منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اوبونتو ۱۶.۱۰ Yakkety Yak رسما منتشر شد

پس از ۶ ماه توسعه از امروز شما میتوانید آخرین نسخه پایدار اوبونتو ۱۶.۱۰ محبوب ترین توزیع لینوکس دسکتاپ رو دانلود و نصب کنید .

اوبونتوی جدید با چه تغییراتی همراه است؟

nautilus-in-ubuntu-1610-750x326
مثل اکثر نسخه های غیر LTS (بدون پشتیبانی دراز مدت) اوبونتو ۱۶.۱۰ هم تغییرات عمده و شاخصی رو به همراه نداره اما این به این معنی نیست که ارزش امتحان کردن رو نداشته باشه .
یه سری بهبود های کوچیک در دسکتاپ یونیتی و مدیر پنجره اتفاق افتاده که قدرت اون رو بیشتر کرده . ارتقاء هایی که باعث شده تجربه ای سریعتر و روان تر داشته باشید . به لطف حالت پایین گرافیک اوبونتو ۱۶.۱۰ در ماشین های مجازی هم تجربه ی بهتری رو ارایه میده . همچنین نسخه جدید ناتیلوس مدیر پنجره لینوکس هم تجربه ی لذت بخش تری رو ارایه میده .

ایمیج ISO بزرگتر
نسخه ایمیج اوبونتو ۱۶.۱۰ نسبت به نسخه ی قبل حدود ۱۰۰ مگابایت افزایش حجم داشته و حالا حدودا ۱.۵ گیگ حجم داره . این افزایش حجم به دلیل اضافه شدن بسته نرم افزاری خاصی نیست . افزایش حجم ناشی از اضافه شدن بسته های مربوط به زبان های بیشتر بوده .

یونیتی ۷.۵
در این نسخه از یونیتی برخی باگ ها رفع شده اند ، بهبود واحد ها برای پوسته و خدمات مرتبط ، بهبود حالت گرافیکی پایین که موجب می شود اجرا در ماشین های مجازی سریعتر باشد .

ناتیلوس ۳.۲۰

nautilus-rename-popover-in-ubuntu-1610 screen-shot-2016-10-12-at-21-11-22 screen-shot-2016-10-12-at-21-12-19

اوبونتو ۱۶.۰۴ از ناتیلوس ۳.۱۴ بهره می برد در حالی که در اوبونتو ۱۶.۱۰ این برنامه به نسخه ۳.۲۰ ارتقا یافته که این باعث می شه کاربران اوبونتو به بسیاری از پیشرفت هایی که کاربران گنوم در سال های گذشته از آن بهره مند بوده اند دسترسی پیدا کنند .

پیش نمایش یونیتی ۸
همونطور که در مطالب گذشته هم به اون اشاره شده متاسفانه یونیتی ۸ برای استفاده به عنوان پیش فرض در این نسخه از اوبونتو به پایداری لازم نرسیده با این حال به عنوان یک نشست فعال در صفحه لاگ این نمایش داده خواهد شد و می تونید از اون استفاده کنید .

تصویر زمینه جدید
تصویر زمینه ای که برای این نسخه در نظر گرفته شده رو در زیر می بینید :

ubuntu-yakkety-yak-wallpaper-small

نرم افزارهای بروزرسانی شده
برنامه های هسته ی اوبونتو در این نسخه بروز شده اند . در میان آنها آخرین نسخه پایدار از مرورگر موزیلا فایرفاکس و سرویس ایمیل موزیلا تاندربرد و نسخه ی بروز نرم افزارهای کلیدی مانند لیبره آفیس ،‌نرم افزار پخش موزیک Rhythmbox مشاهده می شوند .
نسخه جدید نرم افزار Ubuntu Software که اولین بار در اوبونتو ۱۶.۰۴ عرضه شد در این نسخه بهبود یافته و عملیات نصب و مدیریت بسته ها را بهتر هندل می کند . به طور قابل توجهی سریعتر شده و به ویژه سرعت مرور نرم افزارها در آن بهبود پیدا کرده .
به روزرسانی برنامه های کلیدی :

  • لیبره آفیس ۵.۲.۲
  • موزیلا فایرفاکس ۴۹
  • موزیلا تاندربرد ۴۵
  • Ubuntu Software 3.20
  • Rhythmbox 3.4.1
  • GNOME Terminal 3.20
  • Shotwell 0.22

هسته لینوکس ۴.۸
هسته لینوکس ۴.۸ شامل ویژگی هایی چون بهبود شمارش ثبات سیستم ، بهبود عملکرد ، بهره وری انرژی ،‌و هندلینگ فایل های سیستمی است . ویژگی های دیگر این نسخه از کرنل عبارتند از :

  • پشتیبانی برای اورکلاکینگ کارت های گرافیک AMD
  • پشتیبانی از NVIDIA Pascal در درایور Nouveau
  • پشتیبانی از رزبری پای ۳
  • پشتیبانی از صفحه لمسی مایکروسافت سرفیس ۳
  • پشتیبانی از طیف وسیع تری از دستگاه های صوتی ،‌یو اس بی ها و درایورهای وب کم

دانلود اوبونتو ۱۶.۱۰

 

 

 

امیدوارم از این نسخه ی اوبونتو هم لذت ببرید و مشاهدات خودتون رو با بقیه کاربران اوبونتو نیوز هم در میون بگذارید .

 

 

این نوشته ترجمه ای آزاد بود از این منبع



برچسب ها : , ,