منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

انتشار مگیا ۴

امروز ۱۲ بهمن برابر با ۱ فوریه ۲۰۱۴، نسخه ۴ توزیع محبوب مگیا منتشر شد.

توزیع Mageia بخاطر پایداری یکی از توزیع پرطرفداری میان کاربران حرفه‌ای لینوکس است که البته تلفظ درست نام آن مجیا است و به مندریک جادوگر (Mandrake the Magician) اشاره دارد که عنوان اصلی لینوکس مندریوا است و به غلط در بین کاربران فارسی مگیا نامیده می‌شود.

نمایی از میزکار کی‌دی‌ای مجیا ۴

در این نسخه مدیر بسته 4.11 rpm و بروزرسان urpm، هسته لینوکس ۳.۱۲، systemd 208، میزکارهای KDE 4.11،GNOME 3.10 ،Xfce 4.10 و لیبره آفیس ۴.۱.۳ به‌روز شده‌اند. بوت لودر گراب (GRUB) را به صورت پیش‌فرض دارد و گراب ۲ برای تست دردسترس است. همچنین بسته‌ها برای نصب و rpmdrake دوباره گروه‌بندی شده‌اند. پشتیبانی آزمایشی از UEFI و وضوح FullHD+ هم در این نسخه قرار گرفته است.

مجیا از توزیع مندریوا لینوکس منشعب شده است و اولین بار در سال ۲۰۱۱ نسخه مجیا ۱ منتشر شد.

از ویژگی‌های مجیا می‌توان دوره انتشار ۹ ماهه هر نسخه جدید و پشتیبانی ۱۸ ماهه از هر نسخه اشاره کرد و همچنین نخستین توزیع لینوکس است که از پایگاه‌داده ماریادی‌بی (MariaDB) به جای مای‌اس‌کیوال اوراکل استفاده می‌کند.

این توزیع از مدیر بسته ارپی‌ام با بسته‌های rmp استفاده می‌کند و اکثر میزکارهای معروف مانند گنوم، کی‌دی‌ای و … را پشتیبانی می‌کند و برای پردازنده‌های x86 و x86_64 تهیه شده است.

* برای دریافت این توزیع به آدرس mageia.org/en/downloads مراجعه کنید

The post انتشار مگیا ۴ appeared first on لینوکسی‌ها.



برچسب ها :