا با نحوه‌ی راه‌اندازی آندروید ۴ بر روی ماشین مجازی آشنا شوید.

همانطور که گفتم قرار هست که نحوه‌ی راه‌اندازی بستنی حصیری گوگل بر روی ماشین مجازی رو مرور کنیم. در این آموزش از VirtualBox نسخه‌ی ۴٫۲ استفاده شده (البته در دو نسخه‌ی قبلی نیز آزمایش شد و به خوبی کار کرد. همچنین توصیه می‌کنم که بسته‌ی افزونه‌های VirtualBox را دانلود و نصب نمایید.)

در مرحله اول باید نسخه‌ی ۴.۰.۴ آندروید را که توسط VMLite برای استفاده در VirtualBox بهینه سازی شده است با حجم تقریبی ۹۰ مگابایت دانلود کنید. برای دانلود این نسخه به اینجا مراجعه کنید. (فایل مربوطه، فایل فشرده‌ای با پسوند ۷z می‌باشد.)

بعد از دریافت این فایل، محتویات آن را در محل مورد نظر خود استخراج کنید. فایل دانلود شده باید حاوی فایل‌هایی باشد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

\"1

بعد از استخراج فایل فشرده، برای اجرای این سیستم عامل دو راه دارید. راه اول این که بر روی فایل VMLite-Android-v4.0.4.vbox دوبار کلیک کنید (فایلی که در تصویر بالا انتخاب شده است) تا در VirtualBox نصب شود.

راه دیگر نصب، انتخاب گزینه‌ی Add.. از منوی Machine هست.

\"2

در صورت نصب بودن بسته‌ی افزونه‌ها شما بدون مشکل وارد محیط آندروید خواهید شد اما در صورت نصب نبودن این افزونه‌ها یک قدم دیگر قبل از اجرای سیستم‌عامل خواهید داشت. گزینه‌ی Setting را انتخاب کرده. در پنجره‌ی باز شده USB را انتخاب کرده و تیک گزینه‌ی Enable USB 2.0 را بردارید.

\"3

در زیر تصاویری از مراحل شروع به کار آندروید ۴ رو مشاهده می‌کنید:

\"4

صفحه‌ی بوت‌لودر آندروید ۴

\"5

صفحه‌ی اول آندروید ۴ که برای ورود به آن باید قفل را به سمت راست بکشید.

اما می‌رسیم به بخشی که آندروید رو بسیار پر طرفدار کرده، نرم‌افزار‌های متنوع و بی‌شمار اون. برای نصب نرم‌افزار می‌تونید از چند روشی که در زیر پیشنهاد می‌کنم استفاده کنید:

روش اول که معمول‌ترین روش هم می‌باشد استفاده از مارکت گوگل می‌باشد که به دلیل تحریم‌ها برای استفاده از آن مسلما باید از IP غیر ایرانی استفاده کنید.

روش دوم نصب نرم‌افزارها، دریافت مارکت ایرانی بازار هست که جایگزینی بسیار عالی برای مارکت گوگل محسوب می‌شود. توجه کنید که برای نصب نرم‌افزار از مکانی غیر از مارکت گوگل باید تغییر کوچکی در تنظیمات انجام دهید. به قسمت Settings رفته و بخش Security را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این بخش به دنبال گزینه‌ی Unknown Sources بگردید و چک مارک کنار آن را تیک‌دار کنید.

اما سومین روش استفاده از Android Debug Bridge یا به اختصار adb هست که علاوه بر نصب نرم‌افزار، فعالیت‌های دیگری را نیز بر عهده دارد. برای نصب این نرم‌افزار در فدورا کافیست بسته‌ی ابزار آندروید را نصب کنید:

# yum install android-tools

این بسته شامل ابزار‌های لازم برای آندروید می‌باشد که adb نیز یکی از همین ابزارها هست. بعد از نصب این ابزار قبل انجام هرکاری باید چک کنید که adb دستگاه آندروید مجازی رو شناخته یا خیر.  برای اینکار در ترمینال فدورا دستور زیر را وارد کنید : ( آندروید باید در حال اجرا باشد)

$ adb devices

که خروجی این دستور باید چیزی مشابه با دستور زیر باشد:

* daemon not running. starting it now on port 5037 *

* daemon started successfully *

List of devices attached

با مشاهده این دستور از شناختن دستگاه توسط adb مطمئن شده و می‌تونیم به باقی فعالیت‌ها برسیم. در زیر برخی از دستورات پرکاربرد adb رو بیان کردیم: (دستور ها باید در خط فرمان خود فدورا وارد شوند.)

نصب نرم‌افزار : برای نصب نرم‌افزارها از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

$ adb install /masir/file.apk

همچنین این دستور دارای چند سوئیچ پرکاربرد هست از جمله:

r- برای نصب مجدد نرم‌افزار

s- برای نصب نرم‌افزار در کارت حافظه

حذف نرم‌افزار: برای حذف نرم‌افزار ها از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

$ adb uninstall pkge-name

این دستور نیز دارای یک سوئیچ پرکاربرد هست. سوئیچ k- که به منظور نگه‌داری اطلاعات و کش نرم‌افزار مورد نظر به‌کار میره.

انتقال فایل: برای انتقال فایل‌ها از سیستم میزبان به سیستم مهمان از دستور زیر استفاده میشه:

$ adb push /miasire/file/morede/nazar/dar/systeme/mizban.*** /masire/gharar/girie/file/

و برای انتقال فایل‌ها از سیستم مهمان به سیستم میزبان از دستور زیر استفاده می‌کنیم:

$ adb pull /misre/file/mored/nazar/dar/systeme/mehman/ [/masire/ghara/girie/file/]

البته تعداد دستور‌های قابل استفاده با adb بسیار بیشتر از دستورهای ذکر شدست که می‌تونید خودتون ببینید.

امیدوارم که  از بستنی حصیری لذت ببرید \':)\' .

مطالب مرتبط :

  1. مجازی ساز VirtualBox 4.2 منتشر شد
  2. نصب مجازی ساز VirtualBox-4.1-4.1.20 در فدورا 17



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,