منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اضافه کردن چند کلید دلخواه به کیبرد!

من یکی از کسانی هستم که کمتر از کیبرد لپتاپ استفاده میکنند و تقریبا 90 درصد اوقات یک کیبرد به لپتاپ متصل میکنم. اما کیبرد دوم من یک کیبرد کاملا ساده است(هیچ کلید اضافه ای برای کنترل مدیا و غیره ندارد) و خب این مساله کمی آزاردهنده است که برای رد کردن یک موسیقی از ماوس یا کیبرد لپتاپ استفاده کنم!

برای حل این مشکل 2 راه حل بیشتر نداشتم:
1- تغییر تنظمیات keyboard shortcut اوبونتو. این راه حل قطعا راه مناسبی نیست، چون نمیشه بیش از یک میانبر برای دستورهای کنترل مدیا تنظیم کرد(شاید بشه ولی من اطلاع ندارم!)، پس کل میانبر های اصلی کیبرد لپتاپ از کار می افتاد که اصلا خوشایند نیست.
2- اضافه کردن این کلید ها به کیبرد. (منظورم این نیست که به صورت فیزیکی چنتا کلید اضافه کنم!) یعنی چنتا شرتکات جدید داشته باشم که ازشون برای کنترل مدیا استفاده کنم.
ساده ترین راهی که برای این کار به نظر من رسید استفاده از  xdotool بود. از این ابزار میتوان برای شبیه سازی ورودی های موس و کیبرد (و سایر ورودی ها!)، و تغییر اندازه پنجره ها، و ... استفاده کرد. استفاده ما در اینجا خیلی ساده است و زیاد درگیر این ابزار نمیشیم. اگر علاقه دارید بیشتر با این پکیج آشنا بشید man در خدمت شماست!
خب xdotool یک دستور داره به اسم key که اسم هر کلیدی که بهش میگید رو فشار میده! (البته واقعا فشار نمیده! مجازیه!) مثلا:
 xdotool key a
به xserver میگه که a روی کیبرد فشار داده شد!
خب تا الأن یه کد کوچک دارم که میتونم جای اینکه به خودم زحمت بدم، دستم رو دراز کنم و کلیدی رو روی کیبرد لپتاپ فشار بدم، به کامپیوتر دستور بدم اینکارو انجام بده!