منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش اوبونتو: قسمت سوم، مدیریت پنجره‌ها

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

در این آموزش قصد داریم به مبحث Workspaceها و مدیریت پنجره‌ها و چگونگی حرکت و سوییچ کردن در فضاهای کاری و پنجره‌ها بپردازیم.
Workspaceها (فضاهای کاری) به‌عنوان دسکتاپ مجازی شناخته می‌شوند. Workspaceها نمایانگرهای جداگانه‌ای هستند که دسکتاپ شما را با برنامه‌های گروهی، گروه‌بندی می‌کند. با انجام این کار، به کاهش درهم‌ریختگی و بهبود دسکتاپ کمک کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید تمام برنامه‌های رسانه‌ای خود را در یک فضای کاری و مرورگر وب خود را در یک فضای کاری دیگر باز کنید. به‌طور پیشفرض اوبونتو دارای چهار فضای کاری است.

فعال‌سازی ‌Workspaceها

ویژگی‌های فضای کاری به‌طور پیش‌فرض در اوبونتو فعال نیست. برای فعال‌سازی فضاهای کاری ابتدا وارد System Settings شده و بر روی Appearance و سپس زبانه Behavior کلیک کنید. سپس Enable workspace را فعال کنید. پس از انجام این کار آیکون مربوط به Workspaceها به لانچر اضافه می‌شود.

سوئیچ کردن میان فضاهای کاری

اگر Workspace را همانطور که توضیح داده شد فعال کرده باشید؛ خواهید توانست بین فضاهای کاری از طریق کلیک کردن بر روی آیکون سوئیچ فضاهای کاری بر روی لانچر سوئیچ کنید.
شما با استفاده از کلیدهای ترکیبی Super+S و فشردن دکمه‌های جهت‌نما مابین فضاهای کاری می‌توانید سوئیچ کنید.
توجه: دکمه Super همان کلیدی است که در دنیای مایکروسافت دکمه ویندوز نامیده می‌شود.

مدیریت پنجره‌ها

با باز کردن یک برنامه در اوبونتو مانند مرورگر وب یا ویرایشگر متنی، پنجره آن برنامه روی دسکتاپ باز خواهد شد.
در اوبونتو قسمت بالای پنجره (نوار عنوان) در سمت چپ در اکثر موارد نام نرم‌افزار نمایان می‌شود. در گوشه بالا سمت چپ سه دکمه مشاهده می‌شود. این دکمه‌ها وظیفه بستن پنجره یا مینیمم و ماکزیمم کردن پنجره را دارند. دیگر گزینه‌های مدیریت پنجره با کلیک راست کردن بر روی نوار عنوان در دسترس است.
بستن، به حداکثر رساندن، بازگرداندن و به حداقل رساندن پنجره‌ها
برای بستن پنجره می‌توانید روی دکمه بستن که به شکل یک علامت ضربدر است کلیک کنید. دکمه کناری دکمه بستن که به شکل یک خط است وظیفه پنهان کردن پنجره و فرستادن آن روی لانچر را دارد. هنگامی که یک نرم‌افزار در لانچر به‌صورت minimize قرار می‌گیرد. سمت چپ آیکون آن در لانچر یک مثلث اضافه می‌شود.
با کلیک بر روی آیکون برنامه minimize شده بر روی لانچر، پنچره به موقعیت اصلی آن برمی‌گردد. دکمه بعدی که maximize نام دارد و به شکل یک مربع است برنامه را به‌طور کامل بر روی فضای دسکتاپ به‌طور تمام‌صفحه قرار می‌دهد. با کلیک دوباره بر روی دکمه maximize پنجره مجدداً به اندازه اصلی آن باز می‌گردد.
جابه‌جا کردن و تغییر اندازه پنجره‌ها
برای جابه‌جا کردن یک پنجره در اطراف فضای کاری، ماوس را قرار دهید سپس روی دکمه سمت چپ ماوس کلیک کرده و پنجره را بکشید.
برای تغییر اندازه پنجره‌ها اشاره‌گر ماوس را روی لبه گوشه پنجره قرار دهید که نشانگر به یک فلش دوطرفه تبدیل شود سپس برای تغییر اندازه پنجره کلیک کرده و آن را بکشید.

سوئیچ کردن بین پنجره‌ها

در اوبونتو راه‌های زیادی برای تغییر بین پنجره‌های باز وجود دارد:
– اگر پنجره روی صفحه نمایش قابل مشاهده باشد، روی هر بخشی از آن کلیک کنید تا آن را در بالاتر از تمام پنجره‌های دیگر بالا ببرید.
– با کمک کلیدهای ترکیبی Alt+Tab نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. ابتدا کلید Alt را پایین نگه داشته و کلید Tab را بفشارید تا پنجره مورد نظر بصورت پاپ‌آپ نمایان شود.
– بر روی آیکون برنامه مورد نظر کلیک راست کرده اگر برنامه‌ای دارای چندین پنجره باز می‌باشد، برای انتخاب پنجره دلخواه روی گزینه مربوطه دو بار کلیک کنید.
با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Super+D تمام پنجره‌ها را مخفی کرده و با فشردن دوباره آن تمام پنجره‌ها را بازگردانید.

انتقال پنجره‌ای به یک فضای کاری دیگر

برای حرکت دادن پنجره‌ای به یک فضای کاری دیگر مطمئن شوید پنجره maximize نشده باشد. اگر maximize شده بود آن را به اندازه اصلی خود برگردانید.
سپس روی نوار عنوان پنجره کلیک راست کرده و انتخاب کنید:
Move to Workspace Left برای انتقال پنجره به فضای کاری چپ
Move to Workspace Right برای انتقال پنجره به فضای کاری راست
Move to Workspace Down برای انتقال پنجره به فضای کاری پایین
Move to Another Workspace فضای کاری را که مایلید پنجره بدان انتقال یابد انتخاب کنید.

کلیدهای میانبر یونیتی

هنگامی که چند ثانیه دکمه Super (که برخی آن را دکمه ویندوز می‌نامند) فشار دهید. یونیتی لیستی از میانبرهای صفحه‌کلید را نشان می‌دهد که به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

منبع: کتاب Getting Started with Ubuntu 16.04 نوشته The Ubuntu Manual Team

نوشته آموزش اوبونتو: قسمت سوم، مدیریت پنجره‌ها اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : , , ,