منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش رایتر: قسمت پنجم، مدیریت اسناد

نوشته شده توسط فرشید نوتاش حقیقت.

جهت شروع باید یک صفحه جدید باز کنید. بدین منظور از منوی File > New > Document کمک می‌گیریم یا با کلیدهای میان‌بر Ctrl + N صفحه جدیدی باز کنید.

جهت ایجاد سند جدید برای نوشتن متن، باید سند از نوع Text Document باشد. بقیه گزینه‌ها جهت ایجاد اسناد دیگر لیبره‌آفیس کاربرد دارد. اگر سندی از قبل طراحی شده باشد و به الگوها (Templates) اضافه کرده باشیم، می‌توان با کلیک بر روی گزینه Templates آن الگوها را فراخوانی کرد.

اگر سندی را تایپ و آن را روی دیسک جانبی ذخیره کرده باشیم، جهت فراخوانی از گزینه Open استفاده می‌شود. قالب‌هایی را که می‌توان در رایتر باز نمود عبارتند از: TXT، DOC، DOCX، ODT.

آخرین سندهایی که باز شده‌اند را می‌توان از گزینه Recent Documents مجدداً فراخوانی کرد.

ذخیره کردن یک سند

برای ذخیره کردن از گزینه Save یا از کلیدهای میان‌بر Ctrl+S استفاده می‌شود. (توجه: هر گاه گزینه‌ای به رنگ خاکستری بود آن گزینه غیرفعال است.) در مورد گزینه Save، هر گاه غیرفعال بود، یا سند ذخیره شده است یا چیزی برای ذخیره کردن وجود ندارد.

گزینه Save as برای ذخیره کردن یک نسخه از سند جاری به نام دیگر و ادامه کار با سند جدید است.

گزینه Save a Copy برای ذخیره کپی از سند جاری به نام دیگر و ادامه کار با سند جاری است.

ذخیره کردن یک سند به صورت خودکار

رایتر می‌تواند یک سند را به‌صورت خودکار در یک فایل موقت در فواصل زمانی موقت ذخیره کند. ذخیره کردن به صورت خودکار، مانند ذخیره کردن به صورت دستی است، بازنویسی آخرین وضعیت از فایل مورد نظر در فایل‌های موقت ذخیره می‌شود. برای فعال‌سازی این قابلیت ابتدا باید وارد مسیر Tools > Options > Load/Save > General شده سپس بر روی Save AutoRecovery information every کلیک نمایید. و در فواصل زمانی آن را تنظیم کنید. مقدار پیش‌فرض ۱۵ دقیقه است. مقداری دلخواه را وارد کنید.

بستن یک سند

اگر تنها یک سند باز باشد و بخواهیم آن سند را ببندیم، می‌بایست به مسیر File > Close رفته و یا بر روی ضربدر در نوار عنوان کلیک کرد. علامت ضربدر ممکن است در سمت راست و یا سمت چپ نوار عنوان قرار گرفته باشد.

اگر سند ذخیره نشده باشد، پیامی نمایش داده می‌شود و از کاربر می‌پرسد که آیا قصد ذخیره آن را دارید و یا از اعمال تغییرات صرف نظر شود.

لغو و بازبینی تغییرات

هنگامی که یک سند باز است، می‌توان آخرین تغییر را با کلیدهای Ctrl+Z یا کلیک کردن بر روی دکمه undo واقع در نوار ابزار استاندارد و یا انتخاب مسیر Edit > Undo از نوار منو به عقب برگرداند. (همانطور که در تصویر مشخص است.) پس از به‌کارگیری دکمه undo دکمه redo فعال می‌شود. این دکمه نیز در نوار استاندارد و در مسیر Edit > Redo در دسترس است؛ همچنین می‌توان برای انجام عمل redo از ترکیب کلیدهای Ctrl+Y استفاده نمود.

منبع: «جزوه آموزشی مهارت کار با نرم‌افزار واژه‌پرداز» نوشته شرکت دانش‌بنیان سافا

نوشته آموزش رایتر: قسمت پنجم، مدیریت اسناد اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : ,