منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بازی غیر قابل اعتماد (Gamification)

غیر قابل اعتماد یک بازی برای گیگ‌های برنامه‌نویس مخصوصا جاوا اسکریپت‌ کارهاست که من از طریق وبلاگ کیبرد آزاد با آن آشنا شدم. در این بازی شما باید به درب خروجی دست پیدا کنید و برای این کار لازم است قطعه کدی بنویسید که کار را ممکن کند. مثلاً در اوایل بازی می‌توانیم یک درب خروج در نزدیکی خودمان درج کنیم و از آن خارج شویم! ولی همیشه به این سادگی نیست. مثلاً در یکی از مراحل باید یک روبات را برنامه ریزی کنیم تا از یک پیچ و خم (Maze) عبور کند و کلید درب خروج را به دستمان برساند یا در یک مرحله دیگر باید دشمن را با تیرهای خودش نابود کنیم و خیلی چیزهای جالب دیگر.

Screenshot from 2014-05-05 19:39:14

Screenshot from 2014-05-05 19:39:35

اگر کل ۲۰ مرحله را طی کنیم قطعا به سطح خوبی از برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت دست پیدا می‌کنیم. البته در این مسیر گریزی هم به هوش مصنوعی می‌زنیم. در کل برای برنامه‌نویسان بسیار جالب و هیجان انگیز است. به این ترتیب یک برنامه‌نویس یا علاقه‌مند به برنامه‌نویسی که تنبل است به خوبی و خوشی وادار به یادگیری می‌شود.

به این کار Gamification می‌گویند. Gamification حتما به معنی وجود یک بازی واقعی نیست مثلاً StackOverflow هم از این مفهوم بهره برده و با ایجاد یک امتیاز، یک بازی را برای ما تداعی می‌کند که بسیار هم عالی جواب داده. با استفاده از شبیه سازی یک محیط بازی مانند و دریافت و از دست دادن امتیاز می‌توان کاربران را به کار و آموزش دیدن تشویق کرد. خوشبختانه استفاده از این مفهوم برای آموزش روز به روز بیشتر می‌شود که باعث بالا رفتن سطح عمومی دانش خواهد شد.

داخل پرانتز: این بازی را تا مرحله ۲۰ رفتم که فکر می‌کنم مرحله آخر باشد چون کاری نمی‌توان انجام داد. فقط شک دارم چون وقتی منو را باز می‌کنم هنوز یک مرحله دیگر وجود دارد.



برچسب ها : ,