منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بادا منبع باز شد

بادا چیست؟

بادا یک سیستم‌عامل برای گوشی‌های هوشمند است که توسط سامسونگ برای شمار زیادی از گوشی‌های مختلف توسعه داده شده و در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. بادا کلمه‌ای کره‌ای به معنی ” اقیانوس ” و ” ساحل دریا ” است که به نظر این نام انتخاب مناسبی برای سیستمی با مشخصات آن می‌باشد. بادا می‌تواند برنامه‌های مختلفی را اجرا کند. همچنین این سیستم‌عامل فضای مناسبی را برای برنامه‌نویسان و کاربران فراهم نموده است. گوشی‌های بادا با قیمت مناسب و امکانات متنوع انتخاب خوبی برای طرفداران گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید.

\"bada\"

‌بادا

بعد از خریده شدن موتورلا توسط گوگل، احتمال دور شدن شرکت‌های تولید کننده گوشی نظیر سامسونگ، HTC و … از آندروید و رفتن به سمت سیستم‌عامل‌های مختص به همان شرکت بیشتر شد. در این بین سامسونگ با تولید و گسترش خزنده‌ی سیستم‌عامل بادا، آرام و به دور از حاشیه در حال پیشرفت با استفاده از برنامه‌های از قبل تعیین شده نظیر مسابقات برای برنامه‌نویسی برای این سیستم بود. هر چند این سیستم‌عامل در برابر غول‌هایی نظیر آندروید و iOS در حال حاضر حرفی برای گفتن ندارد اما با باز‌متن شدنش مسیر را برای پیشرفت و تبدیل شدن به رقیبی قدرتمند فراهم کرد؛ اکنون بادا چشم امید به توسعه‌دهندگان و طرفداران نرم‌افزار‌های بازمتن برای استقبال و پیشبرد سیستم‌عاملی دارد که تا به حال تقریبا ۱۰ میلیون تلفن همراه بر پایه‌ی آن به فروش رفته است.

\"بادا\"

بادا

ویژگی‌های آن چیست؟

بادا ترکیبی از هسته لینوکس، FreeBSD  و OpenBSD می‌باشد؛ در نسخه ۲ امکان MultiTasking به این سیستم‌عامل اضافه شده است.
این سیستم عامل از مرورگر قدرتمندی بر پایه‌ی webkit برای نمایش صفحات وب بهره می‌برد، همچنین بادا از  Flash پشتیبانی گسترده‌ای می‌کند.

\"\"

برنامه نویسی بر روی آن به چه شکل است؟

شما در بادا فقط نیاز به یادگیری زبان معروف و محبوب C++‎ دارید. برای برنامه‌نویسی و تست برنامه‌های نوشته شده بر روی یک شبیه ساز، از Eclipse کمک گرفته شده است. در ضمن توجه داشته باشید که بادا پشتیبانی گسترده‌ای از HTML5 و Flash می‌کند و طبیعتا برنامه‌های زیادی در این سیستم با توجه به این قابلیت قابل اجرا خواهند بود. همچنین با منبع باز شدن آن دست توسعه دهندگان برای نوشتن برنامه های مختلف در این سیستم عامل بازتر خواهد بود.

با تمام این تفاسیر، تصور شما در مورد آینده‌ی این سیستم‌عامل چیست؟ آیا فکر می‌کنید این سیستم‌عامل که به تازگی منبع باز شده می‌تواند از رقبای قدرتمندی چون آندروید، ویندوز فون و iOS پیشی بگیرد؟

پ.ن: این سیستم عامل دارای سایت و انجمن به زبان فارسی نیز می‌باشد.

منابع: + + +

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , , ,