منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۳.۱۰ منتشر شد

مهر ماه بستر دو اتفاق مهم است؛ یکی بازگشایی مدارس و دیگری که به مراتب مهم‌تر است یعنی انتشار نسخه جدیدی از اوبونتو! اوبونتویی که دیروز منتشر شد برخلاق انتشارهای قبلی امکانات جدید زیادی ندارد با این حال بد نیست که چند خطی در موردش بنویسیم.

اوبونتو ۱۳.۱۰

با من همراه شوید تا ویژگی‌های اوبونتو ۱۳.۱۰ موسوم به سمندر خوشمزه یا Saucy Salamander را مرور کنیم.

تغییرات داشبورد و میزکار

تنها تغییر قابل توجه Unity در اوبونتو ۱۳.۱۰، اضافه شدن امکان جدیدی به نام حوزه‌های هوشمند یا Smart Scopes است. حوزه‌ها منابع جست‌وجو برای داشبورد هستند. برای مثال حوزه Github نتایج به دست آمده بر اساس جست و جوی شما از سایت Github را در داشبورد نشان میدهد. حوزه‌های هوشمند سعی می‌کند مرتبط‌ترین حوزه‌ها را براساس عبارتی که جست‌جو کرده‌اید حدس بزند و نتایج آن را نشان دهد.

برای مثال با جست جوی کلمه Istanbul ، داشبورد نتایجی از دسته‌های فایل و دایرکتوری، آب و هوا، اطلاعات و موزیک را فعال می‌کند. نتیجه چیزی شبیه زیر است.

حوزه‌های هوشمند اوبونتو ۱۳.۱۰

بعضی از حوزه‌ها پیش‌نمایش نیز دارند که با کلیک راست روی نتیجه‌شان فعال میشود.

پیش‌نمایش در حوزه‌های هوشمند

هرکدام از این حوزه‌ها امکان فعال یا غیرفعال شدن را دارند. گزینه Dash Plugins را انتخاب و با رفتن به بخش پیش‌نمایش هرکدام از این حوزه‌ها آن را غیرفعال کنید.

لیست حوزه‌های جست و جو

غیرفعال کردن حوزه‌های جست و جو

فعلا خبری از XMir نیست

تا همین چند هفته پیش قرار بود اوبونتو ۱۳.۱۰ به صورت پیش‌فرض روی XMir اجرا شود تا این نرم‌افزار برای برنامه‌های آتی اوبونتو که کوچ کامل به Mir است محک بخورد اما توسعه دهندگان به خاطر وجود مشکلات فنی عمده، مانند پشتیبانی ضعیف از چند نمایشگر، از تصمیم خود منصرف شدند.

دیگر تغییرات اوبونتو ۱۳.۱۰

اندیکاتور جدید صفحه‌کلید. البته اوبونتو ۱۳.۱۰ انگار از مشکل نسخه قدیمی گنوم رنج میبرد که در آن راه ساده‌ای برای انتخاب Alt + Shift به عنوان میانبر عوض کردن زبان ورودی وجود ندارد. در پست بعدی بیشتر در این رابطه می‌نویسم.

اندیکاتور صفحه کلید اوبونتو ۱۳.۱۰

اضافه شدن صفحه ورود Ubuntu One به نصاب اوبونتو.

اوبونتو وان در نصاب

بهبودها پوسته از جمله نوار ابزار مشکی برای اپلیکیشن‌های گنوم ۳ مانند مدیرفایل Nautilus ، برنامه گپ Empathy و غیره.

نوار ابزارهای تیره

تصویر پس‌زمینه جدید که حتی از قبلی هم زشت‌تر است.

تصویر پس‌زمینه پیش‌فرض اوبونتو ۱۳.۱۰

برنامه‌های پیش‌فرض

برنامه‌های زیر به طور پیشفرض در اوبونتو ۱۳.۱۰ نصب هستند:

Firefox 24, Thunderbird 24, LibreOffice 4.1.2, Empathy 3.8.4, Nautilus 3.8.2, Totem 3.8.2, GNOME Contacts 3.8.3, Gedit 3.8.3, Brasero 3.8.0, Rhythmbox 2.99.1, Deja Dup 27.3.1, Transmission 2.82, Remmina 1.0.0, Ubuntu Sofware Center 13.10, Compiz 0.9.10+13.10, Unity 7.1.2+13.10, GTK 3.8.4.

اویونتو ۱۳.۱۰ شامل لینوکس کرنل ۳.۱۱.۳ ، xorg server 1.14.3 و Mesa 9.2.1 می‌شود. اگر پردازنده‌ای گرافیکی ساخت AMD دارید، فعال کردن مدیریت پویا انرژی و شتاب دهنده تصویری در این نسخه اوبونتو بسیار ساده خواهد بود.

دانلود اوبونتو ۱۳.۱۰

شاید اوبونتو ۱۳.۰۴ مانند نسخه‌های قبل لیست بلندبالایی از ویژگی‌های جدید نداشته باشد اما مجموعه بسته‌های جدید و بهبودهای Compiz ارزش تست کردن را به این انتشار بخشیده.

اگر در حال اجرای ۱۳.۰۴ هستید، انتخاب دیگری جزء به روزرسانی به ۱۳.۱۰ ندارید چون تنها سه ماه از زمان پشتیبانی آن باقی مانده. اما اگر از ۱۲.۰۴ استفاده می‌کنید به نظرم بهتر است شش ماه دیگر برای انتشار ۱۴.۰۴ منتظر بمانید.

مثل همیشه، آخرین نسخه اوبونتو از وب‌سایت آن قابل دریافت است.



برچسب ها : , ,