منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آنلاک کردن گوشی‌ها غیر قانونی شد

تو آمریکا و کشورهای غربی خیلی از اپراتورهای موبایل سیم‌کارت‌هاشون رو به همراه گوشی در اختیار مشترکین‌شون قرار میدن. این گوشی‌ها به نحوی قفل میشن که با سیم‌کارت اپراتورهای دیگه کار نکنه. بعضی‌های با یه پروسه نرم‌افزاری این قفل رو می‌شکوندن تا بتونن از گوشی‌شون با سیم‌کارت‌های دیگه هم استفاده کنن. این کار که بهش آنلاک کردن میگن تا حالا مورد قانونی نداشت و دارنده گوشی می‌تونست این کار رو بکنه. ۲۶ ژانویه قانون DMCA در این رابطه بازبینی شده و از اون به بعد آنلاک کردن گوشی‌ها و تبلت‌هایی که از اپراتورهای آمریکایی خریداری بشن غیر قانونی به شمار میاد. می‌تونید پرونده حقوقی این داستان رو اینجا بخونید،‌ اما اگر بخواهیم خیلی کوتاه بهش بپردازیم، از این روز اداره کپی‌رایت آمریکا و کتابخانه ملی کنگره آمریکا دیگه آنلاک کردن گوشی‌هایی که از اپراتورهای این کشور خریداری شده باشن رو مجاز نمی‌دونن.

جیل‌برک
ربکا جسکی، فعال حقوق دیجیتال تو بنیاد جبهه الکترونیک از این قانون انتقاد می‌کنه و معتقده که «شما باید آزاد باشید تا بتونید گوشی‌تون رو آنلاک کنید. این قانون باید با نقض کپی‌رایت مبارزه می‌کرد، نه اینکه کاربران رو محدود کنه تا نتونن کاری که دلشون می‌خواد رو با دستگاهشون انجام بدن.»

نکته قابل ذکر اینه که این قانون برای گوشی‌هایی که تا کنون آنلاک شدن صادق نیست. یعنی اگه قبلا گوشی‌تون رو آنلاک کرده بودین مشکل حقوقی و قانونی ندارین. اما اگر از این به بعد این کار رو بکنید، اپراتور حق داره ازتون شکایت کنه. میزان جریمه برای افراد عادی تا ۲۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده و برای مواردی که به منظور تجارت و یا انجام جرم آنلاک شده باشن می‌تونه تا ۵۰۰٫۰۰۰ دلار جریمه داشته باشه.

انتظار نمیره که اپراتورها از افراد حقیقی شکایتی داشته باشن، اما خوب به هر حال این عمل از این به بعد غیر قانونی به شمار میاد و احتمالا بعضی‌ها خودشون بی‌خیال این کار میشن. سال ۲۰۱۵ این قانون دوباره بازبینی میشه و بنیاد جبهه الکترونیک امیدواره که این قانون مجددا لغو بشه.

منبع: +



برچسب ها : , , , ,