منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

استخراج آمار تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی از نظر سنجی جادی

چند وقت پیش جادی یه نظر سنجی گسترده در مورد وضعیت برنامه‌نویس‌ها و سیستم ادمین‌های ایران رو شروع کرد که اتفاقا با استقبال خوبی هم روبرو شد. آخرین آمار هم به همراه فایل اطلاعات نتایج این نظر سنجی توی وبلاگ جادی منتشر شده. به نظر میومد هدف این نظر سنجی بیشتر بررسی وضعیت مالی برنامه‌نویس‌ها هست ولی برای من جالب‌ترین قسمتش آمار فراوانی استفاده از زبان‌ها و تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی و علاقه‌مندی برنامه‌نویس‌های ایرانی به زبا‌ن‌های مختلف هست.

چند تا از سوال‌های مطرح شده توی این نظر سنجی در مورد تکنولوژی هست که خوشبختانه توی فایل اطلاعات منتشر شده اومده ولی مشکلش این هست که مقدار هر فیلد Comma Separated هست و نمیشه به راحتی توی لیبره یا اکسل از روش یه نمودار خوب درست کرد مثلا یک نفر ممکنه سه یا چهارتا زبون رو انتخاب کرده باشه. واسه همین من یه برنامه ساده با اسکالا نوشتم که این فرمت رو بخونه و هر زبان یا تکنولوژی رو به همراه تعداد تکرارش توی خروجی درج کنه و البته توی گیت‌هاب هم منتشرش کردم.

یه نکته مهم اینکه این برنامه بر خلاف اکثر برنامه‌های ساده موجود از تمام هسته‌های پردازنده شما استفاده میکنه. پیشنهاد میکنم ببینید که توی اسکالا چقدر این کار ساده هست و با تکنولوژی مورد علاقه خودتون مقایسه کنید.

و حالا این هم چندتا آمار باحال که با استفاده از این برنامه درست شده:

زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده شما در پروژه‌ها کدامند؟

iran_programming_languages_stat

به جز زبان‌های فعلی‌تان، دوست دارید با چه زبان برنامه ای نویسی کار کنید؟

iran_programming_languages_interested

دیتابیس‌های مورد استفاده؟

iranian_db

سیستم عامل رومیزی شما کدام است؟

iranian_os

سیستم عامل سرور مورد علاقه شما

iranian_os_server

در چه محیطی برنامه نویسی می‌کنید

iranian_ideاینها آماری بودند که رسم نمودار ازشون بدون استفاده از این برنامه سخت بود.

ابزارهای استفاده شده برای تهیه این پست:

  1. Scala
  2. Git
  3. LibreOffice Calc
  4. Gimp