منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

انجمن گنو/گنو/لینوکس دبیان ایران

با سلام

دبیان زاده‌ی عشق است . سلام به دبورا و یان .

چند روزی هست که داریم روی انجمن دبیان ایران کار می‌کنیم . دلیل اینکه من همین اول شدیدا دارم باهاش همکاری می‌کنم اینه که روز اولی که خواستم با گنو/… کار کنم ، دوست داشتم با دبیان کار کنم ( البته بعد از امتحان ردهت ، فدورا ، سوزه ، کآرامد ، شریف ) . اما نه راهنما براش بود و نه حتی cdش راجایی می‌فروختند . بعد از چند سال دوباره که سراغ گنو/… آمدم سراغ دبیان را گرفتم . این بار cdش بود ، راهنماش نبود . برای همین با جستجو برای سوالاتم با انجمن اوبونتو آشنا شدم . از آن روز تا الان کاربر اوبونتو بودم و خواهم بود .

اما کماکان عاشق دبیان هستم و تمام تلاشم رو به عنوان یک عضو کوچیک در جنبش نرم‌افزار آزاد می‌کنم تا دبیان هم مانند توضیع‌های دیگه دارای راهنما و انجمن پرسش و پاسخ خیلی خوبی بشه عین خود توزیعش .

از هیچ توزیعی به اندازه‌ی دبیان راضی نیستم .

هر وقت در اوبونتو برنامه‌ای کار نمی‌کنه سریع می‌رم توی دبیان و اجراش می‌کنم . از وقتی دبیان ۴ رو نصب کردم تا وقتیکه دبیان ۵ رو جاش نصب کردم ، هیچ مشکلی نداشت . الان که این پست رو می‌نویسم چندتا ویکی درانجمن گنو/… دبیان ایران نوشتم که فایل pdf کاملش رو اینجا می‌زارم : ویکی نصب دبیانویکی نصب دبیان

از دوستان لینوکسی هم دعوت می‌کنم که اگر دوست داشتند گنو/… دبیان رو هم امتحان کنند .

نقاط قوتش زیاده . اما از نظر من اونی که بکارم میاد اینه که خیلی خوب‌تر از توضیع‌های دیگه با سخت‌افزارهایی که روشون نصب کردم کنار اومده . ( به خصوص مودم )

اما نقاط ضعفش یکی اینه که شاید یه‌خورده بسته‌هاش قدیمی باشه البته نسخه‌ی پایدارش . یکی هم اینکه بخاطر امنیت شاید یه‌خورده دست و پاگیر باشه .

در پایان هم دوست دارم تا از آلن باغومیان تشکر کنم ، چون اولین کسی که من دیدم اسمی از دبیان در ایران آورد ، آلن بود. امیدوارم تا دوباره به ایران برگرده و برای آزادی نرم‌افزار در ایران تلاش کنه .

یا علی




برچسب ها :