منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اطلاعات تکمیلی درباره مخازن دبیان

با سلام خدمت دوستان . در این پست آموزشی سعی داریم تا نگاهی کلی به مخزن ها و نحوه آدرس دهی در آنان و در نهایت انتخاب مخزنی متناسب با سرور خود داشته باشیم . هم چنین روش هایی را برای افزایش سرعت دانلود پکیج ها مطرح خواهیم کرد .

 

مقدمه :

در مرحله اول پیشنهاد می کنم خط به خط لینک های زیر رو مطالعه کنید :

https://wiki.debian.org/SourcesList
https://www.debian.org/mirror/list
https://www.debian.org/social_contract#guidelines

 

نگارش فایل sources.list :

اولین قدم برای انتخاب یک مخزن مناسب شناسایی فایلی در سیستم عامل است که مخازن در آن تعیین می شوند . این فایل sources.list نام داشته و در مسیر زیر قرار دارد :

/etc/apt/sources.list

 

برای این که مخزنی به سرور و یا حتی دسکتاپ اضافه کنیم ، باید آشنا با نحوه نگارش این فایل باشیم که در ادامه به توضیح آن می پردازیم .

ابتدا به مثال زیر که فرم کلی و استاندارد یک مخزن را نشان می دهد ، نگاه کنید :

deb http://site.example.com/debian distribution component1 component2 component3

 

عبارت اول (deb ) که در تمامی آدرس ها وجود دارد ، نوعی استاندارد بوده و می توان گفت نشان دهنده ی محتوای باینری داخل پکیج ها می باشد ( در مقاله deb-src که برای سورس برنامه است )

عبارت دوم یعنی از شروع http تا com. را url می نامند . در بعضی از مخازن ، ممکن است فایل ها و بسته های مربوط به دبیان در دایرکتوری ای خاص قرار داشته باشد . مثلا در مثال بالا این دایرکتوری debian نام دارد .

توجه داشته باشید که لزوما نام دایرکتوری نباید debian باشد و یا حتی لزومی برای ایجاد دایرکتوری وجود ندارد . مثلا url می تواند به صورت زیر هم وجود داشته باشد :

http://site.example.com/Server1
http://site.example.com/debian/iran/
http://site.example.com/

عبارت سوم یعنی distribution ، توزیع را مشخص می کند . همان طور که می دانید دبین ورژن های مختلفی را با اسم هایی متفاوت از هم منتشر کرده است . پس لازم است نام توزیعی که استفاده می کنیم را بدانیم و آن را در این قسمت قرار دهیم .

به عنوان مثال من فایل ایزوی debian 8 netinstall را دانلود و نصب کرده ام . پس باید در قسمت distribution نام Jessie را قرار دهم . همچنین می دونم که در حال حاضر ، دبین 8 به عنوان نسخه ای پایدار برای زمان حال حساب می شود . پس می توان به جای استفاده از نام Jessie از کلمه ی stable استفاده کنم .

نکته : به نام توزیع اصطلاحا code name گفته می شود که مطابق با این لینک ، می تواند عبارات wheezy, jessie, stretch, sid باشد .

نکته : به وضعیت پایداری یک توزیع اصطلاحا release class گفته می شود که مطالبق با این لینک ، می تواند عبارات oldstable, stable, testing, unstable باشد .

 

عبارات چهارم ، پنجم و ششم که در واقع هر سه به یک چیز اشاره می کنند . آن هم مجموعه ای از نرم افزار ها . دبیان برای استاندارد سازی سه نوع مجموعه نرم افزاری را ارایه کرده است :

مجموعه اول : main : تمامی نرم افزار هایی که DFSG در آن رعایت شده باشد در این گروه قرار می گیرد . لازم به ذکر است که وابستگی های نرم افزار های این گروه نیز در همین گروه قرار دارند . به صورت خلاصه نرم افزاری که هم خود و هم وابستگی هایش مطابق با DFSG باشد ، در این گروه قرار میگیرد .

مجموعه دوم : contrib : ممکن است یک نرم افزار مطابق با ضوابط DFSG باشد اما چند وابستگی از آن نرم افزار ، DFSG را رعایت نکرده باشد ، در این صورت آن نرم افزار و وابستگی هایش در این گروه قرار می گیرند .

مجموعه سوم : non-free : همان طور که از اسمش مشخص است ، نرم افزار هایی که مطابق با ضوابط DFSG نباشد ، در این گروه قرار میگرد .

 

نکته : زمانی پیش می آید که می خواهیم به سورس برنامه ای که در حال نصب است ، دسترسی داشته باشیم . برای این منظور لازم است تا آدرس مخزن خود را به شکل زیر در پایین آدرس اصلی مخزن اضافه کنیم . به عنوان مثال :

deb http://httpredir.debian.org/debian jessie main
deb-src http://httpredir.debian.org/debian jessie main

همان طور که مشاهده می کنید deb-src و مخصوصا کلمه ی src مخفف source به معنی دریافت سورس برنامه می باشد .

نکته : فرم و حالت استاندارد مخازن به این صورت بود که گفته شد اما طبیعتا مخازنی وجود دارند که متناسب با این فرم ایجاد نشده اند .

نکته : در میان آدرس های مخازنی که موجود است ، ممکن است به چیزی مثل زیر برخورد کنیم :

deb http://mirror.iranserver.com/debian/ jessie-updates main

به قسمت قبل گفتیم که عبارت سوم یعنی Distribution باید متناسب با نام هایی که مطرح شد باشد ، اما در آدرس بالا می بینیم که عبارت سوم به صورت jessie/updates درج شده است .

دلیل این امر و کار کرد موفقیت آمیز این آدرس را می توان با باز کردن url مخزن در مرورگر کشف کرد . به لینک زیر توجه کنید :

http://mirror.iranserver.com/debian/dists/

همان طور که مشاهده می کنید Distribution های مختلفی در این مخزن وجود دارد . از جمله jessie-update

سوال : فرق بین jessie و jessie-update چیست ؟ جواب این سوال را می توان از فایل README وجود در مخزن پرسید ! به لینک زیر توجه کنید :

http://mirror.iranserver.com/debian/dists/README

خیلی واضح در این فایل نوشنه شده است که jessie-update در واقع آپدیت های مهم و حساس برای jessie می باشد .

jessie-updates                 - important updates to Debian 8

 

مخازن اصلی / مخازن جایگزین :

دبیان دو دسته ی کلی برای مخازن خود در نظر گرفته است . اول مخازنی که همیشه در دسترس و بروز هستند که اصطلاحا به آن مخازن اصلی گفته می شود . دوم مخازنی که چند level پایین تر از مخازن اصلی قرار دارند . به عنوان مثال از پهنای باند کمتری برخوردارند و یا ممکن است در مواقعی down باشند .

نکته : مطلب مهمی که دبیان نیز به آن اشاره کرده است ، این است که لزوما مخازن اصلی برتر نسبت به مخازن جایگزین نیستند به عنوان مثال مخزن iranserver.com واقع در ایران سرعت بسیار بالایی ( چرا که سرور در داخل ایران است ) را در اختیار کاربران داخل کشور قرار می دهد . این در هر حالی است که مخزن ایران سرور جز مخازن جایگزین در دبیان معرفی شده است .

نکته :‌ برای مشاهده ی مخازن اصلی و جایگزینی که دبیان آن ها را پیشنهاد داده است به این لینک مراجعه کنید .

نکته : همان طور که در بالا اشاره شد . می توان از مخازن داخل کشور استفاده کرد تا پکیج ها با سرعت بیش تری دانلود شوند .

نکته : برای debian 8 netinstall می توان از مخازن داخلی زیر استفاده کرد : ( تست شده )

deb http://mirror.iranserver.com/debian jessie main contrib non-free

 

منبع : او اس لرن دات آی آر | http://OSLearn.ir

نویسنده : E2MA3N

از این مطلب راضی هستید ؟ می خواهید به سایت کمک کنید ؟ رضایت خودتون رو با دونیت به ما اعلام کنید . برای دونیت روی خرید کلیک کنید . با تشکر



برچسب ها : , , ,