منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ارائه گوشی آزمایشی با سیستم‌عامل فایرفاکس

چند روز پیش شرکت موزیلا از ارائه سیستم‌عامل فایرفاکس برای گوشی‌ها خبر داد، ولی تا اونجایی که من تو وبلاگستان فارسی دیدم کسی چیزی در موردش ننوشت. البته اطلاعات خیلی زیادی منتشر نشده و این گوشی‌ها فقط برای توسعه‌دهنده‌ها عرضه خواهد شد فعلا. سیستم‌عامل فایرفاکس کاملا مبتنی بر استانداردهای باز وب طراحی شده. تو این سیستم‌عامل، برنامه‌ها با اچ‌تی‌ام‌ال ۵ می‌تونن کارهای مختص گوشی‌ها رو انجام بدن، از ویبره کردن تا برقراری تماس و ارسال اس‌ام‌اس.

موزیلا میگه ما این گوشی‌های آزمایشی رو به این جهت عرضه می‌کنیم، چون مطمئنیم توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار به ما کمک می‌کنن تا قدرت وب رو به سکوی موبایل بیاریم. این گوشی‌ها توسط Geeksphone و با همراهی و کمک Telefonica ساخته میشن و قراره تو ماه فوریه عرضه بشن.

گیکس‌فون

 

موزیلا جزئیات فنی دو مدل از این گوشی‌ها رو هم منتشر کرده که بر خلاف اون چیزی که شاید انتظار داریم، به لحاظ سخت‌افزاری در رده‌های بالایی قرار ندارن. در واقع گوشی‌های معمولی به شمار میان از این نظر.

The Keon model

CPU Qualcomm Snapdragon S1 1Ghz
UMTS 2100/1900/900 (3G HSPA)
GSM 850/900/1800/1900 (2G EDGE)
Screen 3.5″ HVGA Multitouch
3 MP Camera
4GB ROM, 512 MB RAM
MicroSD, Wifi N, Light and proximity Sensor, G-Sensor, GPS, MicroUSB
1580 mAh battery
Over the air updates
Unlocked, add your own SIM card

The Peak model

CPU Qualcomm Snapdragon S4 1.2Ghz x2
UMTS 2100/1900/900 (3G HSPA)
GSM 850/900/1800/1900 (2G EDGE)
Screen 4.3″ qHD IPS Multitouch
Camera 8 MP (back) + 2 MP (front)
4 GB (ROM) and 512 (RAM)
MicroSD, Wifi N, Light and proximity Sensor, G-Sensor, GPS, MicroUSB, Flash (camera)
Battery 1800 mAh

اگر علاقمند و یا برنامه‌نویس هستید برای جزئیات بیشتر برید به این صفحه تا ببینید چه جوری میشه یه اپلیکیشن فایرفاکس درست کرد، اون رو تو شبیه‌ساز تست کرد و یا حتی این سیستم‌عامل فایرفاکس رو روی گوشی‌تون نصب کرد.

حالا باید صبر کرد و دید که سیاست‌های موزیلا به چه شکلی پیاده خواهند شد و سیستم‌عامل فایرفاکس و این سخت‌افزارهای نه چندان قوی چی از آب در میان. شاید اگر موزیلا تو این مرحله موفق بشه و بخواد تو آینده برای مصرف‌کننده‌ها هم محصولی عرضه کنه، از سخت‌افزار بهتری استفاده کنه؛ شاید هم با توجه به کارکرد سیستم‌عاملش نیازی به استفاده از سخت‌افزار بهتر نمی‌بینه و با همین سخت‌افزار هم می‌تونه عملکرد مناسب و قابل قبولی داشته باشه.



برچسب ها : , , , , ,