منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آموزش نصب لینوکس مینت 16 در کنار ویندوز

اغلب به کاربران تازه کار پیشنهاد می‌شود که هر دو سیستم عامل گنو/لینوکس و ویندوز را در کنار یکدیگر بر روی سیستم نصب داشته باشند. زیرا اکثر کاربران نمی‌توانند ناگهان ویندوز را رها کرده و پا به دنیای ناشناخته گنو/لینوکس بگذارند. بنابراین معمولا مقداری زمان می‌برد تا آن‌ها استفاده از ویندوز ر به مرور کم‌تر کرده و خود را با سیستم جدید وفق دهند. به همین دلیل به نظر ایده خوبی می‌رسد که هر دو سیستم عامل را در کنار یکدیگر نصب داشته باشیم. در این مقاله نحوه نصب کردن هر دو سیستم عامل در کنار یکردیگر را با هم مرور می‌کنیم.

قبل از اینکه نصب لینوکس مینت ۱۶  بصورت بوت دوگانه با ویندوز را شروع کنیم، اجازه دهید مقداری به جزئیات بپردازیم. در این سیستم که آموزش بر مبنای آن نوشته شده ویندوز۷ نصب بوده و ۳ پارتیشن در آن قرار داشت. در مرحله بعد به منظور نصب  لینوکس به صورت بوت دوگانه بر روی آن پارتیشن‌ها تغییر داده شد و حدود ۱۰۰ گیگ از ۳۲۰ گیگ برای نصب لینوکس اختصاص داده شد. .در همان زمان، ویندوز ۷ را به ویندوز ۸ و بعد از آن به ویندوز ۸.۱ آپگرید کرده که طی آن هیچ مشکلی در رابطه با بوت امن ویندوز ۸ برای بوت دوگانه پیش نیامد.

نصب لینوکس مینت ۱۶ در کنار ویندوز ۸ 

قدم‌های زیر را برای نصب لینوکس مینت در کنار ویندوز دنبال کنید. اگرچه این آموزش بر مبنای مینت ۱۶ ارائه شده ولی روال نصب اغلب توزیع‌ها در کنار ویندوز به همین شکل است.

قدم اول: ساخت یک یو اس بی یا دیسک زنده

مینت را دانلود کنید و یک یو اس بی یا دیسک زنده بسازید. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید می‌توانید از نرم افزار live usb creator tool برای این منظور بهره ببرید. در اوبونتو نیز می‌توانید از Startup Disk Creator استفاده کنید.

قدم دوم: یو اس بی زنده را بوت کنید

دیسک یا یو اس بی زنده را به کامپیوتر وصل کنید و سیستم را ری‌استارت کنید. در هنگام بوت شدن کامپیوتر دکمه F10 یا F12 را فشار دهید (بسته به سیستم‌های مختلف متفاوت است) تا وارد منوی بوت سیستم شوید. اکنون، گزینه‌ی boot from USB یا Removable Media را انتخاب کنید.

قدم سوم: نصب را آغاز کنید

فرآیند بوت شدن دیسک زنده مقداری زمان‌بر است؛ طی این فرآیند فایل‌های مورد نیاز از دیسک به حافظه رم منتقل شده و برای بارگذاری آماده می‌گردد. پس صبور باشید. همین که به دیسک زنده بوت شدید، سوالی مبنی بر تصمیم شما بر نصب مستقیم توزیع و یا صرفا تست کردن آن از شما پرسیده می‌شود که البته اگر گزینه تست را هم انتخاب کنید، می‌توانید به سادگی بر روی دسکتاپ به آیکن نصب مینت دسترسی داشته باشید.

Linux-Mint-Installation-1

در صفحات بعد، از شما درخواست می‌شود زبان سیستم‌عامل را انتخاب کنید. همچنین بعد از آن فضای مورد نیاز برای نصب، وضعیت باتری و ارتباط شما با اینترنت توسط نصاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Linux-Mint-Installation-2

Linux-Mint-Installation-3

قدم چهارم:آماده سازی پارتیشن‌ها

این بخش مهمترین بخش در کل فرآیند نصب گنو/لینوکس است. لینوکس مینت باید کجا نصب شود؟ همانطور که قبلا گفته شد، ما قرار است پارتیشن‌های جداگانه‌ای را برای ویندوز و لینوکس اختصاص دهیم. ویندوز هم‌اکنون بر روی سیستم نصب است، بنابراین باید یک پارتیشن جدید برای لینوکس مینت آماده کنیم. در پنجره Installation Type گزینه Something Else را انتخاب کنید:

Linux-Mint-Installation-4

در حال حاضر، در این سیستم سه پارتیشن NTFS و چند پارتیشن ext4  داریم. اگر پارتیشن ext4 ندارید، نگران نباشید. .همانطور که در تصویر زیر می‌توانید ببینید، در یکی از پارتیشن‌های NTFS، ویندوز نصب شده است. اگر می‌خواهید که ویندوز نصب شده بر روی سیستم را نگه دارید پس به این پارتیشن (همان درایو در ویندوز) دست نزنید.

امیدواریم بر روی هارد دیسک خود بیشتر از یک پارتیشن NTFS (یا FAT 32)  داشته باشید. چراکه هم‌اکنون یکی از آن‌ها به ویندوز اختصاص دارد (معمولا درایو C). چیزی که اینجا نیاز دارید اضافه کردن مقداری فضای آزاد به وسیله پاک کردن یکی از درایو‌های NTFS یا ext4 است. این کار تمام اطلاعات موجود بر روی پارتیشن را حذف می‌کند و به همین خاطر از شما می‌خواهیم مطمئن شوید که پارتیشن مربوط به ویندوز را به درستی شناسایی کرده باشید.

به منظور بدست آوردن فضای مورد نیاز، بر روی پارتیشن مورد نظر برای پاک کردن کلیک کنید و دکمه – را بزنید تا پارتیشن پاک شود.

Linux-Mint-Installation-5

قدم پنجم: ساخت root، swap و home 

پس از اینکه مقداری فضا را از روی  هارد دیسک آزاد کردیم،  زمان نصب لینوکس مینت بر روی آن می‌رسد. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، ولی ما در اینجا راه بهتر و کامل‌تر را که همان داشتن یک پارتیشن root، یک Swap  و یک Home هست به شما نشان می‌دهیم. پارتیشن روت مربوط به فایل‌های سیستمی است و فقط کاربر ریشه با رمز عبور به آن دسترسی دارد. پارتیشن خانگی یا Home مربوط به کاربری است که می‌سازیم و محتوی فایل‌های خود شخص است و پارتیشن سواپ به منظور جلوگیری از پر شدن حافظه رم و سرریز اطلاعات در آن ایجاد می‌شود تا از هنگ کردن سیستم جلوگیری شود. ایده خوب این است که این پارتیشن‌ها را بصورت جداگانه ایجاد کنیم؛ هرچند که برای نصب لینوکس تنها احتیاج به ایجاد پارتیشن ریشه خواهید داشت و Home بصورت یک پوشه در آن ایجاد خواهد شد.

در ابتدا پارتیشن روت را می‌سازیم.فضای خالی در دسترس را انتخاب کنید و بر روی دکمه + کلیک کنید.

Linux-Mint-Installation-6

در اینجا، اندازه پارتیشن روت را انتخاب کنید(۱۰ گیگ کافیست اما در اینجا ۲۰ گیگ را برای روت انتخاب میکنیم)، فایل سیستم ext4 را انتخاب کنید و در بخش آخر mount point را بر روی / (به معنی ریشه) قرار دهید.

Linux-Mint-Installation-7

اکنون، زمان ساخت پارتیشن swap است. اغلب توصیه می‌شود که اندازه سواپ را دوبرابر مقدار رم  سیستم در نظر بگیرید پس شما می‌توانید بر اساس رم سیستم خودتان اندازه سواپ را انتخاب کنید.

Linux-Mint-Installation-8

قدم بعد ساخت Home است.سعی کنید بیشترین فضا را به این پارتیشن اختصاص دهید زیرا این مکانی است که دانلودها و فایل‌های شما در آن نگهداری می‌شود.

Linux-Mint-Installation-9

و هنگامی که تمام این مراحل را انجام دادید و root ،swap و home را ساختید، بر روی دکمه Install کلیک کنید.

Linux-Mint-Installation-10

قدم ششم: روال معمولی را طی کنید

اگر با موفقیت تا به اینجا رسیده‌اید پس مراحل اصلی و سخت را پشت سر گذاشتید. اکنون شما با چند صفحه مواجه می‌شوید که باید در آن‌ها تنظیمات مختلف را مانند لی‌اوت کیبرد، منطقه زمانی و… را انتخاب کنید.

Linux-Mint-Installation-11

Linux-Mint-Installation-12

Linux-Mint-Installation-13

Linux-Mint-Installation-14

به محض اینکه عملیات نصب به اتمام رسید شما با پنجره‌ای که دو گزینه، یکی ماندن و ادامه استفاده از سیستم و دوم ری‌استارت کردن سیستم است روبه رو می‌شوید. گزینه دلخواه را انتخاب کنید.

Linux-Mint-Installation-15

در راه‌اندازی بعدی سیستم، شما گزینه‌ای به نام لینوکس مینت را در صفحه بوت لودر گراب و در کنار ویندوز خود مشاهده خواهید کرد.

در نهایت از توزیع گنو/لینوکس زیبای خود لذت ببرید.

 

itsfoss

10 دیدگاه برای این نوشته:

  1. مجتبی:
    ۲۷ آذر ۱۳۹۲ مینت نیازهای یه تازه‌کار رو پوشش میده. ولی چیزی که ممهمه اینه که چجور دیگران رو به گنو/لینوکس ترغیب کنیم. من خودم از مزیت‌های نرم‌افزار آزاد و نداشتن ویروس می‌گم ولی تا الان جواب چندانی نگرفتم. باید چیزی از لینوکس بگیم که یا ویندوز نداشته باشه یا اون کار رو به سختی انجام بده.
    مردم حاضرند با ویروس و ویندوز سر و کله بزنند و حاضر نیستند به سمت گنو/لینوکس بیان. اونهایی هم که میان بعد مثلا گوشی موبایلشون رو به کامپیوتر وصل می‌کنند و می‌بینن نرم‌افزار مدیریت گوشیشون دیگه اینجا کار نمی‌کنه برمی‌گردن به ویندوز.
    بعضی‌ها هم میگن که مثلا گنو/لینوکس مال هر کسی نیست و اونها همون بهتر که نیان ولی کسی نمی‌تونه نقش کاربر بیشتر رو تو پیشرفت گنو/لینوکس انکار کنه.
  2. mahdi:
    ۲۸ آذر ۱۳۹۲ به نظر من اینکه کاربرای ویندوزی کمتر سراغ گنولینوکس میان اینه که دیدگاهشون با لینوکسیا خیلی فرق میکنه.تولینوکس اکثرا (با افرادی که خودم بارها بحث کردم.البته همه اینطور نیستن)تمایل دارن از ترمینال استفاده کنن و هرکاری میکنن از اون استفاده کنن انگار موس چیزه بیخودیه براشون .و رابط گرافیکی هم guiهم براشون چندان جذابیتی نداره .معمولشون از کارت گرافیک استفاده چندانی نمیکنن(مخصوصا اونایی که کارت انتگریتد+انویدیا یا ای ام دی جدا گون روی سیستم دارن.انگار یه کارت گرفایک براشون اضافیه).شرکت های سخت افزاری پشتیبانی مناسبی برای لینوکس از جهت درایور و برنامه های جانبی ندارن(البته خیلی هاشون میگن کی همچین حرفی زده و لینوکس همه چی رو میشناسه و به دراور نیازی نیست و همه هم براش پشتیبانی دارن .و همه جا لینوکس کاربرد داره و فلا ن شرکت اینقدر براش داره همیشه هزینه میکنه و … ).با همه اینا و تمامی تعریف هایی که لینوکسی ها میکنن وقتی یه کاربر تازه وارد میاد توی لینوکس واقعا پشیمون میشه . که چرا دست از ویندوز کشید که از شورت کات کی ها و المان های رابط گرافیکی و نصب راحت برنامه ها و حل راححتر مشکلات اونا نصب راحت و .درایور ها و.. به لینوکس مهاجرت کرده.
    برنامه های مناسبی که در ویندوز هست و … که در لینوکس یا نیست یا مشابه هاش بسیار بسیار ضعیفترن(بشخصه تو خیلی از این زمینه ها ش حرف این دوستان رو پیش گرفتم ودر نهایت دیدم اون برنامه ها اونجور که میگن کار نمیکنن که حتی بخواد به پای همتای ویندوزیش برسن).
    در کنار این افراد یه سری افراد دیگه هم که تو سایت asklinux.irهستن که واقعا دمشون گرم خیلی کمک میکنن و راهنمایی های معقول میکنن و پیشنهاد هایی که میدن آدم کیف میکنه .این افراد خیلیاشن نمیگن که الا و بلا لینوکس و لینوکس برای کاربرا راحتتر ه و .. بلکه میگن برای ورود به دنیای لینوکس باید لینوکسی نگاه کنید نه ویندوزی .با این دید تازه جذابیت های لینوکس براتون آشکار میشه اینکه چه قدرتی در لینوکس دارین اینکه میگن ویروس نداره یعنی این نیست که نه واقعا ویروس نمیگیره .میگره ولی جامعه کاربری به سرعت تحت یه آپدیت و … این ویروس میروسا رو حل میکنه اما تو ویندوز کمتر این اتفاق میفته چون اول باید آنتی ویروس نصب کنی بعدش تا اون شرکت بفهمه که ویروس جدید اومد و اون ویروسو بخواد راهی برای داغون کردنش پیدا کنه .شاید دیر بشه….
    قدرتی و سادگی ای که ترمینال (شلِ بش)به آدم میده.البته شاید در نگاه اول بگیم ای بابا این چه رابط مسخره ایی اما وقتی که ببینی چه کارایی میتونی باهاش بکنی که با جی یو آی نمیتونی اونوقت ازش خوشت میاد .این افراد میگن اینطور نیست که همیشه از cliاستفاده کنی بلکه در ماقع مورد نیاز ازش استفاده میکنی .
    نکته جالب دیگه ای که درباره لینوکس هست اینه که برنامه ها همهdependecy دارن .البته شاید در نگاه اول بگیم این واقعا مزخرفترین چیزه لینوکس برای نصب برنامه ها که باید اول بری پیشنیاز ها رو نصب کنی و … بعدش فلان کار و بهمان کارو کنی برای نصب .اما دقیقا برعکس یکی از زیباترین کارهای لینوکس همین کاره .آخه مثلا میگم 100تا برنامه مختلف روی سیستم ه صورت عادی توی ویندوز ممکنه نصب کنیم و هر برنامه ای برای خودش یه سری فایل های dll و کتاب خونه و … داره و همه برنامه ها هم به صورت جدا گونه موقع نصب اون فایل ها رو توی درایوتون کپی میکنن و اینطوری ممکنه کلی فضا گرفته بشه اونم فقط بخاطره نصب برنامه ها یه برنامه چند مگ و چند گیگ و …هست .و مثلا کلا بشه 20گیگ برنامه (شامل ویژوال استودیو و فتوشاپ و آفیس….)
    اما تو لینوکس اکثر برنامه ها پیشنیاز های مشابه(فایل ها و dllها و کتابخونها) دارن به همین جهت به جای اینکه مثلا 20 تا برنامه همه بیان همون فایل ها رو هی کپی کنن و …
    یه بار از شما میخوان که فلان فایل رو باید قبلا داشته باشید و این کارو وقتی کنید و اون پیشنیاز رو برطرف کنید اونوقت دیگه اون 20 برنامه دیگه 20 کپی از این برنامه در جاهای مختلف نمیگیرن .و حالا برای همون مثال 100تا برنامه مثلا به جای 20گیگ فضا مقدار 15گیگ یا کمتر رو اشغال میکنن .این مزیت علاوه بر کمتر مصرف شدن حافظه دیسک موجب میشه برنامه هایی که میخواین دانلود کنید کم حجم تر هستن نسبت نوع ویندوز چون فقط شامل کد های اصلی هستن (چون دپندنسی ها رو شما قبلا نصب کردید)و …..
    نکته جالب دیگه ای که شاید گقتنش بد نباشه اینه که(البته خودم واقعا کف کردم اینو دیدم و بهش توجه کردم).مثلا وقتی یه لپ تا پ توش ویندوز 7 نصب کنید بعد از اینکه یه سری کارها توش کنید و نصب برنامه ها و … وقتی سییستم رو روشن میکنید میزان رمی که در حالت تازه روشن شده از سیستم اشغال میکنه در سیستم عامل ویندوز 1گیگ و خوردی هست که واقعا ستمه چون ممکنه کلا 4گیگ یا کمتر رم داشته باشین اما تو لینوکس(البته نمیدونم چرا اینجوریه و لی هر چی هست به نظر من خیلی باحاله)وقتی لینوکس رو نصب کنید بعد از یه مدتی و نصب برنامه های مختلف و … بعد از روشن کردن سیستم در حالت تازه روشن شده میزان رمی که اشغال میکنه 300مگ هست حتی اگه فایرفاکس و چند تا برنامه دیگه و … رو هم اجرا کنید بازم شاید برسه به 800 مگ که حتی خیلی کمتر از حالت بدون اینکه هیچ برنامه یی رو در ویندوز اجرا کنیم هست.
    نکته دیگه سرعت بوت لود لینوکس مینت 16هست که خیلی خوبه خدایی.
    ============
    در کل اینا نظر منه و اینکه “باید لینوکسی نگاه کنید” رو بسیار قبول دارم.
  3. مجتبی فاضلی:
    ۰۵ دی ۱۳۹۲ سلام . اول.تشکر میکنم. به کارت ادامه بده .چیزهای جدید یاد بگیر و به همه یاد بده .
    دوم .روش آموزشت خیلی خوبه .
    سوم.بازم مطالب خوب بگذار.
    چهارم . چون خیلی خوب مینویسی بهتر نیست یه بخش راه اندازی کنی به نام :لینوکس برای تازه کاران. یه ایده بود .
    چون p رو روی صفحه کلید \یدا نکردم مستقیم به ششم میریم.
    ششم .استفاده از عکس و کادر هایی که کشیدی مناسب بود . لطفا از شماره گذاری توی عکسا هم استفاده کن.
    هفتم. اینکه ضمن توضیح قسمت های مختلف کمی علمی تر توضیح میدی خوب و مفیده .مثلا وقتی میگی swap رو اینقدر در نظر بگیر ..دلیلش رو بلافاصله میگی . جوری که خواننده فراموش نمیکنه دلیل این کار رو .
    هفتم .این خیلی خوبه که اینقدر مفید باشی.
    تو مفیدی.
    هشتم.فکر میکنم بازم دوس دارم ازت مقاله های بیشتری ببینم …در نتیجه :
    نهم.سپاس . اگه این رو دقیق نخوندی برو به اول..<>.
  4. Martin:
    ۱۵ دی ۱۳۹۲ نظرات ما رو منعکس نمی کنی ادمین !
  5. مهسا:
    ۱۸ دی ۱۳۹۲ سلام من میخوام کنار xp نصب کنم چیکار کنم؟
    نرم افزار VMware.Work رو دارم اما رم سیستمم 2 هست اگه بریزم مشکل پیش نمیاد؟
    یه راهنمایی میکنید منو ممنون
  6. امین فیض‌پور:
    ۱۹ دی ۱۳۹۲ سلام
    خب ابتدا اگر می‌خواهید بر روی سیستم نصب کنید باید فایل ایزو سیستم عامل رو بر روی فلش یا دی وی دی رایت کنید و دیسک یا فلش رو بوت کنید و با توجه به راهنما جلو برید و در آخر اینکه با توجه به رم سیستمتون برای شما مشکلی پیش نمیاد و پیشنهاد میکنم که مقدار سواپ رو ۳ گیگ در نظر بگیرید.
    و همچنین برای اجرا بر روی ماشین مجازی هم مشکلی پیش نمیاد.
  7. noshin:
    ۲۵ دی ۱۳۹۲ سلام کسی میتونه راجع به این ارور کمکم کنه
    http://upload7.ir/imgs/2014-01/78707864396944281673.png
  8. مسعود آموزگار:
    ۲۶ دی ۱۳۹۲ دیسک رو با سرعت پایین تری رایت کنید و از سالم بودن ایزو مطمئن بشید.
    به احتمال زیاد دیسک بد رایت شده.
  9. سعید:
    ۲۶ دی ۱۳۹۲ من نصب کردم ولی بدون اینکه از من سوالی کنه مستقیم میره توی ویندوز و از من نمیپرسه که با لینوکس بیام بالا یا ویندوز؟؟لبتاب اچ پی 4530 دارمممنون
  10. noshin:
    ۲۷ دی ۱۳۹۲ من یه dvd اوبونتو خریدم از بیرون اونم همینه/حتی kali هم میخواستم بریزم نشد/رو فلش زدم نشد رو dvd زدم نشد / احتمالش هست از هاردم باشه؟ رو ویرچوال ماشین هم نشد خواهشن یه کمکی کنید بدجور من رو درگیر کرده نصب لینوکس

ارسال نظر سریع



برچسب ها : ,