منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اولین بتا elementary OS Luna منتشر شد

بعد از گذشت بیش از ۱۸ ماه از انتشار Jupiter، اولین نسخه آزمایشی توزیع elementary با نام Luna منتشر شد. جنبه‌های زیادی در مورد elementary وجود داره که اون رو از صف پرشمار توزیع‌های اوبونتو پایه جدا می‌کنه. اگر با این توزیع آشنا نیستید مطلب قبلی در مورد آن را مطالعه کنید.

Luna بر پایه اوبونتو ۱۲.۰۴ ساخته شده و از میزکار خودش به اسم Pantheon استفاده میکنه. در مقایسه با Jupiter برنامه‌های جدید زیادی به elementary اضافه شده‌اند که در ادامه نگاهی اجمالی به آن‌ها خواهیم انداخت.

\"\"

همان طور که اشاره شد، Luna میزکاری به اسم Pantheon دارد و با این که به گستردگی میزکاری مثل Gnome نیست ولی محیطی کافی برای خلق تجربه کاری مناسبی را فراهم آورده. Pantheon مدیرپنجره‌ای به اسم Gala دارد که با کتاب‌خانه libmutter نوشته شده پس باید انتظار پویا نمایی‌های روان Gnome Shell را از این میزکار داشت.

\"\"

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های Pantheon نحوه مدیریت فضاهای کاری مجازی است. با زدن Super + W میزکار به بالا کشیده شده و فضاهای کاری نمایان می‌شوند. با کشیدن و رها کردن آیکن برنامه‌های باز می‌توان آن‌ها را میان فضاهای کاری جابه‌جا کرد.

\"\"

Switchboard (جعبه تقسیم) بخش دیگر میزکار است که نقش تنظیمات سیستمی را دارد. Switchboard ساختاری قابل توسعه دارد و هرجزء یا برنامه‌ای میتواند تنظیمات خود را در هیئت Plug (دو شاخته) وارد آن کند.

\"\"

تنظیمات تصویر پس‌زمینه یکی از این Plug ها است.

\"\"

WingPanel پانل بالایی Pantheon است که در سمت راست آن اندیکاتورهای اوبونتو قرار گرفته‌اند و در سمت چپ اجراگر Slingshot جا خوش کرده. Slingshot با سبک جالبی باز می‌شود و دو حالت نمایشی دارد. اولی که آیکن بزرگ برنامه‌ها را در چند برگه نمایش داده و دومی آن‌ها را در دسته‌های مختلف جای میدهد.

\"\"

در پایین میزکار، سکو Plank توجه را جلب میکند. Plank ظاهر ساده‌ای دارد و از عهده آنچه از یک سکو انتظار میرود بر میاید. بعضی از ویژگی‌های اجراگر Unity مانند شمارنده و شاخص پیش‌رفت توسط Plank پشتیبانی می‌شوند.

\"\"

و درنهایت صفحه ورود کاربری Pantheon که برای ساخت آن از LightDM استفاده شده و به‌کارگیری استادانه Font های مختلف در پوسته خاص این توزیع و پویانمایی جذاب جابه‌جایی به دسکتاپ، ظاهری بسیار زبیا به آن داده است.

\"\"

و برسیم به برنامه‌های کاربردی جایی که elementary تغییرات زیادی داشته. مرورگر این توزیع همچنان Midori است، Shotwell مدیریت تصاویر و Totem وظیفه پخش فایل‌های چند رسانه‌ای را عهده دار است.

elementary مدیرفایل Pantheon Files را به همراه دارد که نه تنها زیباست بلکه بیشتر ویژگی‌هایی که از یک مدیرفایل کارا انتظار دارید را برای ارائه دارد. همچنین افزونه‌هایی برای پشتیبانی از Dropbox و Ubuntu One وجود دارد که به صورت پیش‌فرض نصب نیستند.

\"\"

Geary مدیر ایمیل جدید elementary است که با زبان Vala و توسط Yorba (تیم سازنده Shotwell) نوشته شده و جای Postler را گرفته. Geary تعامل خوبی با میزکار دارد، با دریافت هر پیام جدید اعلانی نمایش داده میشود و مدیریت پیوست‌ها به خوبی صورت میگرد. با این حال لیست امکانات Geary کامل نیست و نبود امکاناتی مانند ناتوانی در نوشتن متن راست به چپ به چشم میآید. امیدوارم تا انتشار نهایی Luna این امکانات به Geay اضافه شود.

\"\"

Noise پخش کننده زیبای elementary است که امکاناتی مانند دید چندگانه موسیقی (کاور محور و لیستی) اکولایزر، همگام سازی iPod و رادیو اینترنتی و last.fm دارد.

\"\"

دیگر برنامه‌های پیش‌فرض جدید Luna ویرایشگر متن Scratch، شبیه ساز ترمینال Pantheon Terminal و تقویم Maya هستند.

\"\"

\"\"

\"\"

نسخه آزمایشی Luna از نسخه به روزشده پوسته و مجموعه آیکن elementary استفاده میکند و گزینه‌ای برای تغییر آن‌ها در تنظیمات سیستمی وجود ندارد.

دریافت توزیع

از آن‌جا بتا ۱ نسخه‌ای آزمایشی است نصب آن را به عنوان سیستم عامل اصلی توصیه نمی‌کنم.

برای خواندن نکات انتشار، اطلاع از کانال‌های یاری پروژه و دانلود آن، اعلان رسمی را در elementaryos.org مطالعه کنید.

منبع



برچسب ها : , ,