منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بازی در ترمینال

کار با خط فرمان همیشه برای گیک های لینوکسی لذت بخش بوده است. لذت این استفاده دو چندان می‌شود وقتی که بتوان در آن به تفریح هم پرداخت و سرگرم شد. خط فرمان در ویندوز بی معنی است اما در این طرف داستان خط فرمان یکی از دلایل مهم گرایش به گنو/لینوکس است. در مطلبی که امروز برای شما خوانندگان گرامی درنظر گرفته ایم. قصد معرفی بازی‌های سرگرم کننده در خط فرمان را داریم.

 شما در ابتدا نیاز دارید تا بسته‌‌ی BSDGames که تمام بازی ها در آن هستند را نصب کنید پس برای این کار دستورات زیر را به ترتیب بزنید :

 

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install bsdgames

 حال بسته‌ی مورد نیاز نصب شده و کافی است با زدن اسم هر بازی در ترمینال شروع به بازی کردن کنید.برای مثال یکی از بازی‌های جالبی که شما را به یاد موبایل‌های قدیمی و سیاه و سفید نُکیا می‌اندازد, مار بازی هست که شما می‌توانید با زدن دستور زیر آن را در ترمینال اجرا کنید:

worm

در این بازی شما باید اعدادی را که در صفحه ظاهر می‌شود را توسط کلید‌های جهت دار بخورید و مواظب باشید به دیواره‌ها بر خورد نکنید.

 

 hossein@hossein-System-Product-Name: ~_001

یکی از بازی های محبوب و معروف تخته‌ای, بازی تخته نرد هست که شما می‌توانید آن را در ترمینال بازی کنید.تخته‌ی نرد به انگلیسی backgammon است پس کافی اسم انگلیسی آن را در ترمینال وارد کنید تا بازی شروع شود :

backgammon

 قانون‌های این بازی را باید از قبل بلد باشید یا اگر نیستید در اینترنت سرچ کنید و یا آموزش انگلیسی خود بازی را در ترمینال بخوانید به طوری که زمانی که شما وارد بازی می‌شود ترمینال می‌پرسد آیا می‌خواهید قوانین بازی را بخوانید و کافی است شما حرف y را وارد کنید تا ترمینال قانون‌ها و نحوه‌ی بازی را به شما آموزش دهد.

hossein@hossein-System-Product-Name: ~_002

یکی دیگر از بازی‌های این بسته که به شخصه هیچ گاه نتوانستم برنده شوم بازی گوموکو می‌باشد و فردی برنده هست که ۵ مهره را به صورت مورب و عمودی و افقی کنار هم بچیند.شما در این بازی در یک صفحه‌ی ۱۹*۱۹ نقطه‌ای قرار دارید و همین طور می‌توانید به عنوان سفید یا سیاه بازی کنید.

hossein@hossein-System-Product-Name: ~_001

 اگر دوست دارید این بازی را اجرا کنید دستور زیر را در ترمینال وارد کنید :

gomoku

 برای نحوه‌ی قرار دادن مهره‌ها کافیست اول یک حرف و بعد بدون فاصله یک عدد کنارش قرار دهید تا نقطه‌ی مورد نظر شما را پیدا کند مثلا برای اولین نقطه در گوشه‌ی پایین سمت چپ باید a1 را وارد و اینتر کرد.

 از مشکل ترین بازی‌های این بسته, بازی ترک را می‌توان نام برد. به گفته‌ی نویسنده‌ی بازی یعنی Eric P. Allman بازی زمان زیادی را می‌برد تا به آن عادت کنیم اما ارزش یادگیری و بازی دارد.

hossein@hossein-System-Product-Name: ~_002

برای شروع کردن بازی می‌توانید دستور زیر را بزنید :

trek
 و بعد بازی از شما می‌پرسد :
Press return to continue
 در اینجا کافی است شما کلید Enter را بزنید. بازی نیاز به انتخابات اولیه دارد که شما باید به چند سوال پاسخ دهید پس اول از شما می‌پرسد :
What length game:
 در اینجا شما باید اندازه‌ی میدان بازی را مشخص کنید که هر چقدر کوچک تر باشد بازی سخت‌تر خواهد بود و برای انتخاب اندازه‌ی میدان جواب ‌های قابل قبول
short
medium
long
 می‌باشند و در ادامه, بازی دوباره از شما می‌پرسد :
What skill game:
 این سوال برای این است که شما هوش کامپیوتر را انتخاب کنید که در واقع همان سختی بازی است که پاسخ‌های قابل قبول به این سوال کلمات زیر می‌باشند که به ترتیب از آسان به سخت چیده شده‌اند:
novice
fair
good
expert
commodore
impossible
این بازی قابلیت ذخیره و ادامه از سرگیری را دارد که در man page راجع به آن صحبت شده, برای همین بازی از شما پسوردی می‌خواهد که اگر کسی به بازی شما آمد از ادامه‌ی بازی شما شروع نکند و آن را به هم بریزد پس بازی از شما می‌پرسد :
Enter a password:
 در اینجا کافی است شما چند حرف به عنوان پسورد وارد و Enter کنید. اکنون بازی شروع شده است و شما باید اولین حرکت خود را انجام دهید برای قرار دادن مهره, شما باید در جلوی نوشته
command:
 دستور حرکت دهید که می‌توانید از کلمات
move
mov
m
 استفاده کنید و بعد از آن باید مختصات را وارد کنید به این شکل :
move 0 6
 در اینجا ۶ ۰ مختصات شما است.خب اکنون شما نیاز دارید قوانین و ترفند‌ها و …. بازی را بدانید پس می‌توانید از man page این بازی استفاده کنید برای اینکار دستور زیر را در ترمینال وارد کنید :

man /usr/share/doc/bsdgames/trek.me.gz

باگل یکی از بازی‌های فکری است که کاربر پر حوصله می‌طلبد و همچنین می‌تواند در تقویت زبان انگلیسی و دقت و … کمک کند. در این بازی شما در وقتی محدود باید تعدادی حرف انگلیسی را که در جدولی هستند کنار هم بچینید و کلمات معنا دار پیدا کنید.

 hossein@hossein-System-Product-Name: ~_001

برای بازی کردن دستور زیر را در ترمینال وارد کنید :

boggle
 اکنون میخواهم شما را با یک بازی شبکه‌ای و مولتی پلیر در ترمینال آشنا کنم. hunt به معنی شکار یک بازی مولتی پلیر می‌باشد است که می‌توانید آن را به صورت شبکه‌ای بازی کنید یا در چند ترمینال مختلف بر روی یک ماشین و یا حتی به صورت لوکال هاست از این بازی لذت ببرید.

hossein@hossein-System-Product-Name: ~_002

در این بازی به صورت متنی شما باید با گشتن در محیط اطراف سلاح پیدا کنید و به دیگر بازی کننده‌ها حمله کنید و آن ها را از بین ببرید این بازی را به صورت تیمی هم می‌توانید انجام دهید.برای شروع بازی دستور زیر را در ترمینال وارد کنید :

hunt
برای حرکت در این بازی از دکمه‌های L و K و J  و H می‌توانید استفاده کنید که به ترتیب برای رفتن به راست و بالا و پایین و چپ می‌باشند.

 

امیدوارم لذت برده باشید.



برچسب ها : , ,