منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو و اوپن‌استک بر روی یکی از سوپرکامپیوترهای دولت چین

این روزها اوبونتو فقط یک سیستم عامل برای دسکتاپ و لپ‌تاپ و دیوایس‌های لمسی نیست ! اوبونتو در حال حاضر پرچمدار سیستم‌عامل‌ها در رایانش ابری و یکی از نوظهورهای سرورهای لینوکسی‌ست.  ادمین‌ها این مورد رو جدی بگیرند…

powerusers

اخیرا دولت چین اعلام کرده است که به کمک کنونیکال و اوبونتو، یکی از قوی‌ترین سوپرکامپیوترهای دنیا موسوم به Tianhe-2 در استان Guangdong چین که قرار است به کمک دولت چین بیاید که عملیات‌های پردازشی سنگین را به منظور تحلیل‌های آماری، سرشماری و دولت الکترونیک انجام دهد، به زودی به Ubuntu Server و OpenStack و ابزار مدیریتی Juju مجهز‌ می‌شود.

بخوانید از زبان مارک شاتلورث بنیانگذار اوبونتو و کنونیکال:

“To see the fastest supercomputer running OpenStack is already a beautiful thing,” said Mark Shuttleworth, founder of Ubuntu. “To see it running OpenStack with workloads orchestrated by Ubuntu Juju is incredibly powerful. We can’t wait to see it rolled out further.”

سوپرکامپیوتر Tianhe-2 توسط دانشگاه فناوری دفاع ملی چین طراحی شده و از پردازنده‌های Intel Xeon بهره می‌برد و قادر است ۳۳۸۶۲٫۷ پتافلوپ در هر ثانیه پردازش‌ را انجام دهد. همچنین این سوپرکامپیوتر دارای یک لینک ارتباطی ۱۶۰ گیگابیتی برای ارتباط و جابه‌جایی اطلاعات با بقیه نودها در شبکه است.

این اولین بار نیست که شرکت کنونیکال با دولت چین همکاری میکند و پیش از این سیستم عامل Kylin که نسخه بومی‌سازی شده اوبونتو به زبان چینی است را برای دولت چین منتشر کرده است.

برای جزئیات بیشتر میتوانید این لینک را دنبال کنید. در ضمن آخر این هفته ما، یعنی تیم اوبونتو ایران و بچه‌های دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی برنامه‌ای ترتیب داده‌ایم به بهانه انتشار اوبونتو ۱۴.۰۴ که آخر هفته نارنجی‌ای را در کنار هم داشته باشیم… به ما بپیوندید…



برچسب ها : , , , , ,