منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

اینستاگرام می‌خواست عکس‌های شما را بفروشد؟

در اولین تغییر عمده در سیاست‌های سایت اینستاگرام پس از خریداری شدن توسط شرکت فیس‌بوک، این سایت محبوب به اشتراک‌گذاری عکس شرایط استفاده از سرویسش و همین‌طور خط مشی حریم خصوصی کاربرانش رو عوض کرد. این سیاست‌های جدید از ۱۶ ژانویه، یعنی حدودا ۳ ماه بعد از اینکه این شرکت توسط فیس‌بوک خریداری شد اعمال میشن. تو این مقررات جدید این طور به نظر میرسه که فیس‌بوک حق ابدی برای خودش قائل شده که بتونه از عکس‌های آپلود شده در اینستاگرام برای کارهای تبلیغاتی استفاده کنه و حتی مجوز استفاده از عکس‌ها رو به شرکت‌ها و موسسه‌های دیگه بفروشه. مثلا یه هتل تو هاوایی می‌تونه به اینستاگرام پول بده و حق مالکیت همه عکس‌هایی که در مجموعه هتل گرفته شده رو بخره و از این عکس‌ها برای هر منظوری استفاده کنه، بدون اینکه حتی یک ریال به عکاس که صاحب واقعی عکس هست بده. در صورتی که این اتفاق بیافته این سایت یه جورایی تبدیل میشه به بزرگترین فروشگاه اینترنتی عکس. اون هم عکس‌هایی که در واقع برای خودش نبودن و مجانی از کابرانش گرفته.

یه مورد بحث‌برانگیز دیگه این بود که تو خط مشی جدید سایت نوشته شده این شرکت هیچ گونه تعهدی برای حفظ عکس‌های خصوصی نداره و در صورت افشای عکس‌های خصوصی مسئولیتی متوجه این شرکت نیست. یه مثال اغراق‌آمیزش اینطوری میشه که اگر من یه عکسی رو فقط با جادی به اشتراک گذاشتم و فرداش دیدم که محمود هم به اون عکس دسترسی داره و اون رو می‌بینه، حق اعتراض و شکایت از اینستاگرام رو ندارم.

از همون روز اول اعلام این تغییرات خیلی از کاربران اینستاگرام تو وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف شروع به اعتراض کردن و این مقررات جدید رو مسخره و ناعادلانه عنوان کردن. با این شرایط رقبایی مثل پیکاسا، فلیکر و اسنپ‌اسپید مطمئنا می‌تونن قسمتی از کابران اینستاگرام رو به سمت سرویس‌های خودشون جذب کنن. کما اینکه حتی مقایسه‌هایی هم از خط مشی این سایت‌ها انجام شد که نشون بده کابران با خیال راحت‌تری می‌تونن منتقل بشن به سرویس‌های اونها.

اما نکته جالب اینجاست که بعد از واکنش خیلی منفی کابران، الان اینستاگرام عقب‌نشینی کرده و اعلام کرده که منظورش این نبوده و «زبان نگارش نامناسب» باعث این برداشت‌ها شده. کوین سیستروم – مدیر عامل شرکت – تو یه پست وبلاگ از کاربران به خاطر «زبان نگارش نامناسب» عذرخواهی کرده و اعلام کرده که ما واکنش‌ها و نگرانی‌های کاربران رو فهمیدیم. ایشون برای هر سه مورد استفاده از عکس‌های در تبلیغات،‌ حق مالکیت عکس‌ها و عکس‌های خصوصی توضیحاتی ارائه داده و این برداشت‌ها رو رد کرده و گفته که به زودی به‌روزرسانی‌هایی در این موارد آماده خواهد شد.

حالا این شرایط رو میشه به دو حال بررسی کرد، یا اینکه واقعا اینستاگرام قصد داشت که این کارها رو بکنه و و قتی دید که واکنش‌ها خیلی منفی هست و می‌تونه هزینه‌های جدی برای شرکت داشته باشه بی‌خیال شد و عقب‌نشینی کرد، یا اینکه واقعا نگارش گنگ و نامناسب باعث به وجود اومدن این بحث‌ها شد. در هر دو حالت به نظر من نتیجه خوبی در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران شکل گرفت. کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلف شاید الان این مسئله رو با آگاهی بیشتری بررسی کنن و مخصوصا حالا که دنیا دیگه تموم نشد، شاید تو تعیین خط مشی‌ها این فاکتور مهم رو در نظر داشته باشن که نمیشه حق و حقوق دیگران رو نادیده بگیرن و فقط به فکر منافع تجاری خودشون باشن.

 



برچسب ها : , ,