منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۵٫۰۴ با اسم رمز میمون سرزنده منتشر شد !

نوشته شده توسط مهدی بهکار.

ubuntu15.04

 

بلاخره شمارش معکوس به پایان رسید و خبری امروز صبح مثل پدیده مهبانگ درون زومیت پخش شد و آن نسخه جدیدی از اوبونتو که با تغییرات زیادی رو به رو بود باعث شد تا بسیاری از طرفداران گنو/لینوکسی مشتاق استفاده از اوبونتوی جدید شونددر ذهن بسیاری از کاربران اوبونتو این پرسش مطرح است که اوبونتو ۱۵٫۰۴ با چه تغییراتی رو به رو شده است؟از طرفی دیدیم که اوبونتو ۱۴٫۰۴ و ۱۴٫۱۰ تغییرات زیادی نسبت به نسخه های پیشین نداشت ، ممکن است بپرسید چنین تجربه‌ای برای اوبونتو ۱۵٫۰۴ تکرار شده است؟

جواب خود را در این مقاله می‌دهیم

 

اوبونتو ۱۵٫۰۴ با اسم رمز Vivid Vervet امروز منتشر شد و شرکت کانونیکال برای دانلود در سایت خود و در دسترس کاربران و علاقه‌مندان قرار داد .

detal

خبر خوش برای علاقه‌مندان به رایانش ابری این است که نسخه جدید اوبونتو دارای پشتیبانی کامل از OpenStack می‌باشد.

یکی دیگر از تغییراتی که در اوبونتو ۱۵٫۰۴ صورت گرفته اضافه شدن سرویس LXD می‌باشد ، LXD پروژه ای است که امنیت و کارایی را برای ۱۰۰ نفر یا بالاتر که به طور جداگانه به شبکه متصل شده‌اند را با استفاده از Container Engineering (مهندسی ظرف) مهیا می‌سازد . بسیاری از کاربران که می پنداشتند اوبونتو ۱۵٫۰۴ با Mir به جای Xorg عرضه خواهد شد ، اما چنین چیزی نشد و اوبونتو ۱۵٫۰۴ هنوز از سامانه گرافیکی Xorg برای انجام کارها استفاده می‌کند البته می‌توانید Mir را به جای X نصب کنید ولی چنین کاری را اصلاً توصیه نمی‌کنم همچنین اوبونتوی جدید یک نسخه کوچک و سبک را نیز همراه خود آورده است و آن Snappy Core می‌باشد،Snappy Core در حقیقت سیستم عاملی است برای اینترنت اشیاء که امنیت بسیار بالایی دارد . از دیگر تغییرات مهمی که صورت گرفته استفاده از Systemd به جای Upstart است ،‌ اوبونتو ۱۵٫۰۴ اولین نسخه‌ای است که از Systemd استفاده می‌کند .

Systemd برخلاف Upstart می‌تواند چندین Daemon را همزمان اجرا کند و علاوه بر آن می‌تواند چندین بخش مختلف را به صورت همزمان مدیریت کند. Systemd بر خلاف Upstart به خاطر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد می‌تواند تنها در مدت کم بوت شود . ناگفته نماند اوبونتو ۱۵٫۰۴ از کرنل لینوکس نسخه ۳٫۱۹ استفاده می کند.

یونیتی :

تغییرات صورت گرفته در یونیتی ، استفاده از نسخه ۷٫۳ می‌باشد که این نسخه هیچ تغییری از نظر ظاهری با نسخه قبلی ندارد.

 

ubuntu

اوبونتو از Compiz نسخه ۰٫۹٫۱۲ برای انجام کارهای یونیتی ، استفاده می‌کند .

 

نرم‌افزار ها:

مرورگر فایرفاکس در اوبونتو ۱۵٫۰۴ به نسخه ۳۷ آپدیت شده است.

LibreOffice به نسخه ۴٫۴ تغییر یافته است .

جالب است بدانید نرم افزار مرورگر تصاویر Shotwell به نسخه ۰٫۲۰٫۲ بروز رسانی شده است و هنوز نسخه ۱ آن نیز منتشر نشده است .

نرم افزار Thunderbird به نسخه ۳۱٫۶ به روز شده است .

در اوبونتو ۱۴٫۱۰ تغییرات مهمی که صورت گرفته بود مربوط به مرورگر اوبونتو (Web Ubuntu Browser) است که مانند سایر مرورگر ها نوار آدرس را از پایین مرورگر به بالای آن انتقال داده بود در اوبونتو ۱۵٫۰۴ نیز وضعیت چنین است .

 

web_browser

البته تغییراتی که مرورگر اوبونتو نسبت به نسخه پیشین کرده این است که با سرعت و انعطاف تر از گذشته می‌تواند سایت مورد نظرتان را نمایش دهد.

فراموش نکنیم که اوبونتو ۱۵٫۰۴ مخصوص کاربرانی است که خواهان پشتیبانی کوتاه مدت از شرکت کانونیکال می‌باشند .

 

نتیجه گیری:

تغییرات صورت گرفته نمایانگر آن است که مهندسان کانونیکال و توسعه دهندگان تمرکز اصلی خود را درساختار اوبونتو مانند: امنیت ، سرعت و قدرت قرار دادند تا ظاهر سیستم عامل و همچنین با رفتار ها و تغییراتی که در اوبونتو نسخه جدید مشاهده شد ، می‌توان نتیجه گرفت که توسعه دهندگان اوبونتو خواهان نفوذ این سیستم عامل در تجهیزات آینده مثل اینترنت اشیاء را دارند . فعلا نمی توان با نسخه ۱۵٫۰۴ اوبونتو که به صورت پشتیبانی کوتاه مدت عرضه می شود نتیجه نهایی را گرفت و نباید انتظار تغییرات زیادی برای این نسخه در نظر داشت .

نوشته اوبونتو ۱۵٫۰۴ با اسم رمز میمون سرزنده منتشر شد ! اولین بار در لینوکس سیزن پدیدار شد.



برچسب ها : , , ,