منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ایجاد پایگاه داده در اوراکل با ابزار dbca

وقتی اوراکل را نصب می کنید دو بخش متفاوت Instance و پایگاه داده وجود دارد. Instance ترکیبی از حافظه + فرایند های پس زمینه و پایگاه داده متشکل از فایل های Datafile ها، Redo Log File ها و غیره است. برای نصب می توانید به صورت دستی و از دستور CREATE DATABASE و یا از ابزار گرافیکی Database Configuration Assistance (که به اختصار DBCA گفته می شود) استفاده کنید.

برای اجرای آن در ویندوز از start->All Program و پوشه Oracle -> Configuration and migration tools و برای اجرای آن در لینوکس از دستور dbca استفاده کنید.

dbca

تمامی فرایند ایجاد بر خلاف روش ایجاد دستی پایگاه داده توسط dbca به صورت خودکار صورت می گیرد. من از یک ماشین مجازی که بر روی آن نسخه 11g نصب است برای ایجاد یک پایگاه داده استفاده کرده ام. توصیه می کنم پیش از ایجاد پایگاه داده جدید یک snapshot از وضعیت فعلی ماشین مجازی ایجاد کنید.این مطلب با استفاده از اوراکل 11g و در سیستم عامل لینوکس انجام شده است.

پس از اجرای برنامه dbca برنامه به صورت شکل زیر آغاز می شود.

پس از اتمام فرایند اجرای و بارگذاری برنامه، پنجره شکل زیر نشان داده می شود. روی next کلیک کنید.

مطابق شکل زیر باید Create a database را انتخاب کنید. در صورتی که این (مانند شکل زیر) در زمان نصب اوراکل هیچ پایگاه داده ای را ایجاد نکرده باشید و این نخستین پایگاه داده ای است که می خواهید ایجاد کنید، گزینه های Create a database و Manage Templates فعال هستند. Create a database را انتخاب کنید.

با انتخاب Manage Template سه قالب آماده از پایگاه داده ها برای ایجاد شدن در اختیار دارید. برای ایجاد پایگاه داده های مربوط مطابق با شکل زیر می بایست گزینه General Purpose or Transaction Processing را انتخاب کنید. منظور از Transaction Processing  سیستم OLTP و منظور از Data Warehouse سیستم OLAP است که می توانید از مطلب های “انبار داده چیست – بخش نخست و دوم” با آن آشنا شوید.

از پنجره شکل بالا General Purpose or Transaction Processing را انتخاب و روی next کلیک تا در پنجره شکل زیر Global Database Name و SID یا System Identifier را انتخاب کنید. مطلب “Oracle Global_Name and System Identifier چیست” را می توانید مطالعه کنید. فرمت Global Name به صورت DB_NAME.DOMAIN_NAME. در شکل زیر oracledb نام پایگاه داده ای است که در این سیستم و تحت دامنه falearn.ir ایجاد می شود.

در پنجره شکل زیر گزینه Configure Enterprise Manager را انتخاب کنید.

سپس پرگه Automatic Maintenance Tasks را انتخاب و سپس Enable Maintenance Tasks را انتخاب کنید و روی next کلیک کنید. با انتخاب آن امکان فعال کردن کارهای maintenance مثل جمع آوری آمار و غیره وجود دارد.

سپس در پنجره شکل زیر باید برای کاربران از پیش تعریف شده اوراکل مانند SYS و SYSTEM پسورد انتخاب کنید. این کار را می توانید به ازای تک تک کاربران یا انتخاب پسوردی برای تمامی آنها انجام دهید. می توانید مطلب “  ” را بخوانید.

در پنجره شکل زیر باید محل ذخیره ساری را که می تواند (Storage Type) یا به صورت File System ( به طور سیستم فایل همان ماشین) یا به صورت ASM باشد که تفاوت این دو در این است که کنترل فایل های ذخیره شده در گروه های دیسک ASM تحت کنترل اوراکل و در File System تحت کنترل سیستم عامل است. پیشنهاد می شود که گزینه Oracle Manage File یا ویژگی OMF را انتخاب کنید. برای اطلاع بیشتر می توانید مطلب “مدیریت ساده تر فایل ها در اوراکل توسط ویزگی OMF” را بخوانید.

در شکل زیر گزینه Specify Flash Recovery Area را انتخاب و سپس محلی را توسط کلید Browse انتخاب و اندازه ای را برای آن تعیین کنید. این دو تنظیم (تعیین محل و اندازه) مشابه تغییر دو پارامتر لازم برای ایجاد و فعال کردن FLA یا Flash Recovery Area پس از نصب پایگاه داده است که می توانید مطلب “Fast Recovery Area چیست و تنظیم آن در اوراکل” را بخوانید. FLA محلی برای ذخیره فایل های مرتبط با Backup and Recovey است. انتخاب گزینه Enable Archive نیز واجب است زیر حالت ARCHIVELOG در پایگاه داده برای انجام Online Backup ها توسط RMAN را فراهم می کند. برای اطلاع بیشتر می توانید مطلب “مدیریت Redo Log ها و Archive Log ها – بخش اول” را بخوانید.

مطابق با شکل زیر مولفه های پایگاه داده (Tablespace های پیشفرض) انتخاب و ایجاد می شوند. بدون تغییر آنها فقط next کنید.

در پنجره شکل زیر باید تنظیمات بخش های حافظه SGA و PGA را انتخاب کنید. در اوراکل 10g این تنظیمات به صورت دستی بود ولی در 11g امکان تنظیم دستی و یا تنظیم خودکار توسط اوراکل وجود دارد. برای آشنایی با SGA و PGA می توانید مطلب “اندازه حافظه اصلی در اوراکل” را بخوانید.

از پنجره بالا برگه Sizing را انتخاب کنید. مطابق شکل زیر می تواند اندازه بلاک های پایگاه داده را انتخاب کنید. بلاک پایین ترین سطح منطقی ساختار پایگاه داده اوراکل است که برای اطلاع بیشتر می تواند مطلب “ساختار منطقی اوراکل” را بخوانید. همچنین پارامتر DB_BLOCK_SIZE تحت تاثیر این تغییر قرار می گیرد. Processes تعداد فرایند های (از سوی کلاینت) که می توانند به طور همزمان به پایگاه داده متصل شوند را مشخص می کند.

از برگه Character set برای تنظیم آن استفاده کنید. گزینه Use the Default به طور پیشفرض انتخاب شده است.

از برگه Connection Mode می توانید نوع اتصال را پیدا کنید. در dedicated server به هر فرایند کلاینت یک فرایند سرور در ماشین سرو (محلی که پایگاه داده اوراکل در آن قرار دارد) اختصاص داده می شود. این حالت زمانی مفیذ خواهد بود که تعداد کمی کلاینت به سرور متصل می شوند یا اینکه کلاینت ارتباط های با مدت طولانی را به سرور ایجاد می کند. در shared server به چندین فرایند از سمت کلاینت یک فرایند سرو (در سمت سرور) پاسخگو خواهد بود. این نوع برای تعداد اتصال های زیاد مناسب است و لازم است که تعداد فرایند های سرور مشخص شوند.

در پنجره شکل زیر نمایی از storage و Control File ها و غیره نشان داده می شود.

روی next شکل بالا کلیک کرده تا پنجره زیر نشان داده شود. در این پنجره باید Create Database را انتخاب کرده باشید و سپس روی Finish کلیک کنید.

در پنجره شکا زیر خلاصه ای از آن چه که انجام داده ایم نشان داده می شود.

با کلیک روی OK شکل بالا پایگاه داده شروع به ایجاد شدن خواهد کرد.

پس از اتمام فرایند ایجاد پایگاه داده شکل زیر نشان داده می شود که باید روی Exit کلیک کنید.



برچسب ها : , ,