منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بازگشت محصولات موزیلا به مخزن‌های دبیان

پس از یک دهه دهن‌کجی دبیان و موزیلا به یکدیگر که بر سر برندینگ نام و لوگوی فایرفاکس که از سال ۲۰۰۶ به بعد شدت گرفت، گویا این دو به توافق رسیده‌اند و قرار است محصولات شرکت موزیلا دوباره با همان نام‌های آشنا در مخازن دبیان قرار گیرند.
دبیان از گذشته پچ‌هایی را به فایرفاکس الصاق می‌کرده. فایرفاکس اگرچه یک نرم‌افزار آزاد است اما نام و لوگوی آن برند تجاری (Trademark) هستند و موزیلا از سال ۲۰۰۶ مانع استفادهٔ نام و لوگوی فایرفاکس بر روی نسخه تغییر داده شده توسط دبیان شد. در مقابل دبیان نسخهٔ تغییر یافته را با نام IceWeasel که استفادهٔ خلاقانهٔ Ice در مقابل Fire و Weasel به جای Fox بود، در مخازن خود منتشر کرده است. این تغییرنام برای محصولات دیگری از موزیلا مانند تاندربرد، SeaMonkey و… نیز اتفاق افتاده است.
به هر حال اخیرا موزیلا اعلام کرده که دیگر نگرانی از بابت پچ‌های دبیان ندارد چراکه بر کیفیت محصول اثری ندارند. هم‌چنین کپی‌رایت لوگوهای خود را تحت لایسنسی آزاد قرار داده که به دبیان امکان می‌دهد محصولات موزیلا را به مخازن برگرداند. پیش‌بینی می‌شود که در نسخه بعدی دبیان، روباه آتشین لانهٔ خود را از راسوی یخی پس بگیرد.

پی‌نوشت: بنیاد نرم‌افزار آزاد نیز نسخه‌ای تغییرنام یافته از فایرفاکس را با نام IceCat منتشر می‌کند.

  • پچ (به انگلیسی Patch)، کدی جزئی است که برای بهبود عملکرد یا رفع نقصی به نرم‌افزار اصلی اضافه می‌شود.
منبع اصلی خبر

Google+ Google+ Google+