منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اشتراک گذاری ماشین مجازی بین کلاینت های دیگر در شبکه

سلام دوستان . همیشه توی فکرم این بودن که چه طور ماشین مجازی ای که روی سیستم رومیزی نصب هست رو بین بقیه سیستم ها به اشتراک بزارم . بار ها شده بود که روی pc ماشین مجازی ای داشتیم اما برای این که کارم رو بتونم با لپ تاپ هم پیش ببرم مجبور بودم اون os رو دوباره روی لپ تاپ نصب کنم به عنوان مثال بک ترک یا کالی لینوکس و …

اما در آخر به روشی رسیدم که این مشکل رو حل می کنه یعنی دیگه نیازی نیست چندین ماشین مجازی مشابه در سیستم داشته باشیم . بلکه فقط یک بار آن ها را نصب می کنیم و در مواقع نیاز به صورت ریموت با استفاده از vmware workstation به آن ها متصل می شویم . منظورم از ریموت چیزی مثل vnc یا remote desktop نیست بلکه دقیقا همان ماشین مجازی را به صورت share بدون هیچ محدودیتی داخل vmware workstation خودمون داشته باشیم .

از خوبی های این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. هر سیستمی که بر روی آن vmware workstation نصب باشد , می تواند ماشین های مجازی خود را به اشتراک بگذارد .

2. در اتصال به صورت ریموت هیچ منابعی از سیستم مصرف نمی شود و ماشین مجازی در سیستم مقصد load و تغذیه می شود . طبیعتا سیستم های ضعیف تر می توانند هم زمان چندین ماشین مجازی را اجرا و از منابع فیزیکی سیستم مقصد مثل cpu و ram و … استفاده کنند .

اما از بدی های این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. برای استفاده به صورت ریموت هر دو سیستم ( کلاینت و سرور ) باید روشن باشند پس مصرف برق و فرسودگی سخت افزار در پیش رویمان است . این در حالی است که اگر همان ماشین مجازی را بر روی سیستم دوباره نصب کنیم , دیگر این مورد معنی ندارد .

2. وجود اخلال در صورتی که پهنای باند شبکه کم باشد . به عنوان مثال چندین کلاینت به صورت ریموت به سرور متصل شده و در کنار این اتصال ریموت برنامه ها و ابزار های دیگری هم از پهنای باند شبکه استفاده کنند .

اما برای پیاده سازی همچین سناریو ای باید چه کرد ؟ ابتدا توپولوژی زیر را فرض کنید :

OSLearn.ir_006

vmware workstation را در کلاینت باز می کنیم سپس از منوی File گزینه ی connect to server را انتخاب می کنیم :

OSLearn.ir_001

از قسمت server name آدرس آی پی سرور را وارد می کنیم . هم چنین در قسمت username یوزر root و در انتها پسورد را وارد می کنیم .

به صورت پیش فرض بعد از لاگین هیج ماشین مجازی ای مشاهده نمی کنید یعنی ماشین های مجازی ای که بر روی سرور نصب است را نمی توان مشاهده کرد اما می توانید یک ماشین مجازی با منابع سرور ایجاد کنید . برای این منظور می توان از گزینه ی Create a new virtual machine استفاده کرد .

ما هم از همین گزینه باید استفاده کنیم و شروع به ساخت یک ماشین مجازی می کنیم . مراحل را متناسب با os و کانفیگ خود پیش می بریم فقط در قسمت انتخاب هارد دیسک کمی باید دقت کنیم :

1. حتما باید مرحله ی اول ساخت ماشین مجازی یعنی مرحله ی virtual machine configuration بر روی custom انتخاب شود .

2. در مرحله ی Select a Disk گزینه ی Use an existing virtual disk را انتخاب شود .

وقتی که به مرحله ی دوم یعنی Use an existing virtual disk بر روی Next کلیک کنید تا به صفحه ی Select an Exinsting Disk برسید .

در این قسمت بر روی Browse کلیک کنید تا صفحه ی Open Existing Virtual Disk باز شود .

OSLearn.ir_002

همان طور که مشاهده می کنید . فقط دایرکتوری standard در قسمت Directories قرار دارد . اما می شود دایرکتوری ماشین های مجازی سرور را به این محل اضافه کرد . برای این منظور از symbolic link استفاده خواهیم کرد . به عنوان مثال :

root@elab:~# ln -s /media/Private/virtual machine/ /var/lib/vmware/Shared VMs/

همان طور که مشاهده می کنید یک symbolic link از دایرکتوری virtual machine در مسیر قرار گیری vm ایجاد کردیم . حال می توانیم از ماشین های مجازی موجود بر روی سرور استفاده کنیم و آن ها را پنجره ی Open Existing Virtual Disk انتخاب کنیم .

OSLearn.ir_003

بعد از انتخاب ماشین مجازی بقیه راه را همانند قبل طی می کنیم . در آخر می توان ماشین مجازی را استارت کرد ! دقیقا همانند زمانی که این ماشین بر روی سیستم خودمون نصب شده است .

نکته : با استفاده از این روش تمامی سیستم های داخل شبکه می توانند از ماشین مجازی استفاده کنند اما باید این نکته را ذکر کرد که یک سری اختلال برای ماشین مجازی در سیستم مقصد ایجاد می شود و خود سیستم مقصد دیگر قادر به استفاده از آن ماشین مجازی نمی شود . یعنی بقیه ی سیستم های می تونن به صورت share از ماشین مجازی استفاده کنند اما خود سیستم اصلی در هنگام اجرای ماشین مجازی با اررور مواجه می شود .

 

روش دیگر برای این سناریو استفاده از قابلیت خود vmware workstation است . به این صورت که می توان یک ماشین مجازی را به قسمت Shared VMs فرستاد . برای این منظور کافیست روی هر کدام از ماشین های مجازی که در نظر دارید راست کلیک کنید و از قسمت Manage گزینه ی share را انتخاب کنید :

OSLearn.ir_006

حالا روی next کلیک کنید تا به مرحله ی Select Transfer Type برسید . از قسمت VM Sharing Mode روی گزینه ی Move the virtual machine کلیک می کنیم و سپس Finish را می زنیم .

OSLearn.ir_007

نکته قابل ذکر دیگر معرفی سطح دسترسی برای یوزر های دیگر می باشد . به این صورت که می توان بر روی هر کدام از ماشین های مجازی راست کلیک کرد و از قسمت Manage و Permissions سطح دسترسی را برای یوزر های دیگر تعیین کرد .

OSLearn.ir_004

همان طور که گفته شد می توان از پنجره ی Manage Permissions for … بر روی add کلیک کرد و یوزر مورد نظر رو انتخاب کرد و یا بر روی گزینه ی Edit Roles کلیک کرد و جزییات سطح دسترسی را Role ها مشخص کرد و یا Role ای جدید اضافه کرد .

OSLearn.ir_0005

موفق و موید باشید .

 

منبع : او اس لرن دات آی آر | http://OSLearn.ir

نویسنده : E2MA3N



برچسب ها : , , , , , ,