منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش رایتر: قسمت اول، آشنایی با محیط کار نرم‌افزار

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

زمانی که برنامه رایتر (LibreOffice Writer) را اجرا می‌کنیم، مانند بقیه برنامه‌های کاربردی، این نرم‌افزار در یک پنجره برنامه‌ای ظاهر می‌شود. در نوار عنوان که در بالای پنجره قرار دارد، نام برنامه و نام فایلی که در حال ویرایش آن هستیم با یک خط فاصله نمایش داده می‌شود.

در خط بعد، منوهای برنامه را مشاهده می‌کنیم و در خط بعدی ابزارهای استاندارد واژه‌پرداز نمایان هستند که به‌وسیله منوی View>>Toolbars قابل اضافه یا حذف شدن هستند. در بخش میانی، اصطلاحاً صفحه کاغذ قرار دارد که می‌توانیم نامه، گزارش، کتاب، مجله و غیره را در این قسمت بنویسیم و یا ویرایش کنیم. در کنار و بالای این صفحه نوار باریکی با شماره‌هایی مشخص شده‌اند، که به آن خط‌کش گفته می‌شود. در انتهای پنجره نوار وضعیت قرار دارد. در سمت راست نوار وضعیت می‌توانیم بزرگ‌نمایی سند را تنظیم کرده و حالت خواندن، دو صفحه‌ای و تک صفحه‌ای را فعال کنیم.

نوار عنوان

نوار عنوان (Title Bar) در بالای پنجره رایتر قرار گرفته که نام فایل سند جاری را نشان می‌دهد وقتی که سند به تازگی ایجاد شده، نام سند Untiled X است که X یک عدد خواهد بود.

نوار منو اصلی

نوار منو اصلی (Menu Bar) در زیر نوار عنوان قرار گرفته است. زمانی که شما یکی از منوها را انتخاب می‌کنید یک زیرمنو ظاهر خواهد شد که بیشتر دستورات آن شامل موارد زیر است:

دستورات اجرایی، مانند Close یا Save کردن، که در منوی File موجود است.

Commands: کادرهای محاوره‌ای را باز می‌کنند که در انتهای آن سه نقطه وجود دارد، مانند Find یا Paste Special که در منوی Edit موجود است.

گزینه‌هایی که خود دارای زیرمنو هستند و بیشتر با پیکان مشکی که به سمت راست اشاره دارد مانند Toolbars و Zoom در منوی View، حرکت دادن مکان‌نما بر روی آن باعث باز شدن آن می‌شود.

نوار ابزار استاندارد (Standard Toolbar)

نوار ابزار استاندارد به‌صورت پیش‌فرض در زیر نوار منوی اصلی قرار دارد که ابزارهای پر کاربرد را نمایش می‌دهد، مانند: ذخیره‌سازی، چاپ، ایجاد سند جدید، این نوار ابزار در تمامی برنامه‌های LibreOffice وجود دارد. (Writer، Calc، Impress، Draw)

نوار قالب‌بندی

نوار قالب‌بندی (Formatting Toolbar) دومین نوار ابزاری است که با انتخاب متن یا عکس متفاوت می‌شود، یعنی در هنگام کار با متن، نوار قالب‌بندی گزینه‌های ویژه کاراکترها را نمایش داده و هنگامی که مکان‌نما بر روی تصویر قرار می‌گیرد نوار ابزارهای مخصوص تصاویر را نشان می‌دهد.

نوار ابزار تصاویر به‌صورت قفل شده در انتهای صفحه‌نمایش، نمایش داده می‌شود. یک نوار ابزار فرعی برای گلوله و شماره‌گذاری (Bullet and Numbering) در کنار نوار ابزار قالب‌بندی نمایش داده می‌شود.

نوار وضعیت

نوار وضعیت (Status Bar) در پایین فضای کاری واقع شده است. این نوار ابزار اطلاعاتی درباره سند و راه‌های مناسب برای تغییرات سریع برخی از ویژگی‌های سند را فراهم می‌کند. این نوار ابزار را می‌توان در منوی View پنهان یا آشکار کرد. همانطور که در تصویر نشان داده شده است:

نوار کناری

برای فعال کردن نوار کناری، Sidebar را از منوی View انتخاب می‌کنیم. نوار کناری شامل هفت آیتم تنظیمات، خصوصیات (Properties)، سبک‌ها و قالب‌بندی‌ها (Styles and Formatting)، گالری (Gallery)، دیدبان (Navigator)، مدیریت تغییرات (Manage Changes) و طراحی (Design) است.

خصوصیات: اگر متن انتخاب شده باشد ابزارهای قالب‌بندی کاراکتر، پاراگراف و سبک صفحه سند نمایش داده می‌شوند و اگر یک شکل انتخاب شده باشد، ابزارهای روشنایی، حالت رنگ گرافیک، شفافیت عرض و ارتفاع نشان داده می‌شوند.

سبک و قالب‌بندی: در این بخش سبک‌های مورد استفاده سند را می‌توان مدیریت کرد.

گالری: تصاویر و نمودارهای آماده مانند علایم جهت‌دار، پس‌زمینه و دیاگرام در این قسمت در دسترس است. در این بخش همچنین می‌توان یک دسته جدید ایجاد نمود. برای درج یک تصویر و یا اضافه کردن یک تصویر جدید به گالری، می‌توان تصویر انتخاب شده را با عمل Drag کردن وارد نمود.

دیدبان: فهرست کردن یک سند و سازماندهی مجدد محتوای آن با انتخاب کردن دسته‌بندی‌های مطالب مختلف از جمله سرفصل‌ها، جداول، قاب، گرافیک و … صورت می‌گیرد.

منبع: «جزوه آموزشی مهارت کار با نرم‌افزار واژه‌پرداز» نوشته شرکت دانش‌بنیان سافا

نوشته آموزش رایتر: قسمت اول، آشنایی با محیط کار نرم‌افزار اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : ,