منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش ایجاد یک «شمسه» توسط نرم افزار Inkscape

امروز به مناسبت میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) آموزش ایجاد یک «شمسه» توسط نرم افزار Inkscape را قرار داده ام ، امید است که مورد پسند شما قرار گیرد.

 دانلود فایل ogv

در سایت آپارات:



«به دلیل زیاد بودن حجم فایل های ویدیویی آموزش متنی هم می گذارم»

آموزش متنی:

برای کشیدن شمسه از ابزار ایجاد ستاره و چند ضلعی استفاده می کنیم و ستاره ای با تعداد پر ۱۱ ایجام می کنیم.

\"\"

\"\"

\"\"

گره داخلی را به نقطه ی مشخص شده درگ و دراپ می کنیم.

\"\"

\"\"

حال رنگ داخل شکل را از بین می بریم بدین صورت که روی علامت X در قسمت رنگ ها کلیک می کنیم.

\"\"

Stroke در نوار پایین صفحه به معنی خط دور شکل است که با یک رنگ و یک عدد (ضخامت) مشخص می شود.هر چه ضخامت بیشتر باشد فاصله ی بین تکه های شمسه در آخر کار بیشتر خواهد بود.

در این تصویر شکل سمت راست با ضخامت ۴ و شکل سمت چپ با ضخامت ۱ پیکسل کشیده شده است

\"\"

حالا در حالتی که شکل انتخاب است در منوی Path گزینه ی Stroke to path را انتخاب می کنیم تا خط دور شکل به یک منحنی تبدیل شود.

این منحنی یک منحنی تو پر است زیرا Fill آن سیاه و Stroke آن بی رنگ است.حالا باید جای این دو را عوض کنیم بدین صورت که روی گزینه ی X در نوار رنگ ها کلیک کرده تا Fill از بین برود و با نگه داشتن کلید Shift روی رنگ سیاه کلیک می کنیم تا Stroke رنگ سیاه به خود بگیرد.

\"\"

\"\"

حالا در منوی Path گزینه ی Break apart را انتخاب می کنیم.با انتخاب این گزینه هر تکه از جسم جدا می شود.

\"\"

حالا باید تیغه های اضافه ی دور جسم را حذف کنیم برای این کار دکمه ی Alt را نگه داشته و کلیک و درگ می کنیم هر شکلی که نشانگر موس از آن عبور کند انتخاب می شود.

نکته : در سیستم عامل اوبونتو با این کار کل پنجره ی نرم افزار حرکت می کند.برای انجام این کار باید ابتدا کمی موس را کلیک و درگ کرده و بعد Alt را بگیریم.

\"\"

بعد از انتخواب شدن قسمت های اضافی آنها را Delete می کنیم.

\"\"

برای رنگ کردن داخل بخش های شمسه می توانیم آنها را با کلید Shift انتخاب کرده و رنگ کنیم و یا از ابزار Fill bounded areas استفاده کنیم.بدین صورت که میزان Threshold را روی ۱۰۰٪ قرار داده و و روی یکی از شکل ها کلیک می کنیم.بعد رنگ آن را تعیین کرده و روی بقیه ی قسمت ها ی همرنگ آن کلیک می کنیم.

\"\"\"\"

\"\"



برچسب ها : ,