منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

آیا تصمیم دولت چین به گسترش گنو/لینوکس می‌انجامد؟

اخیراً دولت چین استفاده از ویندوز ۸ را در سیستم‌های دولتی این کشور ممنوع کرده است.

140520104015-china-windows-8-620xa

مرکز خرید دولتی مرکزی چین در پی حکمی ممنوعیت استفاده از ویندوز ۸ را در ادارات و نهادهای دولتی را به دلیل آنچه که استفاده از دستگاه‌هایی با صرفه جویی در هزینه‌ی انرژی عنوان نمود، ممنوع اعلام کرد.

این تصمیم در حالی گرفته‌شده است که مایکروسافت به‌شدت در تلاش‌های خود در جهت گسترش نفوذ خود در این کشور افزوده بود و در تلاش بود تا جای پای خود را در این کشور آسیای شرقی بیشتر باز کند.

همچنین پنجاه درصد از کاربران این کشور هنوز از سیستم‌عامل سیزده ساله‌ی XP استفاده می کنند. که پشتیبانی آن نیز توسط مایکروسافت پایان‌یافته است. خبرگزاری شین هوا عنوان کرده است که این موضوع به دلیل تأمین امنیت سیستم‌ها گرفته شده است.

مرکز خرید دولتی مرکزی چین و خبرگزاری شین هوا توضیح ندادند که چگونه ممنوعیت استفاده از ویندوز ۸ می‌تواند به‌صرفه جویی در انرژی یا کمک در محافظت برابر هکرها بیانجامد.

در ضمن گمانه‌زنی‌ها در مورد جایگزین احتمالی این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز در ادارات دولتی چینی هستند و هنوز مشخص نیست که پس از کنارگذاشته شدن سیستم‌عامل ویندوز ۸، چه سیستم‌عاملی جایگزین آن خواهد شد. ویندوز XP، همچنان توسط کاربران زیادی در چین مورداستفاده قرار می‌گیرد اما با پایان پشتیبانی از آن، استفاده از آن نیز پرمخاطره خواهد بود و به نظر می‌رسد ویندوز ۷ به‌عنوان تنها انتخاب باقی خواهد ماند.

البته این خبر می‌تواند به افزایش استفاده از سیستم‌عامل Ubuntu Kylin منجر شود. Ubuntu Kylin توزیعی است که بومی‌سازی‌های خوبی برای کاربران چینی بر روی آن صورت گرفته است.

به نظر شما آیا این تصمیم می‌تواند به رشد استفاده از سیستم‌عامل‌های متن‌باز در این کشور منجر گردد؟

omgubuntu

4 دیدگاه برای این نوشته:

  1. Rasool Entertainment:
    ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ سلام.
    به نظر من که اوبونتو کاربرای بیشتری رو پیدا می کنه ( توی چین )
    دولت چین مطمئنا کارمندای زیادی داره ( از میزان جمعیتش مشخصه ) پس براش صرفی نمی کنه بخواد برای تک تک سیستم ها لایسنس 8 رو بگیره. XP هم که خدابیامرزدش دیگه کارایی نداره. پس امیدی هست.
  2. مجتبی:
    ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ اگه بتونه اوبونتو رو جایگزین ویندوز کنه خوب میشه
  3. امین:
    ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ این چینی هام که کارشون بیوفته سر یه چیزی خیلی بدجور به توسئه توی اون پلتفرم فکر میکنن!
    اینده خوبی رو میبینم واسه توسئه نرم افزارای خوب اوبونتویی!
  4. اردشیر:
    ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ اصلاحات زوری دولتی بالا به پایین از نوع چینی را دوست ندارم
    دوست دارم لینوکس بعنوان منادی آزادی نرم افزاری
    مانند همه جا با جنبش های مردمی آزادی خواهانه گسترش یابد
    نه قوانین دولتیهیچ بعید نیست روزی در چین نیز مانند روسیه سیستم عاملی ملی و اجباری دولتی برای نهادهای دولتی و مبتنی بر لینوکس ساخته شود که کار آن ایجاد یک سیستم جاسوسی داخلی باشداقدامات و اصلاحات دولتی حتی اگر به سوی فراگیر شدن سیستم عاملهای صد در صد لیبره هم شود باز هم بد است کمترین بدی آن تک محصولی شدن بازارست بدی دیگر آن پوچ شدن معنای آزادی از تصمیمات دولتیست لینوکس نه تنها قرار بود آزادی مردم را از دولت های بیگانه مانند آمریکا و شرکتهای چند ملیتی بزرگ مانند مایکروسافت تامین کند بلکه قرار بود جنبش لینوکس و گنو آزادی مردم را از دولت و تصمیمات و قوانین دولتی نیز تامین کندمن در آرزوی گسترش هر چه بیشتر لینوکس هستم اما به صورت جنبشهای مردمی چیزی درست مانند همین وبسایت! از اینکه لینوکس هم توسط دولت ها مصادره شود حالم به هم می خورد. باز خوبست چین تنها گفته ویندوز هشت در نهادهای دولتی ممنوعست نه در خانه های مردم و سخنی هم از لینوکس نیامده یعنی شاید برای خیل بی سواد کارمندان بهره بردن از ویندوز 7 نخستین گزینه باشد در کل اصلاحات دولتی همواره آدم را از چاله به چاه می اندازد حال آنکه روی آوردن به نرم افزار آزاد زمانی ثمر بخشست که با آگاهی مردمی توام باشدنمی خواهم بگویم چین نباید ویندوز هشت را در نهادهای دولتی ممنوع می کرد اتفاقا این کار خوبیست اما می خواهم بگویم تا زمانی که این کارها به پشتوانه ی قوی مردمی انجام نگرفته است عملا پوچست و گاه شاید نتیجه ی معکوس هم بدهد در جامعه ای که مانند اروپا و آمریکا جنبش فراگیر مردمی در حمایت از لینوکس ندارد هیچ کار مثبتی نمی توان کرد. آزادی نرم افزار با معنای آزادی و آگاهی در جامعه سخت در پیوندست… و زمانی که لینوکس بدون آگاهی مردمی گسترش یابد واقعا به چه می ارزد؟

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , ,