منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

افزونه‌های گنوم‌شل برای سنتی پسندها

هنوز هم کسانی هستند که شکل و شمایل گنوم ۲ رو به گنوم ۳ ترجیح میدن. گنوم‌شل از طریق افزونه‌هایی که به زبان جاوا اسکریپت نوشته میشه قابل دست‌کاری هست. در این پست یک بسته از این افزونه‌ها رو معرفی میکنم که به وسیله اون‌ها می‌تونید گنوم ۳ رو بیشتر شبیه به گنوم ۲ کنید.

\"\"

 

افزونه ۱) جایجایی ساعت – Move the clock

این افزونه ساعت رو از مرکز پنل بالایی به سمت راست جابجا میکنه.

افزونه ۲) برنامه‌های موردپسند در پنل – Favourites in panel

یک آیکون اجرایی از برنامه‌های مورد علاقه رو در پنل اضافه میکنه. این افزونه وابسته به Dash هست. برای اضافه، جایجایی و تغییر این آیکون‌ها باید Dash رو تغییر بدید.

افزونه ۳) برنامه‌های مورد علاقه در پنل – Favourites in panel

دکمه Activities رو با یک منو از برنامه‌ها عوض می‌کنه. این منو با استفاده از امکانات گنوم شل طراحی شده، بنابراین زیاد شبیه به منوهای معمول نیست.

افزونه ۴) غیرفعال کردن میزکارهای پویا – Disable dynamic workspaces

گنوم ۳ تنها یک میزکار خالی رو ایجاد میکنه. میزکارهای جدید در صورت نیاز ایجاد میشن و اگر آخرین برنامه درون آنها بسته بشه، میزکار حذف میشه. این افزونه این قابلیت رو غیرفعال میکنه.

افزونه ۵) منو خاموش کردن – Shut Down menu

گزینه Suspend رو در منو به Shut Down تبدیل میکنه.

افزونه ۶) پنل پایینی – Bottom panel

پنل پایینی رو به پایین صفحه اضافه میکنه. این پنل حاوی فهرست برنامه‌های باز، دکمه‌های تعویض میزکار و دکمه message tray است. با کلیک راست بر روی تعویض کننده میزکار میتونید تعداد میزکارهای دلخواه رو تغییر بدید. به دلیل افقی بودن میزکارها برای جایجایی میتونید از کلیدهای ctrl-alt-left/right استفاده کنید.

تمام این افزونه‌ها در یک بسته از این آدرس قابل دریافت است. کافی است بسته رو در پوشه home خودتون بگذارید و extract (استخراج) کنید. بعد از اینکار باید گنوم‌شل رو با فشردن Alt+F2 تایپ حرف r و فشردن دکمه Enter مجددا راه‌اندازی کنید. بسته RPM رو هم برای فدورا ۱۵ میتونید از این آدرس دریافت کنید.

در ضمن هرکدام از افزونه‌ها رو از طریق برنامه gnome tweak tool میتونید جداگانه غیرفعال کنید.

(منبع)



برچسب ها : , , , , ,